"לא תיארתי שאראה זאת במדינה ערבית": יהודים חוגגים הפסח באמירויות

הקהילה היהודית הקטנה באיחוד האמירויות ערכה את הכינוס הראשון שלה במדינה ערבית מאז הקמת מדינת ישראל ב-1948, כדי לחגוג את חג הפסח היהודי, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל .

העיתון אומר כי מהגרים יהודים מוצאים באמירות דובאי ובירת איחוד האמירויות אבו דאבי מקלט מפני אנטישמיות, ויתרון בשל מסים נמוכים וחוקי קוביד רופפים. 

"החוקים הנוקשים של איחוד האמירויות נגד דברי שטנה כלפי כל דת – לא רק לאסלאם – גורמים ליהודים מסוימים להרגיש בטוחים יותר כשהם לובשים כיפה בדובאי מאשר בכמה ערים מערביות", הוסיף.

יותר מ-20 יהודים המתגוררים באיחוד האמירויות התאספו בבית פרטי בדובאי בחודש שעבר כדי לאפות מצות, מרכיב עיקרי במטבח היהודי המהווה חלק בלתי נפרד מחגיגות הפסח. המצב לא היה שונה בהרבה באבו דאבי, לפי העיתון.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", בתי מלון ומקומות מגורים, בתמיכת שלטונות האמירויות, מושכים יהודים על ידי עריכת סדרי פסח המספרות את הסיפור התנ"כי על יציאת הישראלים ממצרים. 

כדי להמשיך את החגיגה, קהילה יהודית אחת הכריזה על "פסח חלומי בלב דובאי". כ-1,000 ישראלים ויהודים אמריקאים מחו"ל צפויים להשתתף השבוע באירוע הדלקת הנרות והתפילה.

במשך שנים, יהודים באמירויות שמרו על תרבותם ודתם הרחק מעיני הציבור. לדבריהם, "הסכמי אברהם" בתיווך ארה"ב, בשנת 2020, שהביאו לנורמליזציה של היחסים בין ישראל לארבע מדינות ערביות, כולל איחוד האמירויות, שינה את כללי המשחק ועיצבו מחדש את היחסים הדיפלומטיים במזרח התיכון.

העיתון מספר את סיפורו של אדווין שוקר, שביקש במשך 50 שנה לחזור לעולם הערבי לאחר שנמלט מעיראק, בגיל 16, בשל היותו יהודי נרדף. 

מלונדון חזר שוקר למזרח התיכון, שם הוא מתכנן לקנות בית במרחק הליכה מהקהילה היהודית בדובאי, לאחר שהשתקע בשנה שעברה באמירויות בין החברים הראשונים של הקהילה היהודית החדשה באזור מזה עשרות שנים.

שוקר, בן 66, אמר: "אני לא יכול לתאר את השמחה בשמיעת שפת האם שלי, והקשבה לשכנים הערבים איתם גדלתי, באווירה של ביטחון מוחלט. לא תיארתי לעצמי שאראה את זה במדינה ערבית. "

ראוי לציין כי חג הפסחא בלוח השנה הנוצרי המערבי חל במקביל לחג הפסח היהודי ולרמדאן המוסלמי לראשונה מזה יותר משלושה עשורים.

קרדיט : אלחורה ואלחנאדק