עיתון: הנשיאות המצרית "לא מרוצה" מקשרי שליט האמירויות עם משפחת מובארק

מהעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" נמסר כי קיים מצב של אי שביעות רצון קשה בקרב הנשיאות המצרית מבכירים באמירויות, בשל צעדים שביצעה נשיאות האמירויות לאחרונה הקשורים למשפחתו של הנשיא המצרי המנוח חוסני מובארק.

תמונות שפורסמו לאחרונה הראו את שני בניו של מובארק, עלא וגמאל, כשהם מנחמים את מותו של נשיא איחוד האמירויות, ח'ליפה בן זאיד, שנפטר בתחילת השבוע שעבר.

העיתון ציטט מקורות עלומים שאמרו כי שני בניו של מובארק פנו ללשכתו של נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, בנוגע לרצונה של המשפחה למסור תנחומים לשיח' ח'ליפה, לאחר שהמחלקות הרשמיות המצריות הודיעו להם על סירובם לאשר נסיעה לחו"ל.

המקורות ציינו כי גורמים מלשכת נשיא האמירויות יצרו קשר עם ההנהגה המצרית והעבירו בקשה אישית של הנשיא מוחמד בן זאיד לאפשר לעלאא וגמאל מובארק לנסוע.

המקורות חשפו כי בכירים באיחוד האמירויות שלחו אז מטוס פרטי לקהיר כדי להביא את עלאא וג'מאל לאבו דאבי כדי להביע תנחומים, וציינו כי מועד יציאתם מקהיר נדחה במשך זמן מה, מכיוון שהוא התנגש עם ביקורו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח. א-סיסי באמירויות כדי לנחם גם הוא את שליטי האמירויות.

לדברי אחד המקורות, "ההתערבות האמירתית מהדרג הגבוה שלא לקחה בחשבון את האזהרות המצריות בנוגע להתמודדות עם משפחתו של הנשיא המנוח חוסני מובארק", כלשונו של הגורם, "עצבנה את ההנהגה המצרית, אשר סירבה בתחילה לאשר להם לנסוע, אך בסופו של דבר נענתה לבקשת האמירויות".

הוא ציין כי "רמת הסידורים שנעשו על ידי הצד האמירטי לאירוח והעברת שני בניו של מובארק הייתה נושא לאי שביעות רצון רשמית של מצרים", והדגיש כי "פרסום תמונות של עלא וגמאל מובארק במהלך תנחומים לשיח' מוחמד בן זאיד. , היה רשמית ממשרדו של בן זאיד באופן אישי".

המקור חשף כי "מה שהכעיס את הצד המצרי הוא קבלת הפנים לגמאל מובארק ואחיו עלאא באבו דאבי על פי פרוטוקול רשמי הדומה לאותו טקס רשמי שבו התקבל סיסי".

מקורות פרטיים אישרו כי משפחת מובארק ביקשה מהרשויות המצריות לאפשר להם לנסוע לכווית ב-2020, כדי להביע תנחומים על מותו של האמיר לשעבר של כווית, השייח' סבח אל-אחמד אל-ג'אבר, שמת בארצות הברית  לאחר סבל ממושך ממחלה, והיו לו קשרים אישיים חזקים עם מובארק ומשפחתו, אך בקשת המשפחה נדחתה ע"י השלטונות.

המקורות אמרו כי "כאשר משפחתו של מובארק ביקשה לנסוע לאמירויות כדי להביע תנחומים על מותו של השייח' ח'ליפה בן זאיד, הם גם קיבלו הודעה על הסירוב, אך לחץ האמירויות שינה את עמדת הרשויות המצריות, ובסופו של דבר נאלצו לאפשר לשני בניו של מובארק לנסוע לאמירויות".

המקורות הוסיפו, "סביר להניח שגמאל מובארק יישאר באמירויות לזמן מה, כדי לנהל את עסקיו משם, או לעבור לבירת בריטניה, לונדון, כדי להפנות את השקעותיו וכספו לחו"ל, המושקעים בחברות offshore סביב העולם, בתקופה שבה מצרים חווה משבר כלכלי ופיננסי קשה".

