עיראק הגיעה להסדר חידוש אספקת גז מאיראן ברקע הקיץ הקשה במדינה

עיראק הודיעה על עיכוב התשלום  לאיראן בתמורה לאספקת גז, כך הודיע משרד החשמל העיראקי ביום רביעי, שהסביר כי הפחתת כמויות הגז מאיראן עקב אי תשלום גרמה לירידה בשעות אספקת החשמל בעיצומו של עונת קיץ חמה בצל הבצורת.

עיראק הודיעה שהגיעה להסדר עם טהראן לשלם 1.6 מיליארד דולר החל מה-1 ביוני כדי להבטיח את זרימת הגז במהלך ארבעת חודשי הקיץ.

למרות שמדובר במדינה עשירה בנפט, עיראק סובלת ממשבר באנרגיה ובחשמל, שבדרך כלל מחמיר בעונת הקיץ, כשהטמפרטורה נוגעת לעתים ב-52 מעלות צלזיוס. המדינה, שתשתיותיה הידרדרו עקב עשרות שנים של מלחמה וסנקציות, מסתמכת על איראן המספקת שליש מצרכי הגז שלה.

משרד החשמל אמר ביום רביעי כי איראן הפחיתה בחמישה מיליון מ"ק את כמויות הגז שהיא מייצאת, "מה שגרם לצמצום שעות אספקת החשמל", בעוד שהטמפרטורה צפויה להגיע ל-48 מעלות צלזיוס עד סוף השבוע, מה שאומר שצפויה צריכה מוגברת של קירור וחשמל.

המשרד הוסיף כי "הצד האיראני דרש מהצד העיראקי תשלום התחייבויות כספיות בגין דמי גז, ועם העיכוב באישור התקציב הכללי וחיפוש אחר פתרון חלופי לחוק הביטחון התזונתי, זו הסיבה להפחתת כמויות הגז מאיראן."

כמו כן אמר המשרד כי ישנם מאמצים לתקשר "עם הצד האיראני כדי להגיע לפתרונות פשרה מספקים לתשלום האגרות והמשך שאיבת גז".

עיראק, שחיה בעיצומו של משבר פוליטי מתמשך כבר שמונה חודשים, עדיין לא הצליחה לאשר את תקציב 2022, שכן המפלגות הפוליטיות הגדולות אינן מצליחות להגיע להסכמה להרכיב ממשלה ולבחור נשיא.

הפרלמנט לא הצליח עד כה להעביר הצעת חוק המספקת תמיכת חירום שמטרתה למצוא מנגנונים לתשלום דמי חירום, כולל תשלומי גז, כפי שדיווחה ועדת הכספים של הפרלמנט העיראקי ביום שלישי.

שר החשמל עאדל כרים אמר במאי כי "עיראק חייבת לאיראן סכום של 1.692 מיליארד דולר עבור דמי גז", וציין כי "אימוץ חוק התמיכה לשעת חירום יאפשר לנו לשלם את חובות הגז החל מתחילת יוני, כפי שסוכם עם איראן".

הנתון הנזכר הוא עבור הפיגורים לשנת 2020, שעיראק טרם שילמה בשל המנגנון המאוד מורכב שהרשויות העיראקיות נאלצות לפעול בו כדי ליהנות מפטור מהסנקציות האמריקניות שהוטלו על איראן.

עיראק אינה רשאית למסור מזומן לאיראן, והכסף המשולם חייב לשמש למימון יבוא מזון ותרופות.

קיץ 2021 עבר קשה גם על העיראקים, שכן המדינה הייתה עדה להפסקות חשמל תכופות ולהפגנות, בעיקר בדרום המדינה.

Iraq | Arab weather warns of a regional heat wave affecting the region in  the coming days ... and the temperature exceeds 50 in Baghdad |  ArabiaWeather | ArabiaWeather

קרדיט: טקס אלערב