פנים אחרות של איראן -הפנים שהמשטר רוצה שהעולם יראה

אתם כבר יודעים שהמשטר האיראני עושה מאמצים להראות לעולם שהם ממש נחמדים, ושאיראן זו מדינה ככל שאר מדינות העולם.

ישנם לא מעט דרכים בהם המשטר מנסה להראות לעולם את איראן שאינה מדינה חשוכה שעושה רק רע לשכנותיה ולעולם, ושהיא אינה המדינה של המלחמות וההרס שהמשטר גרם במדינות אליהן איראן מייצאת את המהפכה האסלאמית, כפי שאנו רואים בעיראק, סוריה, תימן, ולבנון.

איראן גם מנסה להראות לעולם, שלמרות הדיכוי חסר הרחמים של המיעוטים באיראן, כגון בני המיעוט הבהאי, או המיעוט הערבי, הבלוצ’י ואחרים, איראן זו מדינה עם אוכלוסייה מגוונת ורב תרבותית שחיה בהרמוניה שלווה, במדינה הכי יפה והכי טובה באזור כולו.

במסגרת מלחמת התודעה שמשטר האיתוללות עושה על דעת הקהל העולמית, עלה לאוויר בסוף שנה שעברה, קמפיין תודעתי חדש מבית היוצר של המשטר, ושמו: “Alen Show”.
לא – לא מדובר במופע של אלן דג'נרס (Ellen DeGeneres) אלא של אלן שו מבית היוצר של המשטר.

הפנים של התופעה החדשה שנקראת אלן שו (الن شو בפרסית) הוא בחור נחמד, עם זקן ארוך וקוקו ארוך לא פחות, שמסתובב לו ברחובות וכיכרות טהראן, ומראיין אנשים ושואל אותם לדעתם ולספר לו מה הם חושבים על שלל נושאים.

את הסרטונים המצולמים מעלה הבחור החביב (או שמא יש לומר מעלה המשטר…?) לאינסטגרם ולאתר הסרטונים האיראני aparat (آپارات) וכמובן ליוטיוב, ששם הסרטונים מקבלים כתוביות תרגום באנגלית.

ישנם סרטונים שייתכן כי אכן מדובר באיראנים שנבחרו באקראי, ונועדו להראות לעולם שהאיראנים הם בני אדם רגילים כמו כולם, שאוהבים וצוחקים, ושיש להם חלומות ורצונות, וגם שהם חוששים או מתמודדים עם פחדים, בדיוק כמו כל אדם אחר בעולם, ובו בזמן יש הסרטונים שבו ברור שמועבר מסר מסוים בנושא מוגדר שבחלק מהמקרים אף קשור ליחסי איראן עם מדינות אחרות ולגיאופוליטיקה.

ניתן לשער שהמצולמים לסרטונים אלו, שנערכים בקפידה, לא באמת נבחרו באופן אקראי מהקהל ברחוב, וסביר להניח שדבריהם נאמרים מתוך טקסטים הוכנו ע"י היוצרים המוכשרים של מכונות התעמולה של המשטר, כדי להעביר את האפקט הרצוי לטובת מלחמת התודעה על דעת הקהל העולמית.

בערוצי המדיה השונים, תוכלו לראות את הסרטונים שהמשטר רוצה שתראו, ובהם לדוגמה את הסרטון שהמשטר רוצה להראות לעולם, איראנים מברכים לשלום ומביעים את אהבתם לעמי העולם, בשלל שפות מדוברות ומבטאים שונים באיראן.

אז ממש נחמד לראות סרטון כזה מרגש, והמסר עבר כפי שהמשטר רצה, ואם רוצים אפשר להתעלם מכך שכפי הנראה כל המרואיינים חיכו לתורם לצילום "הריאיון הספונטני" והמראיין החביב לא היה צריך להתרוצץ ולבזבז זמן בלחפש מועמדים דוברי שפות שמוכנים להתראיין.

אם תשאלו מדוע אני מרשה לעצמי להניח שלא היה צריך לבזבז זמן רב בחיפושים אחר המרואיינים, אפנה אתכם להביט בצילו של העץ הנמצא משמאל למרואיינים, שכמעט לא התקדם לאורך כל זמן הצילומים, שארכו יותר מאשר חמש דקות זמן נטו של הסרטון שנערך באולפן, ואילו היה צורך למצוא אנשים דוברי שפות שונות שיסכימו להתראיין, היה ניתן לראות את הזמן שעבר, בהתקדמות הצל שמטיל העץ.

לסיום אזכיר שאיראן מקפידה במשך שנים לנסות לעביר לעולם "מסר של שלום וידידות"

מסרים כאלה נראו גם בנאומי מנהיגים, כמו נאומו של רוחאני, נשיא איראן לשעבר באו"ם, או בראיון אותו נתן רוחני ל CNN שבו אמר באנגלית (לבקשת המראיינת) שהוא מביא לעם האמריקאי, מסר של שלום וידידות מאיראנים לאמריקאים. (מסתדר יופי עם קריאות מוות לאמריקה ושריפת דגלי ארה”ב, אבל הוא אמר…)

כך גם עלו במשך השנים, מסרי שלום וידידות בין איראן לעמי העולם, שהמשטר טרח לדאוג שיעלו לרשת כדי שהעולם כולו יראה, גם סרטונים אחרים, ובהם לא רק פוליטיקאים, או פקידי משטר, אלא גם אמנים, ספורטאים, ואיראנים אחרים.

איני יודע מה מטרת קמפיין התודעה הזה, שרץ מסוף שנה שעברה, והאם הוא קשור לשיחות חזרה להסכם הגרעין, אבל מעניין לראות איך איראן מבקשת שהעולם יראה אותה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון