מבזקי חדשות מהעולם ליום 28-5-2022. מתעדכן

*- בוריס בונדרב, יועץ בכיר בתחום בקרת הנשק במשלחת הרוסית למוסדות האו"ם בז'נבה, הודיע היום על התפטרותו בשל הפלישה לאוקראינה. "זה היה צריך לקרות מזמן, אבל היום אני מתפטר. נמאס", כתב בפוסט בחשבון הלינקדאין שלו. "במשך 20 שנה של קריירה דיפלומטית, ראיתי תפניות רבות במדיניות החוץ שלנו, אבל מעולם לא התביישתי כל כך במדינה שלי כמו ב-24 בפברואר השנה".

הוא האשים כי "המלחמה התוקפנית שפוטין החל נגד אוקראינה, ולמעשה נגד כל העולם המערבי, היא לא רק פשע נגד העם האוקראיני, אלא גם הפשע החמור ביותר נגד העם הרוסי, עם האות Z חוצה את כל התקוות והשאיפות לחברה חופשית ומשגשגת בארצנו".

בונדרב הודה כי לכל אורך הקריירה שלו, משרד החוץ הרוסי קידם "שקרים וחוסר מקצועיות", אולם "זה הפך לקטסטרופלי בשנים האחרונות" וכיום הוא מפרסם "קלישאות תעמולה ברוח העיתונים הסובייטיים של שנות ה-30 של המאה הקודמת". "משרד החוץ לא עוסק בדיפלומטיה, כולו מחרחר מלחמה, שקרים ושנאה", התריס.

על שר החוץ, סרגיי לברוב, כתב בונדרב כי הוא "הדגמה טובה להידרדרות של המערכת". "במשך 18 שנה, הוא הפך ממקצוען ואינטלקטואל משכיל, שרבים מעמיתיי התייחסו אליו בכבוד רב, לאדם שמשדר הצהרות סותרות ומאיים על העולם (וגם על רוסיה) עם כלי נשק גרעיניים!".

"למדתי להיות דיפלומט והייתי דיפלומט במשך 20 שנה", סיכם בונדרב. "המשרד הפך לבית שלי ולמשפחה שלי. אבל אני פשוט לא יכול יותר להיות שותף לביזיון העקוב מדם, חסר דעה והמיותר הזה". "הצעות עבודה יתקבלו בברכה", כתב בסוף הפוסט.

*- חדשות ITV חושפים צילומים של רה"מ הבריטי, בוריס ג'ונסון, עם כוס אלכוהול בידו ועם אנשים נוספים במסיבת הפרידה מראש מערך התקשורת בדאונינג 10 בנובמבר 2020, וזאת בעיצומו של סגר הקורונה והאיסור על מסיבות והתכנסויות במקומות סגורים.

ג'ונסון טען בפני חברי הפרלמנט והציבור כי הוא מילא אחרי התקנות ולא ידע על מסיבות אסורות. הצילומים מגיעים על רקע הודעת המשטרה בשבוע שעבר על סיום החקירה סביב המסיבות בזמן הסגר ולקראת הפרסום המתקרב של הדוח של סו גריי, עובדת הציבור הבכירה ביותר במשרד הקבינט.

*- בוהדן גוצקי, מפקד יחידת משמר הגבול האוקראיני באי הנחשים, סיפר כי החייל שקרא "ספינה רוסית, לכי להזדיין" לכיוונה של הסיירת הרוסית "מוסקבה" בתחילת המלחמה, הצליח להימלט מהשבי אחרי חודש וחצי. לדבריו, הרוסים הציעו ללוחמים עבודות ושכר גבוה בתמורה לכניעה ואז אחד החיילים הגיב עם הקללה בקשר.

גוצקי הבהיר כי הפרסומים כי לוחם המרינס, רומן גריבוב, הוא לא החייל שדיבר בקשר, על אף הפרסומים באוקראינה וברחבי העולם. הוא הסביר כי רק לאנשי משמר הגבול הייתה גישה למערכת הקשר וכי החייל האלמוני שסיפק את הקריאה שנכנסה לדפי ההיסטוריה היה פקוד שלו.

*- קנצלר גרמניה לשעבר שרדר מכחיש את הפרסומים שהוא מועמד להצטרף לחבר המנהלים של גזפרום: "ויתרתי על המועמדות שלי לפני זמן רב. דיווחתי על כך גם לחברה. בהקשר הזה, הופתעתי מהדיווחים השונים שהופיעו היום".

