דיווח: מנהל המודיעין האמריקאי פגש את יורש העצר הסעודי באפריל

הוול סטריט ג'ורנל האמריקני מדווח כי מנהל סוכנות הביון המרכזית, וויליאם ברנס, יצא בחודש שעבר למסע, ללא הודעה מוקדמת, לערב הסעודית, כדי להיפגש עם יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, במאמץ "לתקן את היחסים" עם שותף מרכזי במזרח התיכון.

העיתון ציטט הדלפות מהביקור מפי בכירים אמריקאים וסעודים עלומים.

לפי העיתון, הביקור התקיים באמצע אפריל בעיר החוף ג'דה.

העיתון מסר כי הפרטים על מה שדנו השניים אינם זמינים, אך ההערכה כי השיחות נסבו סביב "מקורות המתיחות בין ארה"ב לסעודיה, הכוללים הפקת נפט, הפלישה הרוסית לאוקראינה, הסכם הגרעין האיראני, והמלחמה בתימן".

העיתון ציטט גורם אמריקאי שאמר כי "השיחה הייתה טובה, והתנהלה בנימה טובה יותר מהשיחות הקודמות".

מנהל המודיעין האמריקאי, שהוא גם סגן שר החוץ לשעבר, מילא תפקידים במזרח התיכון ולמד ערבית.

בתקופת ממשל אובמה, הוא עזר להוביל שיחות חשאיות עם איראן שהובילו להסכם בין לאומי ב-2015 להגבלת הפיתוח הגרעיני של טהראן בתמורה להקלה בסנקציות הכלכליות.

הביקור, לפי העיתון, התרחש בתקופה שבה היחסים בין וושינגטון לריאד הגיעו לשפל הנמוך ביותר מזה עשרות שנים.

הערכת מודיעין סודית של ארה"ב, שפרסם ביידן בשנה שעברה, הגיעה למסקנה שהנסיך מוחמד בן סלמאן אישר את המבצע ללכידה או הרג חאשוקג'י, שהוביל להריגתו ולביתורו ב-2018 בתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

יורש העצר הסעודי הכחיש מעורבות ברצח, ואמר ליועץ הביטחון הלאומי של ביידן בספטמבר שהוא לעולם לא רוצה לדון בעניין שוב.

מאז, סעודיה דחתה את בקשות ארה"ב להגביר את תפוקת הנפט כדי לבלום את המחירים ולערער את המאמצים של מוסקבה לממן את המלחמה באוקראינה.

דוברת ה-CIA סירבה להגיב לעיתון על מידע זה.

הבית הלבן אישר מוקדם יותר כי ארה"ב מחויבת לתמוך בהגנה על השטח הסעודי, ובכיר סעודי בשגרירות הממלכה בוושינגטון אמר כי הקשר עם ארה"ב נותר חזק.

כמה בכירים אמריקאים ביקרו בממלכה שוב ושוב בשנה האחרונה בניסיון לאחות את הקרע כדי להתמודד עם החששות הסעודים לגבי איומים ביטחוניים מצד איראן והמורדים החות'ים בתימן הנתמכים על ידי איראן. עם זאת, כאשר ביידן מתנגד לכל ויתור משמעותי לסעודים, גורמים רשמיים מדווחים על התקדמות צנועה בלבד.

קרדיט: אלחורה ורשת אלעאלם