איראן: הפגנות, הרוגים ומספרי סיפורים

מילה על הפגנות ועל קורבנות

בשבוע האחרון היו הפגנות בכל רחבי איראן, חלקן הגדול במחאה על הזינוק במחירי המזון, ובאיראן כמו באיראן, כשהמשטר מתכונן להפגנות שעלולות להיות מופנות נגדו, כפי שהזכרתי בפוסטים הקודמים בנושא, תוגברו כוחות המשטרה והבסיג‘ בערים רבות באיראן, במחוזות רבים.

התוצאה של עצבנות המשטר והחשש שההפגנות יהפכו לסערה שעלולה לאיים על קיומו, היו בשבוע האחרון לא מעט מקרים שכוחות המשטרה ובריוני בסיג‘ פתחו באש על מפגינים באיראן, ובתוך שבוע היו ארבעה הרוגים וכמה עשרות פצועים מבין המפגינים.

כמובן שהיו גם עצורים רבים, והמשטר מודה במעצר של כמה עשרות מפגינים בשבוע שעבר, לא הצלחתי למצוא מספרי עצורים מדויקים בפרסומים רשמיים של המשטר, ולפי דיווחים שונים ברשת, של מתנגדי משטר בתוך ומחוץ לאיראן, מספרי העצורים גדולים מאשר "כמה עשרות" שהמשטר הודיע שנעצרו.

קוראי הערוץ כבר יודעים ממאמרים קודמים, שבאיראן פיזור הפגנות של אזרחים, כולל גם ירי חי של כדוריות עופרת ע"י רובי ציד, ירי תחמושת חיה ברובים ואקדחים, וגם ירי צלפים.
תמונות כאלה של ירי חי על המפגינים, נראו גם בשבוע החולף וגם בהפגנות שהמשיכו השבוע, כולל כמו מקרים דומים בעבר, ירי ללא אבחנה ושלא דרך כוונות כנגד מפגין מץפרע או שעלול לסכן את השוטרים ובריוני הבסיג‘, אלא גם ירי של שוטרים שפשוט שלפו אקדח, הרימו את הנשק וירו על קהל המפגינים.
אבל לא כל הנפגעים היו משורות המפגינים, והיו קורבנות תקיפה אלימה של בריוני הבסיג‘ ומשטרת ההפגנות, גם נגד אזרחים שלא לקחו חלק בהפגנה, והותקפו רק כי עברו ברחד הרחובות הסמוכים לרחוב בו הייתה הפגנה, או אפילו היו בתוך ביתם.

אחד מקרי המוות היה בעיירה הקטנה זראי (زرایی = Zerai )שבה יש רק כ- 4,000 תושבים, ונמצאת סמוך לעיר דזפול (دزفول = Dezful )במחוז ח'וזסתאן אחת הערים העתיקות באיראן, לאחר שמאות שוטרים ובריוני בסיג‘ פשטו על העיירה, וירו בראשו של אדם שבסך הכל עמד ליד החלון בביתו והביט על המתרחש ברחוב, ועדי ראיה אמרו שהירי נעשה בכוונה והשוטרים ראו אותו עומד בחלון הבית, הרימו את הרובה וירו בו למוות.

אחד מקרי התקיפה ברחוב לא רחוק ממקום הפגנה, היה נגד בחור צעיר שבסך הכל הלך מהעבודה הביתה, והותקף ע"י בריוני המשטר, שחבטו בו עם אלות בכל חלקי גופו, ואחרי שהחליטו להפסיק להתעלל בצעיר חסר הישע ששוכב מדמם על המדרכה, הוא פונה ע"י אזרחים לבית חולים במצב קשה.
וכשקורים דברים כאלה, אין להתפלא שהתסיסה בקרב האיראנים מתגברת, הרשתות סוערות עם מילים קשות נגד המשטר והבריונים שנשלחים לפגוע במפגינים ובכל אזרח שבא להם, ושהמפגינים מצידם, הלכו והציתו מבנים השייכים לבסיג‘ במספר ערים במחוזות שונים

אבל צריך לזכור שבאיראן כמו באיראן, לא כל ההפגנות הן פוליטיות ולא כולן בגלל נושאים כלכליים, וראינו בשנה האחרונה הפגנות בגלל סיבות רבות, כולל מחסור במים, זיהום אויר, הפסקת חשמל, כבישים מלאי מהמורות, תאונות עבודה ועוד סיבות שונות ומשונות.

כמובן שישנן הפגנות שבמבט ראשון ניתן לחשוב שאינן נובעות ישירות מעליית המחירים, ונראה לפעמים הפגנות נובעות מסיבות אחרות של החיים באיראן, שמושפעים משחיתות שלטונית וניהול כושל של המשטר הרקוב, שנוגעים והורסים כל דבר באיראן.
ויש הפגנות שהגורמים להן הם שילוב סיבות שנות, שקשורות גם לשחיתות המשטר ומקורביו, וגם הנושא הכלכלי ועליית מחירי המחיה, והזינוק האחרון במחירי המזון.

דוגמה להפגנה כזו, תוכלו לראות היום, בהפגנה של נהגי אוטובוס בטהראן, שפתחו בשביתה ודורשים עליית שכר גדולה מהתוספת של %10 שקיבלו לאחר זמן רב, והם אומרים )ובצדק רב( שעליית שכרם רק ב %10 אינה מכסה את עליית המחירים, וברוב "חוצפתם" הם גם דורשים זכויות, ובאותה הזדמנות קוראים קריאות בהן הם קוראים להתפטרות של ראש העיר והתפטרות שר התחבורה, ואומרים שהם לא כשירים.

אציין שהשביתה הטרידה מספיק את המשטר, כדי שעלירזה זקאני (علیرضا زاکانی = Zakani Alireza) ראש עיריית טהראן, יבוא בכבודו ובעצמו, לפגוש אישית את נציגי הנהגים השובתים, למרות שיש להניח שלא ממש אהב את הקריאות נגד שר התחבורה ונגדו אישית.

מילה על מספרי הסיפורים של המשטר
ובינתיים המשטר ממשיך לנסות להראות לאיראנים עד כמה הוא דואג להם, ושבכלל לא המשטר אשם בזה שחסרים מוצרי מזון במדפי החנויות, ושהמחירים עולים, כי הרי הכל בגלל הספקולנטים הרעים שאוגרים באופן לא חוקי, מוצרי מזון במחסנים, ומונעים את הפצתם לציבור.
ושוב מתפרסמות עוד ועוד ידיעות, גם בשופרות המשטר כמו עיתונים ואתרי חדשות מרכזיים כמו של סוכנות הידיעות תסנים (تسنیم = Tasnim ) וגם בעיתונים קטנים ואתרי חדשות של מחוזות וערים שונות, על כל אותן תפיסות של מחסני מוצרי מזון בסיסי, שכמובן מגיעות עם תמונות של מחסן עמוס באריזות מוצרים.
ובאותן ידיעות מספרים נציגי המשטרה, פקידים בכירים במשרדי ממשלה, סגני שרים, שרים ואפילו סגן נשיא, שהרשויות תפסו לאחר עבודת משטרה מקצועית, שכללה מודיעין ותצפיות, מחסנים בערים רבות בכל מחוזות איראן, ובהם כאמור אגרו מוצרי מזון שונים, כל אותם מבריחים עלומים, אותם סוחרים תאבי בצע, וספקולנטים וספסרים שרוצים להתעשר על חשבון הציבור.

וכך נראה סיפורים על מחסן שבו נתפסו 78 טום סוכר, ומחסן אחר שבו היו רק 11 טון סוכר, ומחסן בו התגלו 15 טון שמן, ומחסן אחר שבו היו 21 אלף ליטר שמן, ומחסנים עם עשרות טון אורז, ומחסן אחר שבו היו רק 10 טון אורז מיובא, וסיפורים על מחסנים בכל רחבי איראן ממשיכים, ואפילו סיפרו לנו על תפיסת מחסן עם עוף שאותם ספסרים רעים אגרו במחסן כדי להרוויח מעליית המחיר.
ואחת לכמה ימים, מספרי הסיפורים מטעם משטר האייטוללות, מסכמים לנו סיכומי ביניים, ומספרים לציבור על תפיסות של מאות טונות מוצרי מזון, בשווי מאות מיליארדי ריאל, ומדי פעם טורחים לספר שהמחסנים נאטמו, וחשודים הובאו בפני הרשות השופטת.

מדי פעם מספרים לנו שהחשודים שנתפסו, רצו להבריח את המזון שאגרו, אל מחוץ לאיראן, דבר שנמנע בזכות פעולות המשטרה הנפלאה ששומרת על האיראנים ופועלת למענם יום ולילה, גם אם מדובר בתפיסת מחסן מוצרי מזון בעיר כרג‘ שבמחוז אלבורז, המחוז הקטן ביותר באיראן, שלא נמצא בקרבת אף גבול עם מדינות שכנות, או לחופו של ים, אבל המשטר רוצה לספר לנו שמישהו רוצה להבריח מזון מכרג‘, העיר
הרביעית בגודלה באיראן, עם יותר ממיליון וחצי תושבים, ללקוח במדינה זרה…

ומה חושבים האיראנים?
יש מי שתוהים ברשתות האיראניות, ושואלים היכן כל אותם מוצרי מזון שנתפסים במחסנים בערים שונות בכל מחוזות איראן? ומחדדים ומוסיפים שאם תופסים כל כך הרבה שמן, אורז, קמח וסוכר, מדוע אטומים את המחסנים? ושואלים למה לא מעבירים את מוצרי המזון למרכזי ההפצה ומשם לחנויות?
ויש מי שמוסיפים במרירות ושואלים אם המשטר תופס כל כך הרבה מזון, מדוע בחנויות צריכים אזרחי איראן לריב על מעט המוצרים שישנם, ולראות מדפים ריקים…? או כמו שאמר בתמציתיות אחד הציניקנים: ”תפסתם? תביאו לחנויות!“
ויש גם מי שביקשו בלעג מהמולות הסבר על איך אפשר לאגור עוף טרי במחסן, ואולי כדאי שהמולות ילמדו את פשוטי העם איך לאגור עוף טרי במחסן, כי אם הם יצליחו לקנות עוף בחנות, גם הם ישמחו לדעת איך עושים זאת…

לסיום אומר שסביר להניח שיימשכו המחאות וההפגנות ברחבי איראן, וימשיכו להתרחב, וכמובן שסביר באותה מידה שנראה את משטר האייתוללות ממשיך לשלוח את הבריונים האלימים לפזר את ההפגנות, ושנמשיך לראות עוד ירי חי על המפגינים, שיגרום לעוד קורבנות בנפש.
כתמיד יהיה מעניין להמשיך לעקוב אחר המתרחש באיראן, ולראות את התרחבות ההפגנות לקהלים נוספים, ולקוות שכאשר ההפגנות יגדלו ויסערו יותר, לא נראה שהן הופכות למרחץ דמים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות