עצמות המנהל האגדי של המודיעין הצבאי הצ'כוסלובקי חזרו למולדתו

שרידי גופתו של גנרל פרנטישק מוראבץ, המנהל האגדי של המודיעין הצבאי הצ'כוסלובקי במלחמת העולם השנייה שתכנן את המבצע לחיסולו של קצין הנאצי הבכיר ריינהרד היידריך, הוחזרו מארה"ב, שם הוא מת בגלות ב-1966 והם נטמנו בטקס רשמי בעיירת הולדתו צ'סלף שבמרכז צ'כיה.

מוראבץ, שהשתתף במלחמת העולם הראשונה, הצטרף למודיעין הצבאי ב-1928 והחל מינואר 1939 עמד בראש הארגון. ב-14 במרץ 1939, הוא טס בחשאי בראש משלחת לבריטניה עם מסמכי מודיעין מסווגים כדי להציל אותם מאחר שידע שגרמניה הנאצית תפלוש למחרת לצ'כוסלובקיה כדי לכבוש את המדינה.

בזמן המלחמה, מוראבץ ישב בבריטניה וניהל את שירות המודיעין של הממשלה הגולה של אדווארד בנש. ההישג הגדול ביותר שלו היה מבצע אנדרופואיד ב-27 במאי 1942, ההתנקשות בריינהרד היידריך, מיוזמי "הפתרון הסופי" ומבצעיו ששימש מנהל המשרד לביטחון הרייך והרייכספרוטקטור של אזור בוהמיה ומוראביה. שני לוחמים ירו בו בפראג והוא מת ב-4 ביוני.

לאחר הניצחון במלחמה ושחרור צ'כוסלובקיה, שב מוראבץ למולדתו, אולם בעקבות השתלטות הקומוניסטים על המדינה בתחילת 1948, הוא נמלט לארה"ב. הוא חי שם עם משפחתו ועבד בתור יועץ מודיעיני למשרד ההגנה האמריקאי, עד שהלך לעולמו בולי 1966, ימים ספורים אחרי יום הולדתו ה-71.

בני משפחתו של מוראבץ גילו בשנת 2016 כי קברו של הגנרל בוושינגטון במצב קשה והחלו לפעול להשבת השרידים, תוך שיתוף פעולה בין בני המשפחה בארה"ב והמשפחה בצ'כיה. ביום שני, הוטס השרידים אחרי טקס בבסיס חיל האוויר אנדרוז ואתמול נטמנו בכפר הולדתו. "סבי שנא את הקומוניסטים, אבל מעולם לא הפסיק לאהוב את ארצו", אמרה נכדתו, אניטה מוראבץ גארד.

Security Information Service - Wikipedia

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה