מבזקי חדשות מהעולם ליום 21-5-2022. מתעדכן

*- חברת הנפט הרוסית רוסנפט הודיעה כי קנצלר גרמניה לשעבר, גרהרד שרדר, חברו הטוב של ולדימיר פוטין, התפטר מתפקידו כיו"ר חבר המנהלים, תפקיד שמילא מאז 2017, יממה לאחר שהממשלה בברלין ביטלה את הפריבילגיות שלו כקנצלר לשעבר. גם איש העסקים הגרמני, מתיאס וורניג, עוזב את חבר המנהלים.

*- סגן מפקד גדוד אזוב, קפטן סביאטוסלב פלאמר ("קלינה"), הכחיש את הפרסומים ברוסיה כי הוא היה בין הלוחמים ממפעל אזובסטל שנכנעו לכוחות הרוסיים. "הפיקוד שלי ואני עדיין בשטח המפעל", אמר. "יש מבצע מסוים שמתנהל, אבל לא אחשוף את הפרטים. נתראה".

*- משרד ההגנה הרוסי מסר כי 771 לוחמים אוקראינים ממפעל אזובסטל במריופול נכנעו ביממה האחרונה וכי בסך הכל נכנעו 1,730 "קיצונים", בהם 80 פצועים. לפי הדיווחים, גם סגן מפקד גדוד אזוב, סביאטוסלב פלאמר, המכונה "קאלינה", נמצא כעת בידי הרוסים. התקשורת הרוסית הציגו צילומים של הלוחמים עם יציאתם מהמפעל.

*- כשג'ונתן סירל היה בן 9, הוא הופיע בסרט "מלתעות" לצד אחיו כשהם מגלמים ילדים שמותחים את הנופשים בים עם סנפיר של כריש מקרטון. השבוע, 47 שנה מאוחר יותר, נבחר סירל למפקד המשטרה של אוק בלאפס, העיירה בקצה האי מרתה'ס ויניארד במסצ'וסטס שבה צולם הלהיט של סטיבן שפילברג. "אני מוצא את כל העניין די מצחיק", הודה סירל בשיחה עם הניו יורק פוסט.

*- 80 שנה אחרי שיותר ממאה אלף אמריקאים ממוצא יפני נכלאו במחנות בארה"ב, הסנאט אישר הצעת חוק להקמת ועדה שתבחן את הקמתו של מוזיאון לאומי בוושינגטון די-סי שיוקדש להיסטוריה ולתרבות של אמריקאים ממוצא אסייתי ופסיפי. בית הנבחרים אישר את ההצעה בסוף אפריל וכעת היא עוברת לחתימתו של הנשיא ביידן.

*- בית משפט בוורשה אישר לתביעה בפולין לדרוש את מעצרו של אחד משלושת בקרי הטיסה הרוסים שהיו בתפקיד בזמן התרסקות מטוסו של הנשיא לשעבר, לך קצ'ינסקי, בסמולנסק שברוסיה באפריל 2010, שבה הוא נהרג עם 95 בני אדם נוספים. התביעה עדיין ממשיכה בניסיונות לשכנע את בתי המשפט להוציא צווי מעצר גם נגד שני הבקרים הנוספים.

לפי התביעה הפולנית, הבקרים חשודים בהריגה מכוונת מאחר שאפשרו ביודעין למטוס הטופולב-154 הנשיאותי לנחות במזג האוויר הסוער, על אף שהעריכו שעלולה להתרחש התרסקות. האישומים גובשו אחרי ניתוח של הקלטות ממגדל הבקרה בסמולנסק והקלטות של השיחות עם הטייסים הפולנים.

*- ממשלת שווייץ הציגה הצעה לתיקון חוק שירות הביון על מנת לאפשר לסוכנות "לברר תנועות פיננסיות באמצעות בקשת מידע ממתווכים פיננסיים", כדוגמת עסקים, ארגונים ללא כוונת רווח ומוסדות דת, וזאת כאשר יש חשדות מבוססים שהם מסייעים למימון של פעילויות טרור, איסוף מודיעין או אלימות קיצונית. הבירור יהיה רק לאחר אישור של בית הדין המנהלתי ושר ההגנה.

