אוקראינה דורשת מטורקיה לעצור משלוחי תבואה גנובים ממנה

שגריר אוקראינה בטורקיה קרא לממשלת טורקיה למנוע ממשלוחי תבואה אוקראינית גנובה לחצות את הבוספורוס, שכן אוקראינה אישרה שכוחות רוסים גונבים חיטה וסחורות אחרות מהשטחים הכבושים בתוך אוקראינה, ולאחר מכן מעבירים אותם דרך קרים במשאיות ומייצאים אותם ליעדים זרים.

אחד מאותם משלוחים שהגיעו לנמל לטקיה בסוריה היה תחת מעקב, ובאותו יום הודיעו גורמים אוקראינים כי חברת הובלת המטענים הרוסית " Matros Pozynich" העבירה משלוח במשקל 27,000 טון של תבואה גנובה לקרים , ולאחר מכן הובילה אותו ללטקיה , ושם עקבו אחריו על ידי "מעבדות Associated Press Planet" באמצעות תצלומי לוויין, כי המשטר הסורי חי בבידוד ונתון לסנקציות, וזה מה שגרם לו להתחבר באופן הדוק עם רוסיה , ולכן המודיעין האוקראיני סבור כי אלה מדובר בגרגירי חיטה גנובים שהובאו לשוק הסורי כדי שיימכרו במדינות השכנות.

אניית "פניקיה"

בהצהרה שפרסם ביום ראשון שעבר, הודיע ​​שגריר אוקראינה באנקרה , וסילי בונדר, כי ישנה ספינה שנייה עמוסה בתבואה שנגנבה מסבסטופול לכיוון הבוספורוס , וחשף את זהות הספינה ושמה כ"פניקיה"  וכי היא מניפה דגל סורי, ושייכת לחברת ספנות קטנה עם צי אניות מצומצם, והיא עמוסה במטען במשקל של כ-19 אלף טון. השגריר בונדר קרא לרשויות הטורקיות לנקוט באמצעים כדי למנוע מהספינה לחצות את הבוספורוס או לעגון בנמלי הים הטורקיים.

פניקיה" היא אחת משלוש ספינות בבעלות חברת " Syriamar " , חברת ספנות בבעלות ממשלתית המזוהה עם המשטר הסורי, והחברה הזו הוכנסה לרשימה השחורה של הסנקציות האמריקאיות שהטיל משרד האוצר על כל מי שקשור עם הדיקטטור בשאר אל-אסד וכוחותיו הצבאיים.

למרות הסנקציות האמריקניות, לספינות Syriamar  יש היסטוריה ארוכה של עשיית עסקים בין נמלי טורקיה לנמל סבסטופול.

פעמיים חצתה דרך הבוספורוס

במהלך החודשיים האחרונים, " פניקיה  " עברה פעמיים דרך הבוספורוס, משם היא פנתה צפונה, ולאחר מכן נעלמה ממערכת המעקב של זיהוי אוטומטי של ספינות באמצעות לוויין, מה שמעיד על כך שהצוות שלה כיבה את המערכת כשנכנסה לים השחור , כדי לחזור ולהדליק את האות המיוחד ובכך האניה תצטרף לאזור שירות תעבורת הספינות של מיצרי טורקיה, שם יש צורך להפעיל את מכשיר השידור של מערכת הזיהוי האוטומטית לאניות.

למרות שנתוני AIS להפלגות פניקיה  בים השחור לא היו זמינים, חוקרי מודיעין אוקראינים שעבדו על מקורות פתוחים השיגו קטע וידאו שצולם על ידי אחת המצלמות המחוברות לאינטרנט שקלטה את הספינה ההיא נכנסת לנמל סבסטופול ועגנה בטרמינל המיועד עבור משלוחי תבואה ב-11 במאי, כאשר האות של אותה ספינה הופיע שוב בים השחור ב-14 במאי, היא צולמה חוצה את הבוספורוס למחרת.

התעלם מדברי השגריר האוקראיני

למרות בקשתו של שגריר אוקראינה בונדר,  סיימה פניקיה את חציית המעבר ופנתה דרומה, תוך שהיא עוברת דרך נמלים טורקיים. עד הערב של יום שלישי, האות שלה, בתוך מערכת הזיהוי האוטומטית של ספינות, הראה כי היא הגיעה לצפון קפריסין , והפליגה מזרחה לאורך הנתיב שעבר בעבר לכיוון סוריה.

בנוסף לעונשים והאשמות בגניבה, לפניקיה יש היסטוריה של תקלות, היא נעצרה באזור איסקנדרון בספטמבר האחרון עקב מספר בעיות, ביניהן כשלים בכוח הגיבוי, תקלה במשדר לצורך מיקום חירום, ובציוד נגד זיהום. פקחים ממשלתיים של נמלים ברוסיה, תוניסיה, לבנון , טורקיה, רומניה ומצרים גילו גם חוסרים בכל משלוח קודם של ה"פניציה"  מאז 2017.

ללטקיה דרך הבוספורוס.. אוקראינה דורשת מטורקיה להפסיק משלוחי תבואה גנובים ממנה

קרדיט: סוריה טי וי         קרדיט לתמונה: מריטיים אקזקיוטיב