מבזקי חדשות ליום 21-5-2022. מתעדכן

*- בעלות ברית? המכה שרוסיה מנחיתה על איראן
לרוסיה ולאיראן יש אולי אינטרסים משותפים כאלה ואחרים ובייחוד כשזה מגיע ליחס למערב, אבל זה לא מפריע לרוסים לפגוע בקופת ההכנסות האיראנית.

לפי מקורות בשוק הנפט, יצוא הנפט הגולמי של איראן לסין ירד בחדות מאז תחילת המלחמה באוקראינה, כאשר בייג'ין מעדיפה לרכוש חביות נפט רוסיות במחיר מוזל, ובכך איראן נותרה "תקועה" עם כמעט 40 מיליון חביות נפט שמאוחסנות במכליות ומחפשות קונים. הסנקציות המערביות על רוסיה הביאו אותה להפנות יותר נפט למזרח, וסין מנצלת את ההזדמנות תוך שהיא מפחיתה את רכישות הזהב השחור מתוצרת איראן (וגם וונצואלה).

לפי חברות למעקב אחר ספינות, בנמלי אסיה עוגנות לפחות 20 מכליות עם נפט איראני ללא רוכש.

*- ההחלטה המכריעה שתשפיע על עתיד האמירויות
במזרח התיכון מצפים להכרזתו של הנשיא החדש של האמירויות, מוחמד בן זאיד MBZ מי יהיה יורש העצר שלו. לפי הערכות, MBZ מתכוון להכריז על בנו שיח' ח'אלד בן ה-40 כיורש העצר ובכך לשבור מוסכמה שהתפקיד עובר בין אחים ולא בנים.

להחלטה הזו של מינוי יורש עצר חדש צפויה להיות השפעה על המערכת הפנימית באמירויות וסביר שאם ימונה הבן ההחלטה הזו תיצור תסכול מסוים בקרב אחיו של MBZ שכולם כיום בתפקידים בכירים. אם MBZ בכל זאת יחליט להמשיך במסורת מינוי אח לתפקיד יורש העצר, סיכוייו של שיח' טחנון הם הגבוהים ביותר. לטחנון קשרים ענפים עם מערכת הביטחון הישראלית והוא חולש על אינטרסים כלכליים משמעותיים באמירויות.

*- מתי צפוי הסכם על אספקת הגז הישראלי לאירופה?

אירופה שוקלת ברצינות את אופציית ייבוא הגז הישראלי לאחר הנזלתו במצרים, במסגרת גיוון מקורות האנרגיה שלה והחרם על היבוא מרוסיה, כך לפי כריסטיאן ברגר, שגריר האיחוד האירופי בקהיר. הוא הוסיף כי האיחוד האירופי מנהל בימים אלה משא ומתן עם מצרים וישראל בדבר ייצוא הגז למדינות היבשת. "צפוי שיושג הסכם סופי בקרוב מאוד", כך הוא צוטט כאומר.

ברגר הוסיף: "המגזר הפרטי במצרים יספק לאיחוד האירופי גז טבעי נוזלי לאחר הייבוא מישראל". הגז יועבר לאירופה במכליות, בשל היעדר צינורות גז המחברים את מצרים או ישראל עם מדינות היבשת, כך הסביר שגריר האיחוד האירופי.

ברגר לא ציין את כמויות הגז שמדינות האיחוד האירופי מבקשות לייבא, במסגרת המו"מ הנוכחי, אלא הסתפק באומרו כי יבוא הגז יהיה על פי "הכמויות הזמינות".

*- נמשכת הצניחה החופשית
הלירה הטורקית נחלשה ביום רביעי ביום העשירי ברציפות והיא מתקרבת לשפל של דצמבר 2021. ההסבר למגמה הזו נעוץ בחששות שיש לגבי הכלכלה הטורקית הסובלת מאינפלציה גואה וגירעון שוטף הולך ומתרחב. גם ההתנגדות של ארדואן לצירופן של פינלנד ושבדיה לנאטו לא מוסיף לאמון המשקיעים.