*- ג'ו וג'ס טווייט, תושבי גלוסטרשייר שבדרום מערב אנגליה, הם הזוכים הגדולים ביותר בתולדות הלוטו בבריטניה אחרי שגרפו יותר מ-184 מיליון פאונד בהגרלת היורו-מיליונים. השניים, שנחשפו היום בעת שאספו את הפרס, הם הורים לשני תלמידים בבית ספר יסודי ולג'ו טווייט יש שני ילדים מנישואים קודמים, כיום סטודנטים. "בדרך כלל, המזל שלי איום ונורא", הודה טווייט, שסיפר כי הוא נוהג לקנות את כרטיסי ההגרלה רק כאשר יש סכומים משמעותיים.

*- משטרת החיג'אב בפעולה: כתב הבי-בי-סי התלווה לאנשי משרד המוסר של אפגניסטן שיוצאים לאכוף את ההנחיות, ובראשן החובה על נשים לכסות עצמן לחלוטין. גם הכתב תוהה: עכשיו הם מתנהגים נחמד, אבל מה קורה כשאין מצלמות?

*- ג'ורג' בוש מחליק בלשונו: "ההחלטה של אדם אחד לצאת לפלישה בלתי מוצדקת לחלוטין וברוטלית לעיראק. אני מתכוון לאוקראינה". ואז מנסה להסביר: גיל 75.

*- אולכסיי ארסטוביץ', יועץ בכיר בלשכת נשיא אוקראינה, ציין כי הצעתו של וולודימיר זלנסקי להאריך את מצב החירום במדינה עד סוף הקיץ במקום 30 יום בכל פעם היא צעד הגיוני כדי "לא לתת תקוות שווא לאזרחים". "די ברור לי שסביר שהמלחמה לא תסתיים עד הקיץ", אמר.

*- הנשיא ביידן הכריז כי הוא "מקבל בחום ותומך מאד" בהחלטתן "ההיסטורית" של פינלנד ושבדיה להצטרף לנאט"ו וציין כי ארה"ב תעבוד עם שתי המדינות כדי "להרתיע ולהתעמת עם תוקפנות או איום בתוקפנות" בזמן הדיון בבקשותיהן. מחר ייפגש ביידן עם נשיא פינלנד ועם ראשת ממשלת שבדיה בוושינגטון.

*- ארדואן ממשיך לרקוד עם רוסיה: סגן ראש הממשלה הרוסי, אלכסנדר נובאק, הודיע שהמלונות בטורקיה יתחילו לקבל תשלומים גם באמצעות כרטיסים של מערכת התשלומים מיר של הבנק המרכזי הרוסי שנועדה לעקוף את הסנקציות המערביות. הוא גם ציין כי שתי המדינות הסכימו להגדיל את מספר הטיסות ביניהן כדי לשמור על זרם התיירים.

*- משרד החוץ הרוסי הורה היום על סגירת הסניף של תאגיד השידור הקנדי CBC במוסקבה וביטל את התעודות והוויזות של כל העובדים, וזאת בתגובה להחלטת קנדה לאסור על שידור ערוץ RT הרוסי. "מצער לראות את המשך ההתקפות על התקשורת הרוסית ממדינות של המערב הקולקטיבי לכאורה שקוראות לעצמן מתורבתות", מסרה דוברת המשרד, מריה זכרובה.

*- בית המשפט לערעורים בפריז אישר היום הגשת כתב אישום נגד חברת מוצרי הבנייה הצרפתית לאפארג' על מעורבות בפשעים נגד האנושות בסוריה. לטענת התביעה, החברה שילמה דרך חברות בת כ-13 מיליון אירו לארגוני טרור בסוריה, כולל דאע"ש, בשנים 2013-14 על מנת לאפשר את המשך הפעילות של מפעל המלט שלה בצפון סוריה.

*- עיריית מריופול הזהירה מפני אסון סביבתי נרחב בשל חשש מדליפת חומרים מסוכנים ממפעל אזובסטל בעקבות ההפצצות הרוסיות. לפי ההודעה, יש חשש לקריסת מתקן שבו מאוכסנים עשרות אלפי טונות של תמיסת מימן גופרתי מרוכזת שעלולים להשמיד את החי והצומח בים אזוב ולהגיע גם לים השחור ולים התיכון. ראש העיר קרא לאו"ם ולמומחים בינלאומיים לסייע במציאת פתרון.

World News Today - Wikipedia

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה

לכל הקוראות והקוראים של "מבט עולמי",
אני רוצה להודות לכם על האמון. אני משתדל להביא לכם את החדשות המעניינות ביותר מרחבי העולם, וגם את העדכונים החמים ביותר.
היום התפרסמה כתבת פרופיל עליי, שבה אני מספר על הדרך שלי בתחומי העיתונות והמחקר. מקווה ככה תוכלו להכיר אותי יותר – דר' חיים איסרוביץ