לכסף יש דווקא ריח ואפילו משכר: ממשל ביידן מבקש לחדש מכירת נשק לטורקיה

גורמים אמריקנים אמרו לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן ביקש ממנהיגי הקונגרס לאשר מכירת נשק מתקדם וציוד אחר, כולל חלקי חילוף למטוסי קרב מדגם F-16, לצבא הטורקי.

מכירת הנשק המוצעת, שנשלחה למנהיגי הקונגרס בחודש שעבר, מאשרת כי טורקיה מנסה לנצל את תפקידה כמתווך לשיחות השלום בין רוסיה לאוקראינה ואת תמיכתה בצבא האוקראיני, לתיקון היחסים המתוחים עם וושינגטון, ולרכוש נשק חדש.

לפי העיתון האמריקני, העסקה הפוטנציאלית תכלול טילים, מכ"ם ואלקטרוניקה למטוסי ה-F-16 הטורקיים, מה שישפר את ביצועי מטוסי הקרב.

טורקיה אירחה שני סבבי שיחות בין קייב למוסקבה, סיפקה לאוקראינה מל"טים חמושים ומנעה מספינות מלחמה רוסיות להיכנס לים השחור.

מהלכים אלו שיפרו את היחסים עם וושינגטון והגבירו את המגעים התכופים עם בכירים אמריקאים.

גורמים אמריקאים שמכירים את הנושא אמרו שהממשל יוכל להשתמש בעסקת הנשק החדשה כדי לאמוד את רמת התמיכה בקונגרס בהצעה נפרדת למכירת 40 מטוסי F-16 חדשים לטורקיה.

בכירים אמריקאים וטורקים מסנגרים על עסקת ה-F-16, בטענה שהיא יכולה לסייע בתיקון הקשרים הביטחוניים בין שתי המדינות, שהיו מתוחים לאחר שאנקרה בחרה לרכוש מערכת הגנה אווירית רוסית ב-2017, ולמנוע מטורקיה להתקרב לרוסיה וסין.

אבל כמה מחוקקים בארה"ב, כולל צמרת בית הנבחרים והדמוקרטים בסנאט, מתנגדים למכירה, בשל קשריה של אנקרה עם רוסיה וחששות לגבי זכויות אדם בתוך טורקיה, לפי הוול סטריט ג'ורנל.

גורם רשמי שמכיר את ההצעה אמר כי מכירת טילי AIM-9 Sidewinder ו-AIM-120 Amraam יחד עם מכ"מים וציוד אחר תעלה לטורקיה יותר מ-400 מיליון דולר.

הממשל הגיש את הבקשה באמצעות הודעה לא רשמית למנהיגים מרכזיים בשני בתי הקונגרס. ואם מנהיגי הקונגרס יאשרו את המכירה, על הממשל ,על פי החוק, לשלוח הודעה רשמית על העסקה.

"איננו מאשרים או מגיבים בפומבי על עסקאות נשק מוצעות עד שהקונגרס מקבל הודעה רשמית", אמר דובר מחלקת המדינה לעיתון.

משרד ההגנה הטורקי לא הגיב מיד לבקשת תגובה.

הממשל צפוי לשלוח בקשה נפרדת לקונגרס למכור צי חדש של מטוסי F-16 יחד עם שדרוג למטוסים הקיימים של טורקיה בהמשך השנה.

וושינגטון הטילה סנקציות על אנקרה לאחר שרכשה את מערכת ההגנה הרוסית S-400, וגירשה אותה מתוכנית מטוסי הקרב F-35.

هل منحت الخارجية الأمريكية الضوء الأخضر للكونجرس لبيع الطائرة “أف-16” إلى تركيا؟ - وكالة نيو ترك بوست الاخبارية

קרדיט: אלחורה      קרדיט לתמונה: https://newturkpost.com/