חלופה לסין: אפל מחפשת להרחיב את הייצור שלה בהודו ובווייטנאם

החברה האמריקאית אפל מחפשת להגדיל את הייצור שלה מחוץ לסין מכמה סיבות, כולל המדיניות הנוקשה של בייג'ין נגד קוביד 19, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל .

העיתון, שציטט אנשים שמכירים את הנושא, אמר כי הודו וויאטנם, שכבר יש להן אתרי ייצור עבור החברה, הן בין המדינות שאפל בוחנת כחלופות לסין.

כל אישור של אפל, החברה האמריקאית הגדולה ביותר לפי שווי שוק, לייצור מחוץ לסין, עשוי להשפיע על החשיבה של חברות מערביות אחרות ששוקלות כיצד להפחית את התלות בסין לייצור  של חומרים מרכזיים, אמר העיתון.

מגמה זו הסלימה השנה לאחר שבייג'ין נמנעה מלבקר את רוסיה על פלישתה לאוקראינה והטילה סגרים על ערים מסוימות כדי להילחם בנגיף הקורונה המתפשטת.

לפי אנליסטים, יותר מ-90% ממוצרי אפל כמו מכשירי אייפון, אייפד ומק-בוקים מיוצרים בסין על ידי קבלני צד שלישי. 

אנליסטים אמרו כי ההסתמכות הרבה של אפל על המדינה מהווה סיכון פוטנציאלי בשל הממשלה הקומוניסטית האוטוריטרית בבייג'ינג והסיכסוכים שלה עם ארצות הברית.

דובר אפל סירב להגיב. אבל המנכ"ל טים קוק אמר באפריל: "שרשרת האספקה ​​שלנו היא באמת גלובלית ולכן מוצרים מיוצרים בכל מקום". "אנחנו ממשיכים לבחון שיפור", הוסיף.

אפל ביקשה לגוון את אתרי הייצור שלה הרחק מסין לפני התפשטות קוביד-19 ברחבי העולם בתחילת 2020, אך התוכניות הללו הסתבכו בגלל המגיפה. 

אפל פנתה זה מכבר לסין כמרכז הייצור שלה מסיבות של כוח העבודה המיומן שלה, עלויות נמוכות בהשוואה לארצות הברית ורשת חזקה של ספקי חלקים שקשה להקים מחדש במקומות אחרים.

למעט הודו, מספר העובדים המוסמכים בסין עולה על סך האוכלוסייה של מדינות אלטרנטיביות רבות באסיה. ממשלות מקומיות בסין עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם אפל כדי להבטיח שלקבלנים שלה יהיו מספיק קרקעות, כוח עבודה ואספקה ​​כדי להרכיב מכשירי אייפון ומכשירים אלקטרוניים אחרים במפעלי ענק.

סגרים בשנחאי ובערים אחרות כחלק ממדיניות האנטי-קוביד של סין גרמו לצווארי בקבוק בשרשרת האספקה ​​עבור חברות מערביות רבות. 

אפל הזהירה באפריל שהתעוררות מחודשת של COVID-19 מאיימת לפגוע במכירות של עד 8 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי.

בגלל הגבלות נסיעה לסין, אפל צמצמה את שליחת מנהלים ומהנדסים למדינה במהלך השנתיים האחרונות, מה שמקשה על בדיקת אתרי הייצור באופן אישי. 

בעוד שחברות מערביות רבות מתמודדות עם בעיות דומות בסין, גודלה של אפל נותן לה את הכוח להתמקח עם קבלנים, אמר מינג-צ'י קואו, אנליסט שרשרת אספקה ​​ב-TF International Securities.  "רק חברה כמו אפל יכולה לדחוף לשינויים כאלה בשרשרת האספקה", המשיך.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות