האמת בתמונה: רב "נושא את דרשת שישי באמירויות". האמנם?

חשבונות ודפים באתרי רשתות חברתיות בערבית הפיצו תמונה שממנה משתמע כי רב יהודי נושא את דרשת יום שישי במסגד באיחוד האמירויות.

נכון שמדינת המפרץ הזו עשתה צעדים גדולים בנורמליזציה עם ישראל, אבל בתמונה לא נראה הרב נושא דרשת שישי, אלא נאום בטקס הוקרה לזכרו של מייסד האמירויות, שייח' זייד בן הסולטן אל נהיאן.

בתמונה  נראה אדם חובש כובע שחור, כפי שחובשים כמה יהודים דתיים, במה שנראה כאולם מסגד.

בהערות הנלוות נכתב ש- "הרב היהודי אלי עבאדי נושא נאום בזמן תפילת יום השישי במסגד הגדול של אבו דאבי". בהמשך נאמר בפרסומים כי הרב הוא שנשא את דרשת יום השישי, למרות שבתמונה הוא לא נראה עומד על הדוכן, אלא מאחורי שולחן.

פוסטים אלו עוררו תגובות נזעמות בדפים ובחשבונות שפורסמו באופן כללי, שכן משתמשים רבים האמינו שרב יהודי נשא את דרשת יום השישי במסגד באמירויות.

נורמליזציה והתקרבות דתית

הופעתן והתפשטותן של האשמות מסוג זה ברשתות החברתיות הגיעו לאחר שאיחוד האמירויות ובחריין חתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל באמצע ספטמבר 2020, מה שהפך אותן לשתי המדינות הערביות הראשונות שהכירו בישראל אחרי מצרים (1979) וירדן (1994). 

צילום פרסומים מטעים
צילום פרסומים מטעים

הסכמים אלו כונו "הסכמי אברהם", על שם הנביא אברהם, הנחשב לאבי שלוש הדתות, היהדות, הנצרות והאסלאם. התקרבות זו באה לידי ביטוי בהתעניינות התקשורתית בחגיגת חגים יהודיים ובכינון אירועים יהודיים באמירויות, ובאימוץ שיח קרוב יותר בין שלוש הדתות, לא בלי לעורר מחלוקות והתנגדויות.

אבל הטענה שהתמונה שמסתובבת מציגה רב נושא את דרשת יום השישי במסגד באיחוד האמירויות היא שקרית.

מי מופיע בתמונה?

האיש בתמונה הוא הרב אלי עבאדי, איש דת לבנוני-יהודי שכיום עומד בראש המועצה היהודית של איחוד האמירויות.

לפי התקשורת האמירתית, אלי עבאדי השתתף בערב לכבוד מייסד איחוד האמירויות המנוח, זאיד בן סולטן אל נהיאן, בתשעה עשר ברמדאן השנה, כלומר, יום רביעי, העשרים באפריל 2022, וזה היה לא יום שישי, כפי שנאמר בפרסומים.

הכרזה ברקע נושאת ציור של שייח' זייד בירוק, שהיא הסיסמה "יום זייד לפעולה הומניטרית".

בנוסף, ניתן למצוא תמונה, שפורסמה באדיבות סוכנות הידיעות הצרפתית, דומה מאוד לזאת שפורסמה על ידי אתרים מקומיים, בה נראה עבאדי מקרוב כשהוא מדבר בחגיגה זו.

אלי עבאדי

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: AFP