"שועל המלחמה הקרה" קיסינג'ר חוזה את גורלה של רוסיה באוקראינה

הנרי קיסינג'ר, שר החוץ האמריקני לשעבר, שכונה "השועל האמריקאי" על תפקידו הבולט במלחמה הקרה עם ברית המועצות, מעריך שרוסיה תמשיך להילחם באוקראינה עד שתגיע לנקודה שבה תאבד את מעמדה כמעצמת על, אולם קשה להגיד בוודאות מה יהיו תוצאות הפלישה הרוסית לאוקראינה.

קיסינג'ר, שכיהן תחת נשיאי ארה"ב ריצ'רד ניקסון וג'רלד פורד בשנות ה-70, אמר באירוע שארגן ה"פייננשל טיימס" שהוא חושש מדבר אחד: הסכסוך עלול לגךוש למלחמה גרעינית.

קיסינג'ר סיפר לעיתון כיצד הצליח להרחיק את מוסקבה מבייג'ין על ידי יחס שונה לשני האויבים במהלך המלחמה הקרה.

בעיצומן של פעולות האיבה באירופה, אמר קיסינג'ר, וושינגטון חייבת כעת לעשות את אותו הדבר שוב.

השר לשעבר הזהיר מפני "נקיטת" יחס עוין כלפי סין ורוסיה, שעלול לקרב ביניהם.

"לאחר מלחמת אוקראינה, רוסיה תצטרך להעריך מחדש את יחסיה עם אירופה  ולהגדיר את עמדתה הכללית כלפי ארגון האמנה הצפון-אטלנטית (NATO)", הוסיף.

המלחמה באוקראינה נמצאת כעת בשבוע האחד-עשר שלה, ורוסיה לא הצליחה עד כה להשיג יעדים מרכזיים במדינה.

משקיפי מודיעין מערביים ובינלאומיים ציפו שפוטין יפרסם הודעה חשובה, ביום שני האחרון, כאשר רוסיה חגגה את מצעד יום הניצחון השנתי שלה ב-9 במאי עם ניצחון ברית המועצות על גרמניה הנאצית. עם זאת, באופן מפתיע, הנשיא הרוסי נמנע מהכרזת מלחמה כוללת על אוקראינה או הכרזת גיוס כללי, מהלך שלדברי אנליסטים עשוי להיות סימן לכך שפוטין הוזהר מפני תגובת העם הרוסי.

מלחמה קרה חדשה

קיסינג'ר ניסה לחזות את השלב הנוכחי, והדגיש כי קשה לחזות כיצד תסתיים המלחמה. כשנשאל על התוצאה הסבירה, אמר קיסינג'ר כי רוסיה תמשיך להילחם באוקראינה עד שהסכסוך יטלל כל כך הרבה מיכולותיה ומשאביה הצבאיים עד שהמדינה מסתכנת באיבוד מעמדה כמעצמה גדולה.

הוא המשיך, "השאלה החשובה היא כמה זמן ההסלמה הזו תימשך, ומה ההיקף להסלמה נוספת?"

הוא הוסיף, "האם פוטין הגיע לקצה גבול היכולת שלו? כאן הוא צריך להחליט באיזה שלב הסלמת המלחמה תלחיץ את החברה שלו במידה שתגביל את יכולתו לעסוק בפוליטיקה בינלאומית כמעצמת על בעתיד".

קיסינג'ר הצהיר כי בשלב זה הוא לא יכול היה להעריך  אם רוסיה תפנה לארסנל הגרעיני שלה על מנת לסיים את המלחמה, והוסיף: "אנו חיים כעת בעידן חדש לחלוטין" של המלחמה הקרה.

באשר למניעת קטסטרופה גרעינית, שהייתה מטרתו של קיסינג'ר במהלך המלחמה הקרה, אמר האחרון: "הנסיבות השתנו כל כך הרבה בעשורים האחרונים שנדרש דיון חדש לגמרי על ההשפעות הפוטנציאליות של שימוש בנשק גרעיני".

קיסינג'ר הגיב: "עם התפשטות הטכנולוגיה ברחבי העולם, דיפלומטיה ומלחמה יצטרכו תוכן אחר, וזה יהיה אתגר ומשהו שלא ראינו עד עכשיו".

הנרי קיסינג'ר הוא דיפלומט ופוליטיקאי לשעבר, יליד גרמניה, בן 98, שמצא מקלט בארצות הברית ושימש כמזכיר המדינה ויועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית תחת ממשלותיהם של הנשיאים ריצ'רד ניקסון וג'רלד פורד.

קרדיט: אוריינט ניוז קרדיט לתמונה: נבד