האם לחם שהוצא מהמקפיא גורם לסרטן?

במשך שנים מוצפים אתרי הרשתות החברתיות בפרסומים המזהירים מפני הכנסת לחם למקרר, בטענה שהוא גורם לסרטן. עם זאת, לפרסומים אלו אין בסיס מדעי.

לטענת מומחים, כל המידע המופץ בפרסומים מטעה.

"היזהרו מהקפאת לחם… זה עלול לגרום לסרטן." פוסטים המזהירים את המשתמשים מפני הסכנות של הכנסת לחם למקרר מתחילים בכך שהוא הופך לרעל קטלני עקב שינוי בהרכבו.

עוד טוענים בפרסומים כי שקיות ניילון שבהן מאוחסן הלחם במקרר משאירות "שארית מסוכנת מאוד המגיבה עם דם" ומשחררת "דיוקסינים מסרטנים בחשיפה לטמפרטורות נמוכות".

עם זאת, המידע הכלול בפרסומים אלו מטעה ואין לו בסיס מדעי.

בדרך כלל מכניסים מזון למקרר על מנת לשמר את איכותו ולהאריך את חיי המדף שלו, ואין הוכחות מדעיות לכך שמזון קפוא גורם לסרטן, לפי "AFP".

לחם, כמו מאכלים אחרים, אם מונח במקרר, יאריך את חיי המדף שלו.

איך זה?
"כאשר מניחים לחם או כל סוג של מזון במקרר, התגובות הכימיות נעשות איטיות וקצב ריבוי החיידקים יורד, אז איך לחם יכול להיות מסרטן במקרה זה?" עם הדברים האלו , פרופסור למדעי הכימיה באוניברסיטה האמריקאית מביירות, פייר כרם, הגיב להאשמות אלו.

"מנקודת מבט כימית, הקור אינו משפיע על חלקיקי הלחם, שכן הקור אינו משנה את הרכב הלחם והמזון", הוסיף כרם.

העלונים טוענים ששקיות הניילון מגיבות במקרר ומשחררות את הדיוקסין המסרטן.

מה הם דיוקסינים?
דיוקסינים הם מזהמים סביבתיים לאורך זמן וקבוצה של חומרים הקשורים בכימיקלים שהם רעילים מאוד. דיוקסינים עלולים לגרום לבעיות רבייה וגדילה, לפגוע במערכת החיסון, לשבש הורמונים ולגרום לסרטן.

דיוקסינים נמצאים בסביבה ומצטברים בשרשרת המזון.

איך דיוקסינים נכנסים למזון?
דיוקסינים נגרמים משריפה ובחלק מתעשיות המשתמשות בכימיקלים, ועשויים להתרחש גם באופן טבעי, כמו התפרצויות געשיות ושריפות יער.

כל זה משחרר דיוקסינים לאוויר, כך שהם שוקעים על דשא או במים, למשל, ומועברים לבעלי חיים, שאוכלים אותם ומצטברים במעיים וברקמות השומן שלהם.

אנשים נחשפים לרוב לדיוקסינים דרך בשר, מוצרי חלב ודגים, והם אינם נמחקים בקלות מגופם.

האם שקיות ניילון משחררות דיוקסין?
לדברי פייר קאראם, שקיות ניילון אינן יכולות לשחרר דיוקסין אלא אם הן חשופות לשריפה או לתהליך כימי.

"מה שתקף למזון במקרר חל גם על חפצים אחרים כמו פלסטיק, שכן המקרר מאט את התגובות הכימיות בהם", אמר.

האם יש המלצות לשמירת לחם במקרר?
לדברי התזונאית הלבנונית, שנטל חנה, עדיף לשמור לחם במקרר בשקית ניילון או בכלי אטום, בתנאי שהמכלים הללו עומדים בתקני בטיחות המזון.

שנטל חנה מציינת כי המקרר שומר על איכות הלחם ומסייע בהארכת חיי המדף שלו.

מדוע המקרר הוא המקום המתאים ביותר לשמור לחם?
בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית אמר בשיר הוג'יי, מומחה לתעשיית הלחם ובכיר במעבדת "בייק לאב" בלבנון, כי המקרר שומר על תכונות הלחם כראוי ואינו גורם להתקלקלותו.

הוא הסביר בהרחבה: "לאחר יציאת הלחם מהתנור מתחיל תהליך טבעי שמשפיע על הטעם, הלחות והמרקם של הלחם, ותהליך זה נקרא באנגלית +Bread staling+", הוסיף כי אם לא יעשה שימוש בלחם תוך פרק זמן קצר, טעמו ישתנה וייהרס.

"עם זאת, אם שמים את הלחם במקרר בכלי אטום או בשקית ניילון סגור היטב, התהליך הזה ייפסק והלחם ישמור על מאפייניו", הוסיף חג'ג'.

ומתי אנחנו רוצים לאכול לחם?
לפי Hojeij, אם אנחנו רוצים לאכול לחם, "אנחנו נוציא אותו זמן מה מראש מהמקרר עד שהקרח ימס ואוכלים אותו ישירות או לאחר חימום." אין בכך שום נזק.

سيصدمك السبب..لا تضعي الخبز في أكياس النايلون بعد الآن

קרדיט: אמירויות ניוז