מבזקי חדשות מהעולם ליום 7-5-2022. מתעדכן

*- פרופ' פדור שנדור מהאוניברסיטה הלאומית של אוז'הורוד במערב אוקראינה התגייס לכוחות ההגנה מיד עם תחילת המלחמה וכיום הוא מוצב בזירת הלחימה באזור איזיום שבמחוז חרקיב. למרות זאת, הוא מקפיד להמשיך את השיעורים הקבועים לסטודנטים שלו. "אם יש ירי ברקע, זה לא מפריע. כמו טרקטור שעובר", הוא מסביר. "אנחנו נלחמים עבור אומה משכילה. אם לא הייתי מרצה, זה יהיה חטא. אחרת למה הלכתי למלחמה?".

*- רשת NBC: מידע מודיעיני שהגיע מארה"ב סייע לאוקראינים לפגוע בספינת הדגל הרוסית "מוסקבה" בחודש שעבר. לפי גורמי ממשל בארה"ב, האוקראינים שאלו את האמריקאים על ספינה ששטה בים השחור, והאמריקאים אישרו שמדובר ב"מוסקבה" ואימתו את המיקום שלה – ולאחר מכן האוקראינים שיגרו את הטילים הקטלניים.

*- קארין ז'אן-פייר היא דוברת הבית הלבן החדשה במקומה של ג'ן סאקי שתפרוש מהתפקיד ביום שישי הבא. ז'אן-פייר תרשום היסטוריה כפולה – האדם השחור הראשון והאדם הראשון מהקהילה הגאה בתפקיד הדובר של נשיא ארה"ב.

*- מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, הודיע כי הדמוקרטים יעלו בשבוע הבא הצעה להכניס את הזכות להפלות לחוק הפדרלי על רקע האפשרות שבית המשפט העליון יבטל את פסיקת רו נגד וייד, אולם הסיכויים שהמהלך יצליח קלושים. "לרפובליקנים יהיו שתי בחירות: הם יכולים להרוס את זכויות הנשים או שהם יכולים לשנות כיוון ולפעול כדי למנוע את הנזק", אמר.

*- שיחת פיוס בין נשיא אוקראינה זלנסקי לעמיתו הגרמני שטיינמאייר אחרי שבועות של מתיחות. נמסר שהשניים סיכמו להשאיר את המחלוקות בעבר ולהתמקד בשיתוף פעולה עתידי. האם שטיינמאייר או הקנצלר שולץ יגיעו בקרוב לקייב?

*- ארגון הבריאות העולמי מעריך כעת כי מספר הקורבנות במגפת הקורונה עד 31 בדצמבר 2021 עמד על 13.3 עד 16.6 מיליון בני אדם, פי שלושה מהנתונים שדווחו עד כה.

*- נורמן מינטה, האסייתי-אמריקאי הראשון שכיהן בקבינט בתור שר המסחר בשלהי ממשל קלינטון ושר התחבורה בממשל בוש הבן, הלך לעולמו בגיל 90. כשהיה בן 10, מינטה ומשפחתו היו בין כ-120 אלף אמריקאים ממוצא יפני שנשלחו למחנות כליאה לפי הוראת הנשיא רוזוולט בעקבות המתקפה בפרל הרבור.

בזמן כהונתו של מינטה כשר התחבורה, התרחשה מתקפת ה-11.9. הוא שהה בבונקר הסודי בבית הלבן עם סגן הנשיא צ'ייני והוביל את המבצע חסר התקדים להנחתת אלפי מטוסים במרחב האווירי של ארה"ב בתוך כשעתיים וחצי בלבד. מינטה גם היה אחראי להקמת הסוכנות לאבטחת תחבורה (TSA) כחלק מלקחי המתקפה.

*- ראש עיריית מריופול, ואדים בויצ'נקו, דיווח שאבד הקשר עם הלוחמים שמתבצרים במפעל הפלדה אזובסטל וכי הרוסים תוקפים את המתחם עם טנקים, מטוסים, ספינות קרב וארטילריה. הוא ציין שיש עדיין אזרחים שלכודים במקלטים התת קרקעיים של המפעל.

*- הנשיא ביידן מגיב על פרסום הטיוטה לכאורה של החלטת הרוב בבית המשפט העליון שצפויה לבטל את פסיקת רו נגד וייד בנשוא ההפלות. "אני מאמין שזכותה של אישה לבחור היא בסיסית", הבהיר הנשיא הקתולי. "רו היה החוק השולט במשך כמעט 50 שנה והגינות בסיסית ויציבות החוק דורשים שהוא לא יבוטל".

ביידן גם מסמן את נושא ההפלות כסוגיה מרכזית בבחירות האמצע בנובמבר הקרוב, אם אכן הפסיקה תבוטל. "המצביעים יצטרכו לבחור נציגים שתומכים בזכות להפלות (pro choice)", אמר. "ברמה הפדרלית, נצטרך עוד סנאטורים שתומכים בזכות להפלות ורוב בבית הנבחרים כדי לאמץ חקיקה שתכניס את רו לספר החוקים".