מקור אחר חשף כי "פרסום ההודעה המשודרת בטלוויזיה שבה הופיע גמאל מובארק כדי להבהיר את עמדת המשפחה בנוגע להליכים השיפוטיים, גם הוא היה נתון ללחץ האמירי על הצד המצרי שיאפשר את פרסומו".

משפחת מובארק פרסמה, ביום שלישי שעבר, שהיא אישרה כי "כל הליכי המשפט שהוגשו נגדה מאז מובארק פרש מהשלטון ב-2011 הסתיימו".

מקור אחר ציין כי ההצהרה "הוקלטה חמישה ימים לפני שידורה, ופורסמה רק בהתערבות ישירה של שליטי אבו דאבי, שביקשו מגורמים רשמיים במצרים לאפשר את הצעד הזה, על מנת להבהיר את עמדת משפחת הנשיא המודח בנוגע למספר דיווחים זרים שפורסמו לאחרונה". לדברי אותו גורם, "שידור ההצהרה התרחש במהלך נוכחותם של שני בניו של הנשיא המודח באבו דאבי".

גמאל מובארק הופיע בהקלטה ב"יוטיוב" בהכריז על ההצהרה שבה אמר: "היום, לאחר 10 שנים של חקירות נרחבות, כולל בקשות רבות לסיוע משפטי בינלאומי הדדי בין רשויות שיפוטיות שונות והליכים שיפוטיים רבים במדינות רבות, הוכח שכל ההאשמות נגדנו היו שקריות לחלוטין".

לדברי המקור, "קיימת מצוקה בחוג המקורב לא-סיסי על ההופעות החוזרות ונשנות של שני בניו של מובארק", וציין כי "בחוגו של א-סיסי משוכנעים שבנו הצעיר של מובארכ חולם עדיין על הנשיאות המצרית בגלל שמשפחתו עדיין זוכה לתמיכה והערכה רבה במעגלים של שליטי המפרץ, שהם בינתיים התומכים העיקריים של מצרים.

המקור ציין כי "גורמים בכירים במיוחד באיחוד האמירויות התערבו במספר הזדמנויות כדי למנוע צעדי ענישה מצד ההנהגה המצרית נגד משפחת מובארק, בשל דעותיו של בנו הבכור של הנשיא עלא מובארק, אותן פרסם במספר הזדמנויות בחשבון הרשמי שלו בטוויטר".

לדברי הגורם, "פעילותו האחרונה של גמאל מובארק, ופגישותיו הידידותיות לכאורה עם בכירים ושגרירים מערביים לאחרונה, גורמים אי נוחות למעגל הנשיא מבלי שהם יוכלו לפעול נגדו, בשל לחצים במפרץ".

משרד התביעה הפדרלית בשווייץ הודיעה, בשבוע שעבר, כי היא סגרה חקירה בת 11 שנים הקשורה בחשד להלבנת הון בקשר למהפכת ה-25 בינואר 2011 במצרים.

משרד התובע השוויצרי מסר כי "למרות חקירות רבות והעברת 32 מיליון פרנק שוויצרי (כ-33 מיליון דולר) למצרים בשנת 2018, על הפרקליטות לקבל כעת כי החקירה לא יכלה לבסס את החשדות שיצדיקו האשמת מישהו בשוויץ או החרמת נכסים כלשהם. התובעים השוויצריים אישרו כי שאר 400 מיליון הפרנקים השוויצרים (429 מיליון דולר) שהקפיאו ישוחררו.

ההחלטה מגיעה לאחר פסק הדין של בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי, ב-6 באפריל, שאישר את ביטול הסנקציות שהטיל האיחוד על מובארק ובני משפחתו וביטול הקפאת נכסיהם. פסיקת האיחוד האירופי קבעה כי הסנקציות הללו אינן חוקיות וחייבה את המועצה האירופית לשלם את הוצאות המשפט שנגרמו למשפחת מובארק.

קרדיט לתמונה:  الإمارات 71