מבזקי חדשות ליום 23-4-2022. מתעדכן

*- ההסתה תעודד את הסיוע הכספי?

לא צריך להתבלבל, הרשות הפלסטינית רוכבת על גל האלימות בירושלים ויש לה חלק נכבד בליבויו. ברשות הפלסטינית סבורים כי ההתמקדות במסגד אל אקצא יעורר את ההמונים בעולם הערבי ובכך יופעל לחץ על המשטרים בעיקר במדינות המפרץ להעביר כספי סיוע. בפועל זה עדיין לא קורה.

אסטפאן סלאמה, יועץ התכנון ותיאום הסיוע של ראש הממשלה הפלסטינית, מודה כי עד כה השנה הרשות הפלסטינית לא קיבלה אפילו דולר אחד של סיוע מחו"ל. הוא הסביר בראיון לרדיו מקומי כי גם אם יתקבלו הסכומים המובטחים, המשבר הפיננסי של הרשות לא ייפתר. לפי סלאמה, הוא צופה כי במחצית 2022 תקבל הרשות סיוע שינוע בין 200 ל-300 מיליון דולר. אשרי המאמין…. גם לפי סלאמה עצמו, בשנה שעברה הסיוע שקיבלה הרשות מחו"ל צנח ב-90% לעומת שווי הסיוע לפני כעשור.

*- עסקת אספקת "הגז הישראלי" ללבנון קרסה?
לפי יותר ויותר דיווחים, הסיכויים שעסקת העברת הגז הישראלי ממצרים ללבנון דרך ירדן פחתו בצורה ניכרת. כל זאת לאחר דיווחים כי הבנק העולמי שהיה אמור לממן את הפרויקט לקח צעד אחורה בטענה כי הוא "צריך ללמוד את התועלת המדינית" של הפרויקט.

בלבנון הכחישו בתחילה את הדיווח אך בשעות האחרונות מצוטט שר האנרגיה הלבנוני כאומר שהוא "הופתע" מהצעד של הבנק העולמי, שהיה אמור להעביר כ-200 מיליון דולר בשנה עבור הפרויקט.

זה קורה כשחברת החשמל הלבנונית הודיעה היום כי הפסיקה את הפעילות בשתי תחנות הכוח במדינה עקב מחסור בדלקים. החברה הבטיחה כי הפעילות תחודש בהדרגה החל מיום א' הקרוב.

*- דאעש בסיני שוב שולח תזכורת כואבת למצרים
בשבועות האחרונים פתח הצבא המצרי ביחד עם מיליציות הכפופות לו בעוד מבצע שנועד לטהר את נוכחות דאעש בכפרים שבין רפיח ושיח' זוויד בצפון סיני. הבוקר נודע כי אנשי דאעש חיסלו אתמול לפחות שלושה אנשי המיליציות של המשטר המצרי (חוסך מכם את התמונות הקשות). ההרוגים עם מבני השבטים המקומיים.

הצבא המצרי למרות כל הניסיונות מתקשה לחסל את הנוכחות האיסלאמיסטית בצפון חצי האי אם כי יודגש כי בשלב זה התקריות רחוקות מאזורי התיור בדרום סיני.

*- הפצצה מסתורית על מטרה איראנית בסוריה
לפי מקורות ערביים מטוסים "לא מזוהים" הפציצו הלילה אחר חצות מחנה של משמרות המהפכה באזור העיר אבו כמאל שבמזרח סוריה. לאחר ההפצצה נמסר כי כטב"מים חגו מעל האזור. העיר אבו כמאל נחשבת למעוז של משמרות המהפכה האיראנים בסוריה עקב קרבתה לגבול העיראקי.

היעד שהופצץ נקרא "חאג' עסכר" והוא נחשב לאחד הבסיסים החשובים ביותר של איראן בסוריה. לפי חלק מהדיווחים יש שלושה הרוגים בתקיפה כולל קצין המודיעין זהקאן מאהד. עוד חמישה אנשי המשמרות נפצעו.

*- חדשות משמחות למרוקו
מרוקו סובלת בימים אלה מעליית מחירי האנרגיה בעולם שכן היא יבואנית של תשומות אנרגיה, אבל ייתכן כי בקרוב כל זה עומד להשתנות. חברה בריטית הודיעה כי גילתה מאגר הכולל למעלה מ-1 מיליארד חביות נפט. מדובר בגילוי בחופי אנזקאן שמול העיר אגאדיר. החברה בשם "אירופה אויל אנד גז" טוענת כי ההפקה נראית ללא סיכונים מיוחדים.

