ביל גייטס מזהיר מפני וירוס "טרוריסטי"

מייסד מיקרוסופט ביל גייטס הזהיר פעם נוספת מפני מגיפה חדשה שתסחוף את העולם בשנים הקרובות, כאשר העולם ממשיך להילחם במגפת הקורונה המתמשכת עד היום, במקביל לעלייה חסרת תקדים בהידבקויות בנגיף קדחת "קרים-קונגו" – CrimeanCongo hemorrhagic fever – (CCHF) בעִירַאק.

ביל גייטס מזהיר מפני מגיפה חדשה

"זה יכול לבוא בנגיף הדומה לזה של שפעת, שונה מנגיף הקורונה, וזה יאפשר לנו לפחות לקבל קצת ידע על איך לקבל טיפול בגדול", אמר גייטס.

"אבל זה יכול להיות משהו אחר, וירוס מעשה ידי אדם, או וירוס טרור שיהיה חלק מלוחמה ביולוגית", הוסיף.

הוא המשיך, "זהו תרחיש מאוד מפחיד כי הם עשויים לנסות להפיץ אותו במקומות שונים בו-זמנית או שזה עלול לצאת מהעולם", וציין כי "מסיבה זו, אני רואה שזה יתכן בהסתברות של חמישים אחוז בשנים הקרובות".

וזו לא הפעם הראשונה שביל גייטס מדבר על חשש ממגפה חדשה. קודם לכן, הוא אמר שממשלות צריכות להתכונן לטיפולים בעזרת חיידקיים שיכולים להתמודד עם סוג חדש של מגיפות.

עלייה חסרת תקדים בהידבקויות ב-"קרים-קונגו"

בהקשר נפרד, עיראק מתמודדת עם עלייה חסרת תקדים במספר מקרי קדחת הדימום "קרים-קונגו", שעוברת בקטלניותה את הקורונה.

המדינה רשמה 111 מקרים של המחלה בקרב בני אדם, כולל 19 מקרי מוות, מאז ינואר האחרון, לפי ארגון הבריאות העולמי.

מנהל האגף לבקרת מחלות במחלקת הבריאות בדרום מחוז דהי קר, היידר הנטוש, אמר כי בשנים קודמות המקרים שנרשמו לא עלו על אצבעות יד אחת מדי שנה.

מחוז עני וכפרי זה לבדו רשם מחצית מכלל המקרים של קדחת דימומית בעיראק. גידול בעלי חיים, כולל תאואים, פרות, עיזים וכבשים, נפוץ באזור זה, שהם חיות שדרכם עוברת קדחת קרים-קונגו לבני אדם.

לפי ארגון הבריאות העולמי, העברת קדחת קרים-קונגו לבני אדם מתרחשת "באמצעות עקיצות קרציות או במגע עם הדם או הרקמות של בעלי חיים נגועים במהלך או מיד לאחר השחיטה".

נציג ארגון הבריאות העולמי, אחמד זויטן, מצדו סבור כי עלייה זו במספר הנדבקים נובעת מכמה "השערות", כאשר הראשונה שבהן היא היעדר מבצעי עיקור שערכו הרשויות לבעלי חיים בשנים 2020 ו-2021, עקב הסגר הקשור לנגיף הקורונה, וכתוצאה מכך, "מספר החרקים גדל".

הוא הסביר ש"הגידול במספר החרקים" התחיל מוקדם השנה, "כשבועיים או שלושה לפני" המועד הרגיל. העלייה היא , בהערכה זהירה מאוד, בין השאר, בגלל ההתחממות האקלימית, שגרמה להארכת תקופת הרבייה של החרקים".

ראוי לציין כי נגיף קדחת "קרים-קונגו" התגלה לראשונה בשנת 1979 בעיראק, והוא גורם למוות בשיעור שנע בין 10 ל-40 אחוז מהנידבקים.  לפי ארגון הבריאות העולמי, "הנגיף מועבר מאדם אחד למשנהו כתוצאה ממגע ישיר עם הדם, ההפרשות, האיברים או נוזלי הגוף האחרים של האדם הנגוע".

ביל גייטס מזהיר מפני וירוס "טרוריסטי" ועיראק נלחמת בקדחת "קרים-קונגו" הקטלנית

קרדיט: סטפ ניוז