וושינגטון: לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני

רוברט מאלי דוחה באופן מרומז את בקשתה של טהראן להסיר את משמר המהפכה האיראנית מרשימת הטרור… הסנאטור הרפובליקני ג'ים ריש: תפקידה מערער היציבות של איראן במזרח התיכון

היום, רביעי, אישר השליח האמריקני לאיראן, רוברט מאלי, את נכונותה של וושינגטון להחמיר את הסנקציות על טהראן אם לא יושג הסכם עמה .

הדברים נאמרו במהלך שימוע שערכה ועדת החוץ של הסנאט האמריקני עם רוברט מאלי בו דנו בנושא השיחות בווינה על החייאת הסכם הגרעין מ-2015. מאלי הזהירה את טהראן מפני הגשת בקשות "מחוץ למסגרת הסכם הגרעין ", והוסיף: " נדחה כל בקשה איראנית מחוץ להסכם הגרעין", בהתייחסות מרומזת לסירובה של וושינגטון להסיר את משמרות המהפכה האירניים מרשימת הטרור.

במהלך הפגישה הדגישה מלי, "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", וציין כי ממשלת איראן ממשיכה לתמוך בקבוצות טרור ולאיים על ארצות הברית ובעלות בריתה.

מלי אמר, "אנחנו נטיל סנקציות על רשתות שמשקיעות מיליוני דולרים לאיראן… ונדחה את בקשותיה של איראן שאינן קשורות להסכם הגרעין", וציין כי הסיכוי להחייאת הסכם הגרעין עם איראן חלש.

מלי הוסיף כי איראן השתחררה מהמגבלות של הסכם הגרעין והיא מסוגלת לייצר דלק גרעיני, והדגיש: "אנחנו משתמשים בכל הכלים הדיפלומטיים כדי להכיל את האיום הגרעיני האיראני".

ג'ים ריץ', הרפובליקני הבכיר בוועדת החוץ של הסנאט האמריקני, אמר במהלך הישיבה כי יש להחזיר את הדיון על תפקידה מערער היציבות של איראן במזרח התיכון לקונגרס לפני כל הסכם עם איראן, והדגיש כי איראן אחראית להרג אזרחים אמריקאים וכי חייבים להגביר את הלחץ על איראן.

לפני כן אמר ריץ' בציוץ בחשבון הטוויטר שלו: "זה היה אבסורד שממשל ביידן חשב להסיר את משמרות המהפכה מרשימות הטרור, מה שמהווה איום על האמריקנים ועל הביטחון הלאומי האמריקאי".

הסנאטור הדמוקרטי בן קרדין אמר בהצהרות בלעדיות לערוץ אל-ערביה : "יש הרבה אפשרויות להתמודד עם איראן אם השיחות יכשלו, והסנקציות הן חלק מהן. יש הרבה סנקציות נוספות להטיל. בידוד אפשר לכפות, אבל אנחנו צריכים אחדות. צריך להתחיל עם האירופים. לא ראיתי שהאירופים קבעו את זה מול האיראנים".

הוא המשיך, "היעילות של פתרון צבאי היא רק בטווח הקצר, זה לא יעצור את תכנית הגרעין, אז זה לא באמת הפתרון. אנחנו רוצים לטפל בעניין הזה על בסיס דיפלומטי. אנחנו רוצים להביא את איראן חזרה לעמידה במדיניות אי-הפצה".

כיום נעשים מאמצים דיפלומטיים לשבור את המבוי הסתום בשיחות וינה שמטרתן להחיות את הסכם הגרעין, ממנו פרשה ארצות הברית ב-2018 תחת נשיאה לשעבר, דונלד טראמפ.

הסכם 2015 איפשר את הסרת הסנקציות נגד איראן, בתמורה לריסון תכנית הגרעין שלה. 

במאמץ להפעיל מחדש את ההסכם הזה, באפריל 2021, איראן והמעצמות הגדולות החלו בדיונים שבהם השתתפה ארצות הברית בעקיפין.

השיחות הושעו רשמית במרץ האחרון, כאשר הנוגעים בדבר אישרו כי ההבנות כמעט הושלמו, אך נותרו כמה נקודות של מחלוקת בין וושינגטון לטהראן, בעיקר בעקבות בקשתה של האחרונה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני טרור הזרים בארה"ב. "

חברי משמרות המהפכה האיראנים במהלך מצעד בטהרן (ארכיון)

קרדיט: אלערביה