מבזקי חדשות ליום 18-6-2022. מתעדכן

*- מה זומם חיזבאללה?
שתי ידיעות מעניינות שנתקלתי היום בעיתונות הערבית לגבי חיזבאללה בהקשר למתיחות בנושא שדה הגז כריש. לא ברור אם יש בהן ממש או שהן מופצות כדי להרתיע כחלק מהמלחמה הפסיכולוגית אבל עדיין ידיעות שיש להתייחס אליהן:
1. גורם ב"כוח קודס" של משמרות המהפכה האיראניים טוען כי חיזבאללה קיבל, במהלך השבועיים האחרונים, "משלוחים גדולים" של טילים איכותיים ומודרניים. לפי המקור, המשלוחים כוללים טילי קרקע-ים וטילי כתף קרקע-אוויר וכן טילים נוספים על סוללות קרקעיות בעלות טווח של יותר מ-100 קילומטרים.

2. חיזבאללה העלה את הכוננות ביחידה הימית המיוחדת שלו על רקע המתיחות בנושא הגבולות עם ישראל. לפי הדיווח, העלאת הכוננות ביחידה הימית היא גם במקביל להעלאת הכוננות בשאר היחידות עקב צפי לתגובה סורית על הפצצת שדה התעופה בדמשק.

*- כמה פעמים ישראל "הפרה" את השמים הלבנונים? הנתון האסטרונומי בכתבה…
האיום שהשמיע הרמטכ"ל כוכבי השבוע כלפי לבנון עורר שם הד תקשורתי נרחב. במסגרת זו טוען אתר אינטרנט לבנוני המתמחה במעקב הפעילות האווירית כי יש בידיו את המספר המדויק של ההפרות הישראליות של השמים הלבנונים מתחילת 2007 ועד 28 בדצמבר 2021. לפי האתר מדובר בלא פחות מ-22,000 הפרות שכוללות מטוסים, כטב"מים וטילים.

מלט הרון.jpg

קרדיט: משרד הביטחון

לפי האתר, בשנת 2020 בלבד תועדו לא פחות מ-2344 הפרות ישראליות. עוד נמסר מעורכי האתר שהמסלול הנפוץ ביותר של כלי הטיס ישראליים הוא כניסה דרך דרום לבנון, במיוחד מעל כפר כילא, ולאחר הקפה של רוב המתחם האווירי של לבנון יציאה דרך הים באזור נקורה (ראש הנקרה). בלבנון טוענים כי הפעילות האווירית נועדה לאסוף מודיעין, ליצור שליטה אווירית והרתעה וגם כמובן תקיפות בפועל (בעיקר בשטח סוריה).

*- מהלך נדיר אצל בת בריתנו בחריין
אתמול הודיעה ממלכת בחריין על שינוי משמעותי בהרכב הממשלה. צעד כזה לא ננקט במדינה המפרצית כבר שני עשורים. עם זאת היקף השינוי ב-17 תיקי ממשלה (לא כולל את התיקים המרכזיים – ביטחון, פנים, חוץ) הוא הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה. בין הצעדים שננקטו צמצום מספר סגני ראש הממשלה מארבעה לאחד וכן הקטנת מספר השרים המשתייכים למשפחת המלוכה משבעה לשלושה בלבד. כמו כן, בולט גילם הצעיר של השרים החדשים.

בחריין היא "החוליה החלשה" בין מדינות המפרץ מבחינה כלכלית (חוב חיצוני של כ-130% מהתוצר בשנה שעברה) אך גם מבחינה ביטחונית, כשאיראן מנסה לערער בה את היציבות. לפי הערכות, השינוי בממשלה נועד להפחית את הלחץ מהשלטונות הנמצאים תחת ביקורת בינלאומית גוברת לגבי מצב זכויות האדם. צמצום ייצוגה של המשפחה השלטת בממשלה נועד להפחית את הביקורת לגבי שחיתות ונפוטיזם. הזרמת הדם החדש לממשלה היא חלק מהרצון ליצור תנופה כלכלית בייחוד לאור הגידול בהכנסות.

מעניין שלפי מתנגדי השלטון, בחירת השרים נעשתה על פי מידת תמיכתם בהסכם השלום עם ישראל….

*- עכשיו גם הפלסטינים דורשים קידוח גז
נוכח מה שמתחולל בשוק הגז העולמי בכלל והאזורי בפרט עוד ועוד גורמים מנסים לקפוץ על העגלה. היום, הבהירה הרשות הפלסטינית כי היא דורשת את זכותה לנצל את משאבי הטבע, ובדגש על שדה הגז מול חופי רצועת עזה. הדרישה היא שישראל תאפשר זאת.
בהודעתה, הרשות הדגישה כי "פיתוח שדה הגז בעזה, המכונה עזה מארין, מחייב את ישראל להכריז מיידית וחד משמעית על הסרת כל מכשול לפיתוח שדה זה וכל משאבי הטבע הפלסטינים". הרשות הדגישה כי ישראל מכשילה כל ניסיון לפיתוח השדה מזה כשני עשורים.

אתמול הביעה מצרים תמיכה בפיתוח השדה בעזה. בשנה שעברה חתמו מצרים והרשות הפלסטינית על מזכר הבנות לפיתוחו של השדה.

*- תחרות לישראל? מדינה ערבית בוחנת אספקת גז טבעי לירדן
מזה שנים, האופוזיציה הרעשנית בירדן תקפה את הממשלה על כך שחתמה הסכם ארוך טווח לאספקת גז מישראל, מבלי שבדקה אופציות אחרות לטענתה. שם שכל הזמן הוזכר כחלופה לישראל היא אלג'יריה למרות שמומחים מפקפקים בהיתכנות. בכל מקרה אלג'יריה אישרה כי אתמול דנו לראשונה שתי המדינות באפשרות אספקת נפט גולמי וגז טבעי לירדן. הדברים נכללו בהודעת משרד האנרגיה האלג'יראי, בתום פגישה בין שר האנרגיה של המדינה הצפון אפריקאית לבין שר התעשייה, המסחר והאספקה הירדני יוסף א-שמאלי.

לפי ההודעה, קבוצת עבודה מיוחדת תוקם כדי לבחון את התכנית לאספקת נפט גולמי וגז טבעי לירדן כמו גם הפצה ואחסון של מוצרי נפט בממלכה. יצוין שירדן מייבאת 98% מתשומות האנרגיה שלה.

*- נמל תעופה אין, נפט יש
עיתון סורי טוען כי תוצאות ביקורו האחרון של נשיא סוריה, בשאר אסד, בטהראן ניכרות בשטח. שתי מכליות נפט מאיראן עגנו אתמול בנמל באניאס הסורי. לפי העיתון, המכליות הגיעו אחרי שהוסדר מנגנון אשראי חדש בין המדינות. בסוריה טוענים כי הגעת המכליות תקל על המחסור במוצרי נפט במדינה כבר בימים הקרובים.

הגעת המכליות מגיעה ימים ספורים אחרי שצה"ל השבית את נמל התעופה הבינלאומי של דמשק בעקבות האצת משלוחי הנשק מאיראן. באחרונה מדווח כי איראן מנסה להגביר את השפעתה בסוריה ולנצל את העניין המופחת של רוסיה במדינה עקב הלחימה באוקראינה..

אופק 11.jpg

קרדיט לתמונה: משרד הביטחון

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון