השבוע (עד ל- 30.6.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

הועד הפועל של אש"ף אישר רשמית את מינויו של חסין אלשיח' למזכיר הועד, ובפועל לאיש מס' 2 בארגון, לצד מעמדו כממונה על המו"מ המדיני. זאת, במקביל לסבב חלוקת תפקידים ליתר חברי הועד הפועל של אש"ף. למרות זאת קרב הירושה טרם נסגר והחתרנות הפנימית לקראת היום שאחרי אבו מאזן נמשכת. כחלק מהמאבק, החליט תופיק טיראוי, מפקד המודכ"ל לשעבר, וכיום חבר הועד הפועל של אש"ף להתפטר מתפקידו כאחראי על הקשר עם האיגודים והארגונים העממיים. עם זאת, בטקס סיום קורס צבאי ביריחו הכריז טיראוי, כי מי שחושב שהפת"ח חלשה ושסועה, טועה, והתנועה לא תאפשר ל"מי שחטפו את רצועת עזה" (כלומר החמא"ס), לחטוף גם את איו"ש.

ועדיין, מעמד הרש"פ והפת"ח בשפל, שגם השיח' עכרמה צברי, מי שהיה המופתי של הרש"פ וכיום דרשן במסגד אלאקצא לא מהסס לתקוף את מנגנוני הרש"פ ולתבוע מהם לשחרר את העצירים מאוניברסיטת אלנג'אח בשכם. דובר המנגנונים הכחיש שיש בכלל עצורים כאלה.
על רקע מאבקי הירושה, קיימו אנשי מחנה דחלאן בפת"ח ועידה כללית בלבנון, במטרה להוכיח שיש להם אחיזה לא רק ברצועה, אלא בכלל הקהילות הפלסטיניות.
ובשטח: נמשכים הניסיונות לפגוע בחיילי צה"ל. מחבל איש הג'האד האסלאמי, נהרג במהלך חילופי אש עם כח צבאי בשכונה המזרחית של ג'נין.

 

בשכם בוצע ירי כבד לעבר מתפללים שנכנסו לתפילה בקבר יוסף, מן הירי נפצעו באורח קל שניים מהמתפללים וכן מפקד חטיבת שומרון אל"מ רועי צווייג. קודם לתקריות אלה, כוח צה"ל ירה ופצע אנושות מחבל שניסה לידות אבנים לעבר ציר 60 מכיוון הכפר סלואד. המחבל נעצר, אך מת מפציעתו זמן קצר לאחר מכן. האירוע התרחש לאחר שורת תקריות יידוי אבנים כלפי רכבים ישראליים בגזרה.

הנה תיעוד של הפגיעה במחבל ולכידתו בידי כוח צה"ל:

בד בבד, טען יו"ר הרש"פ אבו מאזן, כי "ההתנגדות העממית" מתפתחת בקצב מדהים, והוא קורא לכל המנהיגים לרדת לשטח, ולהצטרף אל הנאבקים בכיבוש. ועל זה נאמר: "אם זה פרטנר לשלום, אז מי הפרטנר למלחמה?".
ברקע לדברים הודיע מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, כי ממשלתו תבצע שורה של פרויקטים לחיזוק הנוכחות הפלסטינית באזור סוסיא הקדומא, או "פאתי יטא", כפי שהאזור מכונה ע"י הפלסטינים. זאת, לאחר שבג"ץ אישר לפנות את הפלישות של הבדואים באזור זה, שהיה לכל היותר מרחב מרעה, אך לא היתה בו כל נוכחות ובניה פלסטינית עד השנים האחרונות.

מהצד השני, אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס ביקר השבוע בלבנון ונועד עם בכירים, ובראשם חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה. בראיון עיתונאי איים, כי בסבב הלחימה הבא, תותקף ישראל באלפי טילים ורקטות בכל שעה.
במקביל, פרסמה החמא"ס הודעה, לפיה חלה הידרדרות במצב הבריאות של השאם אלסיד, הבדוי המעורער בנפשו שנכנס לרצועה ומוחזק בשבי הארגון. התנועה הפיצה סרטון של אלסיד, שנראה בריא לחלוטין עם בלון חמצן, וניכר שמדובר בניסיון להפעיל לחץ על ישראל לחזור למו"מ על עסקת חליפין עם התנועה. ברחוב, מעורר הניסיון החמא"סי לא מעט לגלוג, בייחוד כשמדובר בבדוי, ובוודאי לא בחייל.

הנה הסרטון:

@mohammadabwene1

الله يشفيك يا هشام السيد 🤗🤗

♬ الصوت الأصلي – mohammadabwene1

באזור שכם, רצח צעיר את אחותו בהוראת אמו, בשל סירוב הצעירה להינשא לבן דודתה. הרצח הוסווה תחילה כ"התאבדות", אך בתום חקירה קצרה התבררה הזוועה.

הנה כתבה בנושא:

לצד זאת, אשה מאזור שכם, נרצחה בדקירות סכין ע"י בעלה הירדני, בעת שהם היו באיחוד האמירויות.
קרב חמולות אלים בכפר אידנא, מערבית לחברון בין משפחות סלימי ואטמיזי. 8 פצועים, מספר חנויות ובתים הועלו באש.

התמונות:

בעזה, תגרות שכללו ירי באוויר בחוף הים, סמוך למחנה הפליטים שאטי.
מבחני הבגרות הסתיימו. לרוב אוירה טובה, למעט טענות על קושי רב מדי בחלק מהמקצועות. התוצאות של המבחנים אמורות להימסר בסוף חודש יולי ככל הנראה. אבל אל דאגה, היה מי שדאג לספק לנבחנים תשובות לפחות על חלק מהשאלות, כפי שהודתה בפומבי אחת הנבחנות:

בינתיים, נפתחו מחנות הקיץ. חלקם בחסות ארגוני הטרור דוגמת חמא"ס והג'האד האסלאמי, אך גם אונר"א פתחה מספר רב של מחנות כאלה, כמו בסרטון הבא:

חודש ד'ו אלחג'ה החל היום, מה שאומר שחג הקרבן יחול כצפוי בשבת 09 יולי ויימשך 3 ימים. החג בתאריך: לקראת החג, התחייבו הן הרש"פ והן החמא"ס לשלם משכורות, והחמא"ס הודיעה בנוסף, כי משפחות נפגעי מבצע "צוק איתן" משנת 2014, תזכינה גם למענק מיוחד בסך 200 דולר למשפחה.

הנה תמונות משוק הבהמות בעזה, כאשר באופן טבעי הסוחרים והקונים מתלוננים על המיתון הכלכלי:

עד כאן להשבוע- שבת שלום וחודש טוב

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש