לווייני ריגול מסחריים משנים את צורת המלחמה באוקראינה

המתקפה של רוסיה על שכנתה אוקראינה התרחשה במקביל לשגשוג במספר לווייני ריגול מסחריים, המונים מאות, והעניקו לקייב גישה למודיעין שהיה בעבר נחלתן של כמה מדינות, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל .

מידע זה מסייע לשלטונות אוקראינה להדוף את המתקפה הרוסית, ועוזר לקבוצות הומניטריות למפות את הכאוס ולפנות אזרחים.

עוד לפני המתקפה הרוסית על אוקראינה, לוויינים חשפו את השקר של הנשיא ולדימיר פוטין כשאמר כי כוחותיו שהתאספו על הגבול נסוגים, וכן חשפו בבירור את כוונתו ונחישותו לפלוש.

מנכ"ל Planet Labs BBC אומר כי התמונות של החברה שלו מראות כיצד רוסיה בנתה ריכוז של טנקים לחצות לאוקראינה, כאשר צי החברה שלו, המונה כ-200 לוויינים, סורק את כל אוקראינה פעם ביום, מה שמאפשר במדויק לקבוע את שינויי הערכות הכוחות על הקרקע.

העיתון מצטט גורמים בתעשייה שחלק מהלוויינים יכולים לראות מבעד לעננים ולעקוב אחר תנועות הכוחות הרוסיים בלילה, בעוד שאחרים עדיין קולטים אותות אלקטרוניים שניתן להשתמש בהם כדי לעקוב אחר הכוחות הרוסיים.

נתונים מחלליות מסחריות אולי לא איכותיים כמו אלה שמפיק לוויין הריגול החדש של אמריקה, אבל ניתן לשתף את המידע שלו בקלות ללא הנטל של אילוצי אבטחה.

נתונים מלווייני ריגול מסחריים הם כעת חלק בלתי נפרד מהסכסוך, ומספקים לאוקראינה מידע מודיעיני רב ערך שניתן להשתמש בו כדי להילחם בכוחות הרוסיים, אך גם לעיצוב דעת הקהל על ידי חשיפת נזק לתשתיות אזרחיות ותיעוד פשעי מלחמה פוטנציאליים.

לדעתם של בכירי הביטחון הלאומי ומנהלי התעשייה בארצות הברית, אספקת שימוש במחיר סביר בלוויינים שינתה את צורת המלחמה, והקשה על רוסיה להסתיר או לכסות על פעולותיה הצבאיות, שכן חלק ניכר מהמידע הוא כבר ציבורי.

הופעתם של לווייני הריגול חוזרת לימיו הראשונים של המירוץ לחלל. חודשים לאחר שברית המועצות שיגרה ב-1957 את הלוויין הראשון, ספוטניק, המשדר אותות רדיו, אישר נשיא ארה"ב דאז דווייט ד' אייזנהאואר תכניות לארצות הברית לפתח ולשגר לווייני ריגול.

בעוד שסוכנויות הביון הממשלתיות צפו פעם בלווייני ריגול מסחריים בספקנות, הן הופכות למתלהבים. לווייני הריגול של ממשלת ארה"ב עולים מיליארדי דולרים ויכול לקחת שנים לבנות ולפרוס, אבל לווייני ריגול הם זולים יחסית ויכולים להשלים פערי ידע.

ממשלת ארה"ב מעודדת חברות פרטיות לחלוק את המידע שלהן", אמר רוברט שארפ, מנהל סוכנות הביון הגיאו-מרחבית הלאומית, שאוספת, מנתחת ומפיצה נתונים מלווייני ריגול אמריקאיים, לוועידה השנתית של מודיעין החלל, וציין כי לתעשייה המסחרית "יש שיפר את היכולת של הממשלה שלנו לקבל את המידע הנכון, את הסיווג הנכון בזמן הנכון".

חברת טכנולוגיית החלל MDA חשפה כי היה לה חוזה עם שותף חלל מסחרי אמריקאי, שבו משולבים תמונות שהיא אוספת מהלוויין שלה ומחברות אחרות, והם מנותחים ואז מפיקים דוחות המודיעין אותן משתפים עם ממשלת אוקראינה.

מנכ"ל החברה, מייק גרינלי, אומר שהלוויין שלהם יכול לזהות לאן רכבים נעו, אפילו במזג אוויר גרוע, ולזהות טנקים מתחבאים מתחת לעצים.

"החברה יכולה לצלם את אוקראינה מדי יום, והתמונות יכולות להיות מוכנות להצגה במקרים מסוימים תוך פחות מ-15 דקות", אמר.

לאחר שיגור שני לוויינים ב-2 באפריל, Black Sky הצליחה לספק תמונות של אוקראינה ללקוחות תוך 24 שעות בלבד מהשיגור.

Hawk-i360 גם פורס מגוון חיישנים, אוסף את הלוויינים שלו ומזהה אותות בתדר רדיו מהחלל מכלי דיג לא חוקיים ומשואות חירום, אפילו כאשר הכוחות הרוסיים משבשים אותות GPS".

עם זאת, הפעילות העסקית לא הייתה נטולת סיכונים, וחברות רבות סירבו לפרט כיצד הם מסייעים לאוקראינה במאמציה להדוף מתקפה רוסית. אחד הבכירים אמר שהוא חושש שהחברה שלו תהפוך למטרה להתקפות סייבר רוסיות.

הפנטגון סירב למסור פרטים על "שירותי צילומי לוויין מסחריים" שנכללו כחלק מחבילת הסיוע הביטחוני של אוקראינה שהוכרזה ב-14 באפריל, עם זאת, חברות מסוימות מקדמות בפומבי את מה שהן עושות לאוקראינה.

سباق الأقمار الصناعية بين العرب و "إسرائيل" - جريدة المسلمون

קרדיט: אלחורה ואלמוסלימון