*- ספר חדש חושף כי בתחילת 1971, המלכה אליזבת השנייה הפצירה באופן אישי בראש הממשלה הבריטי, אדוארד הית', שבן דודה, הדוכס מקנט, לא יגיע לבלפסט אחרי שנשלח עם היחידה שלו לצפון אירלנד, וזאת בעקבות אזהרה על אפשרות שה-IRA יחטוף אותו. זמן קצר לאחר מכן, הוצב הדוכס מחדש מחוץ לצפון אירלנד.

*- בית משפט בפיג'י קיבל את בקשת הממשלה המקומית והממשל האמריקאי להחרים את היאכטה היוקרתית "אמדיאה" שלפי החשד שייכת לאוליגרך הרוסי, סולימאן קרימוב, שמקורב לנשיא פוטין. בהגנה טענו שהיאכטה, שמגיעה לשווי של 450 מיליון דולר, שייכת לאיש עסקים אחר שאינו ברשימת הסנקציות.

*- בית משפט בניו זילנד גזר 13 שנות מאסר, מתוכן 6.5 שנים ללא אפשרות שחרור, על לוק ג'יימס למברט שהורשע בארבעה ניסיונות רצח במסע דקירות בסופרמרקט בעיר דנדין לפני שנה. המניע היה הרקע הנפשי של למברט. "זו הייתה אלימות שכמעט לא נראתה בניו זילנד", אמר השופט. "זה נס שאף אחד לא נהרג".

*- התאחדות הכדורגל האירופית אופ"א הודיעה כי רוסיה לא תשתתף בליגת האומות הקרובה – וזאת אחרי שהייתה אמורה לשחק בבית עם ישראל, איסלנד ואלבניה. כמו כן, הקבוצות הרוסיות לא ישתתפו בתחרויות בעונה הבאה, כולל ליגת האלופות, והבקשה הרוסית לארח את יורו 2028 או יורו 2032 אינה תקפה יותר.

*- ממשלת ספרד חשפה כי הטלפונים הניידים של ראש הממשלה פדרו סנצ'ז ושל שרת ההגנה, מרגריטה רובלס, נדבקו בתוכנת הריגול פגסוס במאי וביוני 2021. במקביל, אומניום קולטורל, מוסד תרבותי בקטלוניה, הגיש תביעה לבית משפט בברצלונה נגד חברת NSO על האזנות לפעילים קטלונים מובילים וקרא לממשלה להתערב.

*- חברת האנרגיה הפינית פנובוימה הודיעה על ביטול מיידי של חוזה עם רוסאטום, הסוכנות הרוסית לאנרגיה גרעינית, על הקמת הכור הגרעיני הנהיקיבי-1 בצפון פינלנד בשל "עיכובים משמעותיים וחוסר יכולת ליישם את הפרויקט". "זו לא הייתה החלטה קלה", נמסר. "אנחנו מבינים היטב את ההשפעות".

הכור הגרעיני הנהיקיבי-1 היה אחד הפרויקטים הגדולים ביותר בפינלנד עם השקעה בשווי של כ-7.5-7 מיליארד אירו. לפי התוכנית, הכור היה אמור להתחיל את פעילותו בסוף העשור הנוכחי ולהפיק כעשירית מכלל מצריכת החשמל של המדינה, וזאת ללא פליטה של גזי חממה.

*- שיא גינס נשבר בעיר וורוצלב שבפולין כאשר 7,676 נגני גיטרה מרחבי העולם ניגנו יחד בכיכר השוק את השיר "היי ג'ו" של ג'ימי הנדריקס, 253 יותר מהשיא הקודם שנקבע בשנת 2019. האירוע מתקיים מזה 20 שנה ובשנתיים האחרונות נערך בגרסה אינטרנטית בשל מגפת הקורונה.

*- שירות הביטחון האוקראיני (SBU) טען כי הוא סיכל מזימה של הביון הצבאי הרוסי להפיל מטוס נוסעים מעל שטח רוסיה או בלארוס באמצעות טיל סטינגר על מנת להאשים את אוקראינה שמפעילה את טיל הכתף האמריקאי. נמסר כי כל החשודים נעצרו.

*- מאה שנה אחרי מותו של צ'רלס יאנג, השחור הראשון שהחזיק בדרגת קולונל בצבא האמריקאי, הוענקה לו דרגת בריגדיר גנרל שנמנעה ממנו בחייו בשל גזענות, ובכך הפך באופן רטרואקטיבי לשחור הראשון בדרגה הבכירה. יאנג, בן להורים עבדים מקנטקי, היה גם השחור הראשון ששימש נספח צבאי של ארה"ב בחו"ל.

CA Moves to Honor Young - The Trail Posse

קרדיט: ערוץ מבט עולמי       קרדיט לתמונה: ויקיפדיה