*- ועדה מטעם הצבא האמריקאי חשפה את ההמלצות לשמות החדשים של תשעה בסיסים שנקראו על שם גנרלים ומנהיגים מתקופת הקונפדרציה. כך למשל, פורט בראג ישונה לפורט ליברטי, פורט גורדון בג'ורג'יה ייקרא פורט אייזנהאואר ופורט לי בווירג'יניה ייקרא פורט גרג-אדמס על שם ארתור גרג וצ'ריטי אדמס.

*- התביעה המחוזית באוהיו הודיעה היום כי שיהאב אחמד שיהאב שיהאב (52) נעצר הבוקר והואשם בעבירת הגירה ובסיוע למזימה להרוג את הנשיא לשעבר בוש.

*- "האם חברך מציית לתקנות בידוד החירום?" – כרזה שפורסמה תקשורת הצפון קוריאנית על רקע התפרצות הקורונה במדינה. על פי הנתונים שפורסמו לפני זמן קצר, נרשמו עוד 115,970 מקרים חדשים של "אנשים חולים" ובסך הכל ישנם 3,064,880 מקרים מאז סוף אפריל. כמו כן, לא דווח על מקרי מוות ביממה האחרונה.

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על רשת בינלאומית להברחת נפט ולהלבנת כספים עבור כוח קודס של משמרות המהפכה ועבור חיזבאללה. הרשימה כוללת עשרה אישים ותשע ישויות באיראן, לבנון, טורקיה, רוסיה וסין. "כל מי שרוכש נפט מאיראן צפוי לסנקציות אמריקאיות", נמסר.

*- התביעה בבריטניה הודיעה כי השחקן זוכה האוסקר, קווין ספייסי, מואשם בארבעה סעיפים של תקיפה מינית נגד שלושה גברים ובסעיף של אילוץ אדם להשתתף באקט מיני חודרני ללא הסכמתו.

*- המהפך בסלובניה הושלם: הפרלמנט הצביע בעד מינויו של מנהיג תנועת החירות, רוברט גולוב, לראש הממשלה החדש, חודש אחרי שמפלגת הירוקים שהוקמה בשנה שעברה קיבלה את רוב הקולות בבחירות הכלליות. גולוב יוביל קואליציה עם הסוציאל-דמוקרטים ומפלגת השמאל שתחזיק ב-53 מתוך 90 מושבי הפרלמנט.

גולוב מחליף את יאנז יאנשה, המנהיג הפופוליסטי של המפלגה הסלובנית דמוקרטית ששימש ראש הממשלה מאז מרץ 2020 אחרי קדנציות קודמות בין 2004 ל-2008 ובין 2012 ל-2013. השבוע הותיר בית המשפט על כנו עונש של שלושה חודשי מאסר על תנאי שנגזרו על יאנשה אחרי שקרא לשתי עיתונאיות "זונות" בציוץ ב-2016.

*- הטרגדיה לא עוצרת: ג'ו גרסיה, בעלה של המורה אירמה גרסיה שנרצחה שלשום בבית הספר בטקסס, מת היום. בני הזוג היו נשואים 24 שנה והותירו ארבעה ילדים. "אני מאמינה שג'ו מת בשל לב שבור ולאבד את אהבת חייו במשך יותר מ-30 שנה היה יותר מדי בשביל לשאת", מסרה בת הדודה, דברה גרסיה אוסטין.

*- המחוקקים במסצ'וסטס השלימו היום את ההליך לטיהור שמה של אליזבת ג'ונסון ג'וניור, שהייתה בת 22 כאשר הורשעה בכישוף ב-1693 ונידונה למוות, אולם לא הוצאה להורג, האחרונה מבין מורשעי ציד "המכשפות" בסיילם שזכתה לחנינה. בסך הכל, הוצאו להורג 20 בני אדם ומאות הועמדו לדין ב-1692-93.

מרבית קורבנות הרדיפה טוהרו בחקיקה שהעברה ב-1957 ותוקנה ב-2001, אולם שמה של ג'ונסון נותר בחוץ מסיבה לא ברורה. תלמידים בכיתה ח' בחטיבה בנורת' אנדובר חקרו את הפרשה ופנו למחוקקים עם הצעת חוק להענקת החנינה. ההצעה הועלה בסנאט של מסצ'וסטס במרץ 2021 והיום הושלם התהליך.

*- האתר האוקראיני "עושה שלום", שמפרסם מידע על מי שנחשבים "אויבי אוקראינה" או שמעשיהם כוללים "סימנים לפשעים נגד הביטחון הלאומי", העניק מתנה למזכיר המדינה לשעבר, הנרי קיסינג'ר, לכבוד יום הולדתו ה-99 שמצוין היום: תואר של "שותף לפשעים נגד אוקראינה" בשל הצעתו השבוע כי אוקראינה תוותר על שטחים לטובת רוסיה בתמורה לסיום המלחמה.