הלירה ירדה בשעות הבוקר לשער של 15.95 תמורת 1 דולר, ירידה יומית של 0.3% וגם נכון לכתיבת שורות אלה היא נסחרת ברמה דומה. הלירה הטורקית איבדה 17% מערכה השנה, עם ירידה של 7.5% מאז ה-5 במאי.

כדי שהלירה תתחזק, המשק הטורקי זקוק לזרם של דולרים בין אם השקעות או תיירות. אם זה לא יקרה ארדואן יגיע לבחירות בשנה הבאה בשפל של הפופולאריות שלו.

*- האם א-סיסי צריך להיות מודאג?
מאז פרסמה ממשלת מצרים את תכנית ההפרטה שלה ביום ראשון מתחוללת ברשתות החברתיות סערה של ממש. תחת ההאשתג #السيسي_خربها_والحل_ثوره קרי "א-סיסי הרס אותה (מצרים) והפתרון מהפכה" משתמשים ברשת תוקפים את הנשיא ותכנית ממשלתו למכירת נכסי המדינה. עיקר הזעם הוא בעקבות ההכרזה על כוונה למכור את נמלי הים של המדינה למשקיעים פרטיים כשטענת המבקרים היא כי צעד כזה מהווה פגיעה בביטחון הלאומי.

הפנייה של הממשלה המצרית למכירת נכסים ולהפרטת "מגזרים אסטרטגיים" מגיעה בניסיון לייצר נזילות כדי להתמודד עם המשבר הפיננסי שהיא חווה. בנוסף למכירת חלק מהנכסים, הממשלה המצרית צפויה לגייס הלוואות כדי להתמודד עם ההשלכות של המלחמה באוקראינה, הגידול בגירעון התקציבי והירידה החדה בשער המטבע המקומי מול הדולר.

*- מלחמות הגז של אירופה יעצימו את השפעתה של מדינה מפרצית
אמיר קטר שיח' תמים מגיע היום למדריד כדי להיפגש עם מנהיגי ספרד. לפי הדיווחים, ההנהגה בספרד מעוניינת לחתום הסכם לאספקת גז עם קטר ובכך להפסיק את התלות באלג'יריה הבלתי יציבה. ספרד שהביעה באחרונה תמיכה בעמדת מרוקו לגבי סהרה המערבית נמצאת תחת איום מאלג'יריה לפיו היא תצטרך לשלם יותר עבור הגז האלג'יראי. בספרד מחפשים תחליף ושמים מבטחם בקטר.

זה מצטרף לדיווח היום בניו יורק טיימס המחמיא מאד לכוח השפעתה המתעצם של קטר. לפי הכתבה, המלחמה באוקראינה צפויה לחזק את מעמדה של מדינת המפרץ הקטנה במערב במהלך השנים הקרובות. כל זה נובע מהרצון למצוא תחליף לגז הרוסי וקטר שאמורה עד 2027 להגדיל את תפוקתה כמעט ב-50% נתפשת כאופציה המועדפת. תמורת הגז קטר תדרוש כמובן תמורות …

*- חלוקת המנדטים בפרלמנט הלבנוני
זהו סיכום ממצה שמפרסמת סוכנות AFP לתוצאות הבחירות שנערכו בלבנון אתמול. בצהוב הגוש של חיזבאללה הכולל גם את תנועת אמל, "הזרם הלאומי החופשי" של הנוצרים ועוד גורמים. בירוק גוש האופוזיציה בראשות הכוחות הלבנוניים של סמיר ג'עג'ע, הפלנגות של ג'מייל, המפלגה של הדרוזי ג'ונבלאט ועוד. בבורדו – המועמדים העצמאים שצמחו כתוצאה מהמחאה שהחלה בשנת 2019. כדי לזכות ברוב חיזבאללה היה צריך 65 מנדטים. מלאכת הרכבת ממשלה חדשה נראית כרגע משימה סבוכה למדי.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון  קרדיט לתרשים: AFP