השבוע עד ל- 25.5.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

מתיחות ואיומי הסלמה לקראת מצעד הדגלים בירושלים. בחמא"ס והגא"פ מגבירים את האיומים, אבל נזהרים לא להגיע להתחייבות מובהקת שלא תאפשר להם לחזור ממנה, מה שמעיד שאין בחמא"ס נכונות "לקרוע את החבל".

במקביל, נמשכים נסיונות לפגוע בחיילי צה"ל במהלך פעילותם בשטח, בעיקר בגזרות ג'נין ושכם. פעיל גא"פ נהרג בעימותים מול כוח צה"ל בג'נין, בשבת ובשכם נהרג מחבל שניסה לפגוע בכוחותינו בעת אבטחה לכניסת מתפללים לקבר יוסף. בפעילות אחרת בג'נין, נעצר קצין בבטחון המסכל הפלסטיני, החשוד שהיה מעורב בירי שגרם לרצח איש הימ"מ רנ"ג נועם רז הי"ד. מדובר באדם שכבר ישב לא מעט בכלא הישראלי. אחד מאחיו מרצה עונש של 800 (לא טעות) שנות מאסר בכלא הישראלי, ושני אחים נוספים שלו מוגדרים כ"שהידים".

הנה תמונות מחילופי האש במהלך המעצר.

 

במקביל, חמא"ס ממשיכה לחגוג את נצחון אנשיה בבחירות הסטודנטיאליות באוניברסיטת ביר זית, ומציגה אותו כמעט כמו נצחון בבחירות פרלמנטריות. גם ברש"פ ובפת"ח מודים שמדובר בתבוסה משמעותית, ומזכיר פת"ח ראמאללה התפטר בעקבות הכשלון.

הנה תמונות מעצרת נצחון של החמא"ס באוניברסיטה:

ובעזה נחתמה הועידה השמינית של ארגון החזית העממית, כאשר המזכ"ל המכהן, הכלוא בישראל בשל מעורבותו ברצח השר לשעבר רחבעם זאבי הי"ד, נבחר מחדש לתפקידו, ולסגנו נבחר ג'מיל מזהר המתגורר בעזה. הועידה אישרה את הקו המדיני הדוגל במאבק צבאי לשחרור פלסטין, וכן בחרה את יתר אנשי מוסדות הארגון.

ועוד בעזה: ממשלת חמא"ס החליטה לגבות אגרות נוספות מסחורות מאיו"ש, המגיעות דרך מעבר כרם שלום. כבר כעת, מכניס המעבר לשלטונות החמא"ס בעזה על פי הערכות שונות קרוב ל- 3 מליון ₪ ביום, ומהווה המקור העיקרי לפעילות השלטון האזרחי של חמא"ס ברצועה. המיסוי הנוסף, לא נועד בהכרח ליצר הכנסות, אלא להגן על היצור המקומי ברצועה. בנוסף, טוענים בחמא"ס שמטרת הצעד הזה הינה ללחוץ על ממשלת הרש"פ להפסיק את השעיית קיצבאות הרווחה לנזקקים מהרצועה (שחלקם הגדול מזוהה עם החמא"ס).

לצד זאת, החלה חלוקת המענק הקטרי בסך 100 דולר למשפחות נזקקות ברצועה. יצויין, כי בפועל תקבלנה המשפחות הזכאיות רק 310 ₪, למרות שלפי שער המרת הדולר, היו הן זכאיות ל- 335 ₪. לדברי משר הרווחה של החמא"ס בעזה, הוחלט להקטין את הסכום, ולכלול במקבלי הקיצבאות עוד כ- 3,500 משפחות. לפי התחשיב שעשיתי, עדיין נשארו בקופה כמליון וחצי ₪ שאין יודע להיכן הופנו.

ובחזרה לאיו"ש: גופת תושב הכפר בית דג'ן הגיעה לבית החולים בשכם. שלד אדם נתגלה סמוך לכפר דיר אלסודאן שבגזרת ראמאללה. על פי החשד מדובר בשרידי גופת אדם שנעדר מזה 30 שנה.

וברצועת עזה גזר בית המשפט עונש מוות על אדם שרצח ילד ברפיח, בעקבות סכסוך עם אביו שהוא קרוב משפחתו.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש