שיעול והתקף לב.. מה הקשר?

במשך שנים, חלוצי המדיה החברתית הפיצו פוסטים הטוענים ששיעול "יכול להציל אדם מהתקף לב".

העלונים מעידים ומנחים אנשים לחשוב כי "אם אדם חש תסמינים של התקף לב, עליו לעזור לעצמו בשיעול, ובלבד שלכל שיעול קודמת נשימה עמוקה". פרסומים ממשיכים לומר שיש לחזור על התהליך כל שתי שניות.

פרסומים לא נכונים ששיעול מציל אדם מהתקף לב
פרסומים לא נכונים ששיעול מציל אדם מהתקף לב

אך הרופאים אומרים כי טענה זו אינה נכונה, והם מזהירים בתוקף מפני ניסיונות אלו, שעלולים לעכב את קבלת הטיפול ולהרוג את החולה.

ד"ר פייטרו חאיר, חוקר ומומחה לניתוחי לב וחזה בלבנון, אישר כי אין קשר בין שיעול להתקף לב, ואין ראיות רפואיות לכך ששיעול עשוי להציל את הסובל מהתקף לב. 

בהצהרות לסוכנות הידיעות הצרפתית, הוסיף חאיר כי התקף לב מתרחש כאשר זרימת הדם והחמצן אל הלב נחסמת, והוא המשיך, "לא ייתכן שהשיעול שמקורו מהריאות יתרום להסרת החסימה הזו".

הוא הסביר, "התקף לב עלול לגרום למוות או לנזק בשרירי הלב ובתאים, וזהו מצב חירום רפואי שמצריך פנייה מהירה מאוד לבית החולים הקרוב לטיפול".

חאיר הזהיר כי "אין מה לעשות בבית, והדרך הטובה ביותר היא לבקש עזרה מכל אחד כדי לקחת את הקורבן לבית החולים כאשר הוא מרגיש תסמינים כמו כבדות בחזה, קוצר נשימה פתאומי, כאב ראש פתאומי, עייפות, ולעיתים כאבים שנמשכים עד הכתף, הזרוע והלסת."

ד"ר סמיר שליטה, מומחה לריאות, החייאה ושינה בלבנון, מסכים עם דעה זו, ואמר כי "הטיפול בהתקף לב מורכב ממתן תרופה ספציפית לכל מקרה או אנגיופלסטיקה או ניתוח לב פתוח , אבל שיעול לא מטפל במקרים אלה".

גם חאיר וגם שליטה המליצו למשתמשי המדיה החברתית להיזהר ולא להאמין למה שמקדמים בפלטפורמות הללו, כי הדבר עלול להוות סכנה לחיי אדם.

Doc-P-948672-637872661211543695.jpg