הסתיים התרגיל המטכ"לי הייחודי 'מעבר לאופק' שתורגל במסגרת 'מרכבות האש'

מוצ"ש (25.5) בשעת ליל מאוחרת יצאו בו זמנית משטח ישראל דרך האוויר והים אלפי חיילים לעבר קפריסין, חלקם באמצעות מטוסי תובלה ומסוקים, וחלקם באמצעות כלי שיט שונים מבסיס חיל הים בחיפה, נעשה גם שימוש בפלטפורמות יווניות וכלי שיט איטלקי, (כלים מדגמים אלו צפויים להיקלט בצה"ל בשנת 2023).

המשתתפים: בתרגיל לקחו חלק שתי חטיבות סדירות, קומנדו וצנחנים, בנוסף השתתפו גם לוחמים מיחידות מיוחדות, בהם, שייטת 13, יהל"ם, עוקץ, יחידות רפואיות מוטסות, וכן מתקשוב ומאמ"ן.

מטרת התרגיל: הכוחות המתרגלים יצברו סד״כ אווירית וימית ויפשטו על יעדים אסטרטגיים בעומק באופן מבוזר, כל זאת על מנת לצמצם ירי ארוך טווח לעורף מדינת ישראל, לפגוע בשדרת הפיקוד של האויב ולסייע בהכרעת
האויב, בין משימותיהם של הכוחות נמנים: תקיפת מרחבי פיקוד ושליטה (פו"ש), ואתרים צבאיים במרחב, פשיטה על יעדי איכות ועל מרחבי שיגור אסטרטגיים, שליטה בשטחים השולטים על המרחב, תקיפה והשגת שליטה מבצעית.

מדוע קפריסין? לקפריסין שטח טופוגרפי המדמה את זירת הלחימה בלבנון, מפגש של תא שטח הררי עם מרחב חוף, בנוסף מדובר בתא שטח לא מוכר, המאתגר את הכוחות, וכן בשטח הנמצא במרחק מאות ק"מ מישראל, מתוך הבנה כי היעדים האסטרטגיים של ארגוני הטרור נמצאים בעומק, לפיכך, הדרך לנטרל את האיום היא להיות נוכח באופן משמעותי במקומות בהם הוא נמצא, מתוך הבנה זו, נערכים כוחות מהאוגדה לפעילות רבת עוצמה ולהגדלת מהלומות האש להכרעת האויב הרחק מהגבול.

~ המאמצים במסגרת התרגיל ~

מאמץ האש: מכלול האש תוקף כוחות אויב המאיימים על צבירת סד״כ וישמיד אויב במרחב השטחים הנשלטים, בנוסף, יבודד את מרחב התמרון באמצעות נטרול כוחות מתגברים, כל זאת על מנת לאיים על שרידותו של האויב ולסייע בהכרעתו. משימותיו של מכלול האש: נטרול המערכים הקרקעיים המאיימים על מרחבי ההגעה של כוח צה״ל על מנת לאפשר את צבירת הסד״כ ואבטחתו ללא נפגעים, נטרול ריכוז מוקדי טרור לאורך צירי תנועת כוחותינו ובמרחב יעדי הפשיטה על מנת לסייע לפעילות כוחותינו, ובשיבוש וצמצום כניסת תגבורות אויב לתוך גזרת צה״ל.

מאמץ ההנדסה: כוחות ההנדסה יסייעו לכוחות היבשה על ידי פריצה והתגברות על מכשולים לרבות מטענים, וישמידו תשתיות על פי דרישת הממונה בשטח, כוחות ההנדסה יאתרו מטעון התקפי ויאספו מודיעין הנדסי, יתגברו על מכשולים בציר התנועה, ימפו, ישמידו וינטרלו תת קרקע מקומי, וריכוזי אמל"ח, מבין האיומים ההנדסיים כל זאת על מנת לסכל ולשבש את מהלכי האויב ולמנוע ממנו את מימוש התוכניות ההתקפיות.

מאמץ התקשוב: אספקת תקשורת, במרחק רב ובנתק מאתרים ותשתיות אשר קיימות בחזית, ותחת מודיעין של שבשים, והפרעות ספקטרליות, כל אלו לוקחים את מאמץ התקשוב לקצה, ומצריכים מהאוגדה ויחידותיה, הפעלה של מגוון יכולות תקשוב יחודיות, אשר במרביתן מבוססת על תקשורת לווינית בתחומים שונים, ומאפשרות את מגוון המערכות הנדרשות לפעולת המפקדים בנתק, מתוך הבנה כי יתכן שלא תתקיים תקשורת ׳הביתה׳ למפקדות, והצורך להפעיל מערכות אמת ורשת נתונים באזור ובתוואי שטח לא מוכרים.

מאמץ הרפואה: טיפול מיטבי בנפגעים, זאת על מנת לתמוך במאמץ המבצעי, ולשמר עתודה למשימות צפויות, בין תפקידי היחידות נמנים ריכוז נפגעים, מיונם ופינויים לעורף, החזרת כשירים ליחידותיהם, סיוע רפואי למקרי תגובות קרב, רישום ודיווח נפגעים שטופלו
ועוד.

כאמור לפני מספר שעות, שבו ארצה אלפי החיילים, שהשתתפו בתרגיל, לאחר סיומו בהצלחה, במהלך התרגיל צפו מקרוב שר הביטחון הרמטכ"ל ובכירים נוספים.

קרדיט: דן אסולין מקבוצת נציב     קרדיט לתמונות: דובר צה"ל