אלמוניטור: איראן וטורקיה נערכות לעימות צבאי בסוריה

לפני מספר ימים פרסם אתר "אל-מוניטור" האמריקני דיווח שכותרתו איראן וטורקיה נערכות לעימות צבאי בסוריה, וכי איראן מנסה בכל הדרכים להניא את הצד הטורקי מכל התערבות חדשה בסוריה.

"בגלל האינטרסים האזוריים המתנגשים, נראה שטורקיה ואיראן הולכות לעימות צבאי ראש בראש בסוריה, שם טהראן מתנגדת בגלוי לתוכנית של אנקרה לצאת למבצע צבאי חדש נגד האזורים שבשליטת הכורדים, המאיימים עליה".

איראן מתנגדת למבצע הטורקי הצפוי, כפי שקבע דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזאדה, "איראן מתנגדת לכל פעולה צבאית ושימוש בכוח בשטחי מדינות אחרות במטרה ליישב את המחלוקות בין שני הצדדים, ורואה בכך הפרה של השלמות הטריטוריאלית והריבונות הלאומית של מדינות אלו".

הוא ציין כי המבצע הצבאי המתוכנן של טורקיה יוביל להסתבכות המצב בסוריה.

המיליציות האיראניות הגבירו את הפצצות אתרי הפלגים הצבאיים ובתי האזרחים באזור הכפרי המערבי של חלב, במקביל לאבדות שנגרמו להם על ידי הפלגים. מרכז ג'וסור למחקרים הסורי קבע: "המיליציות המזוהות עם איראן משחקות תפקיד מפתח בתהליכי ההסלמה הנוכחיים, ומתחילת אפריל 2022, הם הביאו למיליציות הללו תגבורת צבאית ממערב לחאלב, והציבו אותן במקומות המשקיפים על אזורי מבצע "ענף זית" ו"מגן פרת".

המרכז הסורי הסביר כי ההסלמה החדשה משקפת בבירור את חזרתה של איראן לזירה הצבאית, לאחר שכבר הבחנו באינדיקציות לרצונה להחזיר את המומנטום בזירה הפוליטית.

ניתן לומר שאיראן שואפת להשיג שלוש מטרות עיקריות מפעילותה הצבאית האחרונה בצפון מערב סוריה:

• הפעלת לחץ צבאי נוסף על טורקיה בתגובה לפעילות הצבאית הטורקית בעיראק שנועד לדחוק את איראן מהאזור.

• ניצול עיסוקה של רוסיה בסכסוך באוקראינה כדי לפרוס מיליציות איראניות בסוריה, שנוכחותן ירדה בחזיתות בצפון מערב המדינה בגלל ההבנות הבילטרליות בין רוסיה לטורקיה.

• השארת הנוכחות הצבאית בסוריה, והעברת מסר לארצות הברית בהקשר זה, שעדיין קוראת לאיראן לצמצם את התערבותה באזור, במהלך המשא ומתן הקשור להסכם הגרעין.

המרכז הוסיף: "למעשה, הפעילות הצבאית שמבצעת איראן בצפון מערב סוריה אין פירושה טינה, אי קבלה או דחייתה של רוסיה  (הערבה לטורקיה לשמור על הפסקת האש באזור) ממנה.

המרכז שלל את ההערכה שההסלמה תהפוך לעימותים מקיפים; רמת הפעילות הצבאית הגבוהה בצפון מערב סוריה – גם אם היא משרתת את האינטרסים של המשטר ואיראן – לא נראית כאופציה עדיפה עבור טורקיה ורוסיה לאור הנסיבות הנוכחיות.

בהקשר זה אמר הפרשן הצבאי, קולונל מוסטפא פרזאת, כי המיליציות האיראניות מנצלות כל הזדמנות למלא את התפקיד ההרסני שלהן בסוריה, עיראק ותימן.

פרזט ציין כי איראן פועלת מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ,בפברואר האחרון, כדי לחזק את נוכחותה בסוריה ולהופיע כשחקן מרכזי לא פחות חשוב מרוסיה, והוסיף: "לכן זומן בשאר אל אסד. לטהרן ולפניו ראש המודיעין האלוף עלי ממלוק".

"איראן פועלת באינטנסיביות כדי לחזק את השפעתה בסוריה ומנסה למשוך את השטיח מתחת לרגלי רוסיה, שהפכה לשולטת הראשונה והגדולה במשטר, בהתחשב בכך שהפלישה הרוסית לאוקראינה סייעה לטהרן בכך, שכן הנושא הסורי ירד ברשימת סדרי העדיפויות של מוסקבה.

Turkey vs Iran - Military Power Comparison 2020 - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות