איראן מסוגלת לבנות פצצת אטום בכל עת, או לפחות לבצע ניסוי פיצוץ אטומי

הדו"ח החדש של הסוכנות לבקרת הפעילות הגרעינית של הרפובליקה האסלאמית מצביע על כך שזמן "הבריחה לגרעין" של איראן הגיע לאפס שעות וכי היא מוכנה לבצע פיצוץ גרעיני תוך פחות מחודש (הזמן הנדרש להרכבת חלקי מטען נפץ) ומסוגלת לבצע פיצוץ גרעיני תוך פחות מחודש ולבנות ארבע פצצות גרעיניות בפחות משלושה חודשים לאחר קבלת ההחלטה להתחיל בריצה לגרעין.

בריחה לגרעין ( פריצה החוצה ) הוא מונח המשמש לתיאור הזמן שלוקח לגשת למספיק דלק כדי ליצור פצצה או לבצע פיצוץ אטומי לאחר קבלת ההחלטה לנוע בכיוון זה.

رضا تقی‌زاده: آیت‌الله‌ و ساعت صفرِ هسته‌ای - YouTube

לדברי גורמים ממשלתיים בארה"ב, בשנת 2016, שנה לאחר יישום הסכם הגרעין ביולי 2015 עם מעצמות העולם, איראן צמצמה את מאגרי האורניום המועשר שלה והגבילה את מספר ואיכות הצנטריפוגות. אז היא היתה במצב שבתוך שנה הייתה לה יכולת לייצר פצצות גרעין.

נכון לעכשיו, הפער הזה נסגר לחלוטין ואיראן מסוגלת לבנות פצצת אטום בכל עת, או לפחות לבצע ניסוי פיצוץ אטומי ולהצטרף  בכך (בהודעה פומבית או ללא הודעה כלל) לקבוצה קטנה (9 מדינות ידועות) של מדינות עם פצצות אטום.

על פי הדו"ח האחרון של מזכ"ל סבא"א, איראן הגדילה את מאגרי האורניום של 60% (HEU) שלה ל-43.1 ק"ג עד 15 במאי השנה , אשר לאחר המרת גז ההקספלואוריד למסה, יגדל המאגר ל- 63.8 ק"ג ואז להגדיל את ריכוזו ל- 90% ( WGU )שאחרי שימירו אותו למתכת יווצר מספיק חומר לפצצת אטום אחת .

הקיבולת הנוכחית של העשרת אורניום של 60% באיראן היא 4.3 ק"ג לחודש, הנעשית באמצעות גז אורניום בריכוז נמוך (עד 5%).

בשיטת ההעשרה החדשה של 60%, במקום שיטת ההעשרה הישנה בשנים או שלושה שלבים, ניתן לבצע את ההעשרה ישירות בשלב אחד עד להגעה לריכוז גבוה, וכתוצאה מכך תהיה יכולת ייצור מהירה יותר של אורניום בריכוז צבאי (90%) ובזמן קצר יותר.

לפי נתוני סבא"א, 90% מהאורניום המועשר של איראן ב-60% הועברו לתחנת הכוח הגרעינית של איספהאן, שבה ציוד המרת אורניום למתכת.

איראן יכולה גם להשתמש בכמות מספקת של אורניום מועשר זמין של 20 אחוז ולהגדיל את הריכוז שלה לרמה צבאית (90 אחוז) עם הצנטריפוגות המתקדמות יותר שלה (IR4 ו-IR6) ובכך לייצר מספיק אורניום בריכוז צבאי בחודש אחד כדי ליצור פצצה או לבצע שני ניסויים של פיצוצים אטומיים.

לפי ההערכה האחרונה של הסוכנות, נכון ל-15 במאי השנה היו לאיראן לפחות 238.4 ק"ג אורניום בריכוז של 20% בצורת גז ו-36 ק"ג בצורות כימיות אחרות.

באמצעות מפל של 166 צנטריפוגות הפועלות במרכז פורדו, מכינים מדי חודש 20 ק"ג של אורניום בריכוז של 20 אחוז.

בהתחשב בנפח הנוכחי של 20% אורניום מועשר, מתחילת "הבריחה לגרעין" ושימוש בשארית האורניום בריכוז של עד 20% וחלק מהאורניום המועשר בכ-4.5%, איראן יכולה לקבל את פצצת האטום השלישית שלה בתוך חודש וחצי.

תוך פחות משלושה חודשים לאחר תחילת "הבריחה לגרעין" ושימוש במלאי אורניום בריכוז של עד 4.5 אחוז והעלאת ריכוזו לרמה הצבאית, תוכל איראן לבנות פצצת אטום רביעית ובעוד שישה חודשים תוכל לבנות פצצת אטום רביעית.

آژانس: ایران هسته‌ای در ساعت صفر - ایران آزادی

מקור: רזא תגיזאדה – אנליסט פוליטי ומומחה לבעיות איראן   קרדיט לתמונה: איראן אזאדי

הערת הפרשן הצבאי של אתר נציב. נט :

כל הכתבה מדברת כרגיל על תחום ההעשרה. בזה אין כל חדש. (לסבא״א אינטרס מובהק בהגעה להסכם וזו רוח הדיווח) איראן במצב יכולת פריצה לכמות אוראניום מועשר לדרגה צבאית כבר שני עשורים, מה שהשתנה זה זמן הפריצה מהחלטה שהתקצר מאוד בגלל הצנטריפוגות החדשות.
שאלת השאלות היא זמן ויכולת הרכבה וניסוי של מתקן נפץ בגודל והתאמה להרכבה על אמצעי שיגור. פיצוץ ניסיוני של חומר בקיע זה שלב חשוב בתהליך והצהרה מול העולם אבל הוא עוד במרחק רב מפצצה מבצעית מוכנה לשיגור.