החברה קיבלה את הזיכיון לפני כשלוש שנים והחלה בקידוח לפני כשנה על שטח של למעלה מ-11 אלף קמ"ר במים. החברה הבריטית צופה פוטנציאל גדול הרבה יותר שכן לטענתה אזור החיפושים הזה חדש כמעט לגמרי.

*- תראו מי מנסה לגזור קופון מהמונדיאל בקטר
המונדיאל בקטר שיחל בנובמבר הקרוב מציב לא מעט אתגרים. הקשה מכולם – היעדר תשתית תיירותית מספקת במדינת האי המפרצית שתתקשה לאכלס את מיליוני האוהדים שצפויים לבקר בה לקראת ובמהלך האירוע.

זו הסיבה שהשכנות לוטשות עיניים בתקווה לגזור קופון. אחת המדינות שמביעה את העניין הגדול ביותר היא לא אחרת מאשר איראן. בשבועות האחרונים הצהירו בכירים בטהראן על רצונם לסייע לקטר. במסגרת זו חתמו שתי המדינות על הסכמים בתחום התעופה והשיט. איראן גם הודיעה על הקלות במתן אשרות במהלך תקופת המונדיאל.

האיראנים מכשירים את האי קיש לאירוח תיירים. האי הזה נמצא במרחק כ-40 דקות טיסה מדוחה. מעבר לקיש סבורים באיראן שעוד ערים בדרומה הסמוכים לקטר צפויים ליהנות מהכנסות מוגברות עקב זרם התיירים.

*- "שחרור אלאקצא"? לא בסעודיה…
ערב הסעודית אמנם גינתה את צעדי ישראל בימים האחרונים בירושלים אבל היא אינה מאפשרת מחאה אצלה בנושא. התקשורת הערבית מדווחת כי היום נעצר עולה רגל פלסטיני במכה שבעת שהיה ליד הכעבה קרא לשחרר את אלאקצא. האנשים שהיו סביבו ענו בקריאת "אמן". אבל מיד הגיעו לפלסטיני אנשי כוחות הביטחון המקומיים שעצרו אותו. לפי הדיווחים, מעצרו של הפלסטיני הוארך בחמישה ימים.

יצוין שסעודיה עצרה לפני כשנתיים את נציגי חמאס שבתחומה והיא רואה בארגון זה כארגון טרור.

*- המעצר (המינהלי) שמסעיר את אום אלפחם
באום אלפחם סוערות הרוחות נוכח מעצר מינהלי של אחד מתושבי העיר כשהנסיבות עדיין לא ברורות. היום, אישר בית משפט השלום בחיפה צו מעצר מינהלי כנגד הסטודנט והפעיל הערבי ישראלי סעיד מוחמד ג'בארין (בתמונה). עד כה לא נקבעה תקופת המעצר המינהלי נגד ג'בארין.

יצוין כי משטרת ישראל עצרה את ג'בארין בתחילת חודש הרמדאן, ב-3 באפריל. הוא נלקח לבית המעצר גלבוע ולפי בני משפחתו נחקר על ידי השב"כ תוך שהוא מנוע מלהיפגש עם עורך דין. הרקע למעצר כאמור לא פורסם. ג'בארין נודע בפעילותו למען העניין הפלסטיני הן באום אל-פחם והן בירושלים. הוא סטודנט לתואר שני באוניברסיטת ביר זית וכן מלמד בבית הספר הפרטי בעירו. ג'בארין נחשב פעיל בולט בעיר הולדתו בכל האמור נגד השימוש הנרחב בנשק בתוך החברה הערבית .

*- תשובת הנסיך הסעודי להצעה של אילון מאסק
המיליארדר אילון מאסק יוצר כותרות עולמיות בעקבות ההצעה שלו לרכוש את טוויטר תמורת 54.2 דולר למניה בעסקה ששווייה הכולל נאמד ביותר מ-41 מיליארד דולר. אבל מי שפחות מתרשם מההצעה הוא איל ההון הסעודי, הנסיך אלווליד בן טלאל.

באמצעות חשבונו בטוויטר, השיב הנסיך הסעודי כי הוא דוחה את ההצעה. בן טלאל מחזיק ב-5.2% מהבעלות על טוויטר ונימק את סירובו בכך שהחברה שווה יותר ממה שמציע מאסק.

קובץ:Twitter-logo.svg – ויקיפדיה

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה