השבוע (עד ל- 2.6.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

השבוע האחרון עמד בסימן מצעד הדגלים, שבמסגרתו מילאו רבבות את רחובות ירושלים שבין החומות בואכה הכותל, כשעוד קודם לכן עלו אלפים להר הבית, וחלק קטן מהם אף השתטח לתפילה, כשאחרים הניפו את דגלי ישראל בהר אולי לראשונה מאז מלחמת ששת הימים. זה אולי המקום לשבח את הממשלה והעומד בראשה, שאין זה סוד שאיני מאוהדיו ותומכיו על הנחישות ואי ההתקפלות מול אינספור האיומים של המחבלים ושותפיהם מכלל הפלגים, החל מאבו מאזן ודוברי הרש"פ, כלה בחמא"ס עם אסמאעיל הניה ויחיא סנואר, דרך אנשי הג'האד האסלאמי ויתר גורמי הרצח והטרור.

הנה תמונות של מצעד הדגלים ועליית ח"כ איתמר בן גביר להר הבית שעוררו תחושת השפלה קשה בקרב הערבים:

בסופו של יום, כל האיומים הללו, לא הולידו אפילו "עכברון" קטן, והותירו את אנשי החמא"ס במיוחד במבוכה, לאחר שאשתקד הם שיגרו בדיוק באותם נסיבות רקטות, והביאו לפרוץ מבצע "שומר החומות", אפילו שבסופו של דבר מצעד הדגלים לא הורשה לצעוד מעבר לשער שכם, ולאחר ירי הרקטות גם אישור זה בוטל. בשורה התחתונה, מצאו עצמם אנשי חמא"ס כאילו מודים ב"תבוסה" במבצע "שומר החומות". דבר זה חייב אותם לפזר הצהרות כלליות בסגנון נגיב בזמן ובמועד הנכונים וכיו"ב. עם זאת, מן ההגינות יהיה לציין שבעקבות מבצע "שומר החומות", הקלה ישראל מאוד את התנאים להכנסת סחורה לרצועה, מה שמעמיד לקופת החמא"ס קרוב למליארד ₪ בשנה. בנוסף ל- 30 מליון דולר בחודש מכספי ממשלת קטאר, שגם אותם מאפשרת הממשלה להכניס. כספים אלו יצרו מציאות שבה לחמא"ס יש הרבה להפסיד מסבב אלימות נוסף.
כדי לחפות על המבוכה, הבליטו הפלסטינים שורה של מצעדי מחאה שנערכו ברחבי איו"ש, כמו גם במזרח ירושלים נגד מצעד הדגלים, וכן שורה של עימותים בין פורעים ערבים לצועדים ואזרחים ישראלים.

הנה תמונות:

ובאיו"ש נמשכים פיגועי ירי ונסיונות לפיגועי דקירה לעבר מטרות אזרחיות וצבאיות, לא רק בג'נין ושכם, אלא גם בדהישה וחברון ואפילו לכיוון הישוב בית אל בבנימין. בחסדי ה', לא נרשמו נפגעים, אבל ללא התעשתות מהצד הישראלי, אי אפשר לדעת מה ילד יום. מנגד, מחבל שהשליך בקת"ב בכפר אלח'דר באזור גוש עציון נורה ונהרג. בכניסה למחנה הפליטים אלערוב נורתה ונהרגה מחבלת שניסתה לדקור חייל, וגם במזרח ירושלים נעשה נסיון כושל לדקור שוטר. במקרה זה, המפגע נפצע קלות ונעצר. גם בכפר יעבד נהרג מחבל, ושניים נפצעו בחילופי אש עם כח צה"ל שהגיע להרוס בית מחבל. מחבל נוסף נהרג בחילופי אש ועימותים עם חיילי צה"ל במחנה הפליטים דהישה שבגזרת בית לחם.

הנה תמונות מהלוויית ההרוג בכפר אלח'דר שלוותה ע"י חמושים אנשי פת"ח, שירו באויר:

הרוג פלסטיני נוסף נרשם השבוע בסיני בעת שניסה להסתנן מרצועת עזה. מדובר בפעיל דאע"ש מוכר, שמוצאו מדיר אלבלח בשם מחמד פיאד, שכינויו היה "אבו יחיא אלע'זאוי". בנוסף מת השבוע פעיל חמא"ס מעזה, שנפצע קשה במהלך מבצע "שומר החומות".
במישור הפנימי דווח על מינויו של חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים, למזכיר הועד הפועל של אש"ף, תפקיד המעניק לו נקודת זינוק פנטסטית לקראת ההתמודדות על הנהגת הרש"פ לאחר אבו מאזן, כאשר מנגד, ניצב מחמוד אלעאלול, המשמש כסגנו של אבו מאזן בהנהגת הפת"ח. בגבארדיה הותיקה של הפת"ח ישנו זעם רב על המינוי, שנתפס כ"דילוג על דור" בהנהגה, וחלק מהפעילים בוחנים את צעדיהם, אם כי בשלב זה נזהרים מנקיטה בצעדים בפועל.
בהקשר זה, נפוצו שמועות, כי מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ קרוב להגשת מכתב התפטרות. לא ברור אם יש קשר בין הדברים, אבל ידוע שלאשתיה, מערכת יחסים מתוחה עם אלשיח'. בינתיים הספיקו מקורבים לאשתיה להכחיש את הפרסום.
ברקע לדברים, הכריז חסין אלשיח', כי הרש"פ קרובה לקבל החלטה אסטרטגית בדבר עתיד יחסיה עם ישראל, ובמשתמע להכריז על השעיה מחודשת של היחסים, ובכללם התיאום הבטחוני והאזרחי, בתגובה על מה שכינה: "ההסלמה המסוכנת שמחוללת ישראל בשטח". הכרזתו של השיח' משקפת את ההבנה בקרב הנהגת הרש"פ שהציבור הפלסטיני מאס בה, הבנה שהתחדדה מאוד לאחר התבוסה בבחירות באוניברסיטת ביר זית, גם אם היתה ידועה הרבה קודם לכן.
בתוך כך, שנת הלימודים בבתי הספר באיו"ש ובעזה, תסתיים היום – 02 יוני, ולאחר עונת מבחני הבגרות תחל חופשת הקיץ עד 27 אוגוסט.
בעיירה אלעיזריה, נדקר למוות צעיר מזרח ירושלמי במהלך סכסוך חמולות. בעקבות זאת, תקפו בני משפחתו ביריות את בית משפחת הדוקרים בשכונת כפר עקב שמצפון לירושלים, וגם הציתו את אחד מהמבנים בהם מתגוררת המשפחה.

הנה תמונות מהתקרית

ובשולי הדברים עובד עיריית חברון שהסתכסך עם איש עסקים מקומי שפך מכולת אשפה בפתח חנותו. עיריית חברון מיהרה להתנער מהמעשה והתחיבה להעניש בחומרה את האחראי.

הנה תמונות מהתקרית, נציג העיריה שניסה להסביר את הארוע, ודברי ביקורת על המעשה:

שבת שלום וחג שבועות שמח

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש