מבזקי חדשות ליום 11-6-2022. מתעדכן

*- מה בדיוק קרה הלילה בשדה התעופה של דמשק?
התנועה האווירית בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק נעצרה הבוקר. משרד התחבורה מסר כי הפסקת הטיסות נובעת מיציאה מכלל שימוש של חלק "מהציוד הטכני". הפסקת הטיסות כוללת הן טיסות נכנסות והן טיסות יוצאות. משרד התחבורה הסורי ציין כי יעדכן על מועד לחידוש הטיסות.

במקביל חברת התעופה הסורית הודיעה לכל הנוסעים של היום שטיסותיהם נדחות ב-48 שעות. לפי מקורות סוריים, הפסקת הטיסות היא תוצאה של התקיפה הישראלית הלילה שכוונה ככל הנראה כנגד מתקנים של המיליציות האיראניות באזור נמל התעופה דמשק הבינלאומי.

עדי ראייה סיפרו הלילה כי עשן היתמר משלושה מוקדים באזור בעקבות התקיפה הישראלית.

*- זוכרים שבתחילת השבוע דיווחתי על שוד נדיר למדי של סניף בנק מרכזי בטהראן? היום מפרסמת המשטרה האיראנית כי עצרה 13 חשודים. מה שמעניין שלפי הדיווחים שלושה מהחשודים נעצרו בטורקיה והועברו לאיראן, דבר היכול להעיד על שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.

בנוסף, המשטרה טענה בזמנו כי שלל השודדים היה קטן יחסית אבל היום ניתן להתרשם לפי הסרטון כי פני הדברים אינם כך. לפי האיראנים, לא כל השלל נמצא עד כה כשחלק ממה שכן אותר היה ברכב ליד שדה התעופה ח'ומייני כנראה בדרך להברחה לחו"ל .

*- השפעה מיידית לעימות בין איראן למעצמות
ההסלמה בין איראן למעצמות הביאה לסגירת 27 מצלמות פיקוח במתקני הגרעין באה לידי ביטוי גם במישור הכלכלי. הריאל האיראני ממשיך לאבד מכוחו בשוק השחור והיום ירד לשפל של למעלה משנתיים – יותר מ-322,000 ל-1 דולר. כל זה קורה דווקא כשאיראן הודיעה על עלייה של 60% בהכנסות הנפט והגז שלה בחודש אפריל 2022. עם זאת, לפי סוחרים בשוק השחור, החשש מהסלמת העימות עם המערב בשבועות הקרובים נותן אותותיו.

בינתיים, התגובה של השלטונות להתרסקות הריאל היא פשיטות ומעצרים של חלפנים.

*- בלבנון חושבים שזו הסיבה שהאמריקאים לא מאפשרים הזרמת הגז המצרי (ישראלי)
ווליד פיאד, שר האנרגיה הלבנוני (בתמונה), הצהיר אתמול כי "הפוליטיקה" עומדת מאחורי עיכוב הגעת הגז המצרי (שמקורו בישראל) ללבנון דרך ירדן וסוריה. הוא הסביר שהבנק העולמי התחייב לממן את הפרויקט אך הציב מספר תנאים מדיניים.

השר לא פירט אך היום מצוטטים גורמים בתקשורת הלבנונית כאומרים שהממשל האמריקאי לא מאפשר את הזרמת הגז ממצרים כאמצעי לחץ על ממשלת לבנון להתקדם במו"מ על סימון הגבולות הימיים עם ישראל. עוד הוסיפו הגורמים כי המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין הצפוי להגיע בקרוב לאזור אינו נושא עמו הצעות חדשות אלא ממתין לתשובת לבנון על הצעות הפשרה שאותן הציג בפברואר השנה. לפי הצעות אלה מאגר כריש שעלה לכותרות בימים האחרונים נמצא במים הכלכליים של ישראל.

יצוין כי בעבר דווח כי ארה"ב מעכבת את הגעת הגז ממצרים שכן היא לא רוצה לתת למשטר אסד פטור מהסנקציות.

*- עוד צעד בדרך לסחר ישראלי – אמירותי בשווי 10 מיליארד דולר בשנה
הקשרים בין האמירויות לישראל הולכים ומתחממים. לאחר חתימת הסכם הסחר החופשי מגיע הצעד הבא מכיוון האמירויות: "הלשכה הבינלאומית של דובאי" הודיעה על כוונתה לפתוח נציגות בתל אביב, כדי שתהווה שער להשקעות ישירות משותפות ולמסחר בין שני הצדדים.

לפי סוכנות הידיעות הרשמית של האמירויות, הודעה זו הגיעה במהלך פגישה שהתקיימה לאחרונה במטה הלשכה, בהשתתפות מנכ"ל לשכת דובאי, חמד מובארק בונעים עם נציגים ישראלים. לפי בונעים, הנציגות החדשה תסייע להגברת הסחר שמחוץ למגזר הנפט לכ- 10 מיליארדי דולר בשנה כבר במהלך חמש השנים הבאות. השנה הסחר בין שתי המדינות צפוי לעלות על 2 מיליארד דולר. הנציג האמירותי הוסיף שהנציגות החדשה תמלא תפקיד במשיכת השקעות ישראליות אל מגזרי הכלכלה הדיגיטלית, טכנולוגיית המידע, הבינה המלאכותית, השירותים החכמים, טכנולוגיות החקלאות והמזון וכן מדעי החלל.

*- איתות מצוקה ממצרים
הלירה המצרית הגיעה היום לשער של 18.71 ל-1 דולר קרוב מאד לשפל שלא היה כמוהו מאז תחילת 2017. בהמשך היום נרשמה קצת התאוששות בשער הלירה אבל מאז החלה המלחמה באוקראינה הלירה איבדה כ-20% מערכה.

חולשת הלירה הואצה עם תחילת מגמת העלאת הריבית בשווקי העולם. הירידה הזו היא תוצאה של היחלשות זרם הדולרים בעקבות הירידה בתנועת התיירות. בנוסף, מאז החל המשבר באירופה משקיעים זרים החלו למשוך את כספם מהשוק המצרי.

*- המכרז הענק שכל חברות האנרגיה המובילות רוצות לזכות בו
השבוע עשויה קטר לפרסם את שם הקבוצה הזוכה בביצוע השלב הראשון של פרויקט "השדה הצפוני" שההשקעה בו תסתכם בכ-30 מיליארד דולר. הוא אמור להעלות את תפוקת הגז הטבעי שלה לכ-130 מיליון טון בשנה החל משנת 2027. כיום תפוקת הגז של קטר עומדת על כ-80 מיליון טון בשנה. התכנית אמורה לשמש בעתיד בעיקר לאספקת גז ליבשת אירופה ולהוות חלק מהתחליפים לגז הרוסי.

ההכרזה הצפויה תהיה על הזוכה בהרחבת הצד המזרחי של השדה שתכלול גם הקמת ארבע יחידות הנזלת גז, כל אחת בהספק של 8 מיליון טון בשנה. זהו אחד מפרויקטי הגז הטבעי הגדולים ביותר שמבוצעים בתעשייה ולכן כל חברות האנרגיה המובילות הגישו הצעות. לפי מקורות בלתי רשמיים, בין הזוכות המאושרות חברת אקסון מוביל האמריקאית וטוטאל הצרפתית, מה שיסייע לקטר לחזק עוד יותר את הקשרים הדיפלומטיים עם וושינגטון ופריז….

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות