לנעשה בתימן – עדכון

בואו נדבר על מה שקורה בתימן
אם שאלתם את עצמכם מה קורה בתימן, לאחר שלכבוד חודש הרמדאן, הוכרזה הפסקת אש בין המיליציות של החות‘ים, לבין הקואליציה הערבית בהובלת ערב הסעודית, אז הנה עדכון לא כל כך קצר.
אולי לא שומעים בחדשות על תקיפות חדשות של החות‘ים על תשתיות אזרחיות בערב הסעודית, אבל זה לא אומר שהשטח רגוע והשקט והשלווה הגיעו לתימן לכבוד הרמדאן.
מבחינת החות‘ים ממשיכים בעסקים כרגיל, שזה אומר שהם ממשיכים לעשות את המוות לתימנים האומללים הנמצאים תחת שלטונם, וכמובן שהפסקת האש יוצאת להפסקה, בכל מקום וזמן שמתאימים לחות‘ים ולאיראנים.
ועסקים כרגיל זה אומר שכמובן צריך לעשות כסף בכל מקום שאפשר, ואם בחסות הפסקת האש והאו“ם, הוסדרה מאז תחילת חודש הרמדאן, כניסתן של 18 מכליות נפט לנמל חודידה, שעליהן המיליציות החות‘יות גזרו קופון של מיליארדי ריאל תימני )נתונים על ארבע ספינות מתוך 18 ,מראים רווח של כ5.34 מיליארד ריאל = כ 138 מיליון דולר, שזה כולל הרווח של חברת הנפט, והסוחרים החות‘ים שמכרו את המטען, תעשו לבד חשבון לכמה הרוויחו על 18 מכליות נפט…(ואם כבר עסקים כרגיל, אז כמובן שתרופות שארגוני סיוע והאו“ם הכניסו בתקופה האחרונה לתימן, בחסות הפסקת האש, כרגיל עברו לידי המיליציות החות‘יות, ובמקום להגיע ליעדם כתרומה לסיוע לתימנים הנזקקים האומללים, המיליציות החות‘יות מוכרות הכל לכל המרבה במחיר.
אבל במקביל, מכונות התעמולה של החות‘ים והאיראנים, מסבירות לעולם "הנאור“ שבאי סוקרטה, כוחות צבא אימראתים ותומכיהם, מונעים אספקת של תרופות שהובאו ע“י ארגוני הסיוע… אמני התעתועים והשקר, ממשיכים גם הם בעסקים כרגיל.
ועסקים כרגיל ולעשות כסף, זה כמובן להמשיך לסחוט דמי חסות מבעלי חנויות באזורי השליטה של החות‘ים, ואצל החות‘ים, חודש הרמדאן אינו תירוץ שלא להמשיך בסחיטה ואיומים, וכך לדוגמה מתנהל במרץ מסע סחיטה מאורגן במחוז איב (إب = Ibb ) שליהודי תימן הוא מוכר בשם מחוז בעדאן, ומכאן מגיע שם המשפחה בעדני, של חלק מיוצאי תימן.
במסגרת מסע הסחיטה הנוכחי, שהחל עם תחילת חודש הרמדאן, החות‘ים הפעילו יצירתיות, וחמושי המיליציות הגיעו לחנויות ודרשו מהסוחרים לשלם היטל חדש, שהמקומיים החלו לקרוא לו היטל טילים, והחות‘ים השתמשו במספר שמות, שהנפוץ שבהם היה ”תמיכה בכח הרקטות ומל“טי הנפץ“… ומה קורה לסוחרים לא רצו לשלם את ההיטל החדש? גם כאן התשובה פשוטה, במהלך שבועיים של מסע סחיטה ואיומים של חמושים חות‘ים, נסגרו נכון לאתמול, 82 חנויות, שישה שווקים ומרכזי קניות, ומאות
סוחרים נוספים קיבלו איומים ודרישות תשלום.
זו תימן ואלה עסקים כרגיל אצל החות‘ים, גם בחודש הרמדאן!

אבל עסקים כרגיל זה לא רק כסף, אלא גם דם…
וכך לדוגמה עסקים כרגיל של החות‘ים ממשיכים, כשבם תוקפים במחוז תעז (تعز = Taizz )בדרום תימן, כולל ירי צלפים לעיר תעז, שגרם לפציעתה של אישה בת 50 בשכונת עסאפירה (عصيفره = Asafira ) הנמצאת בצפון העיר.
אציין כי בכל שנות הלחימה, רואים מקרים רבים של ירי ע"י החות‘ים המתמקד באוכלוסייה האזרחית, כולל טילים וארטילריה, וכן גם ירי צלפים על נשים.
והעסקים כרגיל ממשיכים גם במחוזות מאריב, סעדה, אל-ג'וף, וחודידה, בהם היו התקפות של החות‘ים על עמדות צבא תימן, כאשר חלק מההתקפות בוצעו במקביל בדיוק באותו הזמן (בטח באופן מקרי לחלוטין…) אבל כל הפרות הפסקת האש של החות‘ים זה בקטנה, האו"ם לא סופר אותן, העולם לא מתייחס אליהן, כי מה כבר קרה? לפי נתוני צבא תימן, נכון לאתמול, היו בסך הכל "רק" קצת מעל 1,300 הפרות של הפסקת האש של חודש הרמדאן… זו תימן? זה בקטנה. למי זה אכפת?
ועסקים כרגיל זה גם שמיליציות חות‘יות פשוטות על מרכז לימוד ושימור הקוראן, ברימה (ريمة = Raymah )מחוז קטן  (המחוז הצעיר בתימן, שהוקם בשנת 2004 ) הגובל במחוז צנעא, בזזו את המקום,
ואז העלו אותו באש, כולל את מרכז הלימוד, הספרייה הקטנה והמסגד, וזה קרה שלשום, בעיצומו של חודש הרמדאן, ואם תשאלו למה, אז התשובה די פשוטה: המקום היה שייך לזרם הסלפי, וזה לא ממש מתאים לחות‘ים…
אבל אל תתפלאו שלא שמעתם על זה דבר, הרי לא סיפרו לכם על מקרים דומים בעבר, והיו לא מעט מקרים כאלה, בהם החות‘ים במחוזות שבשליטתם שרפו ופוצצו מסגדים ומרכזי לימוד אחרים, ושוב מאותה סיבה, הם היו שייכים לזרם "הלא נכון באסלאם"…!
רוצים עוד קצת דוגמאות לחיים השלווים של מדינה מפורקת בחסות ההתערבות האיראנית?

* בעיר חג‘ה, יומיים לפני תחילת הרמדאן, משפחה תימנית קיבלה את גופת בנה שנחטף ע"י המיליציות
החות‘יות לפני ארעה חודשים, ומאז עונה בכלא. למה נחטף? באיזה כלא הוחזק ובאיזו אשמה? למה עונה
למוות? אחלה שאלות, אבל לחות‘ים לא ממש בא לענות להן, אז למשפחת הנרצח אין תשובות.

* בעיר עדן נכנס אדם חמוש לביתו של עיתונאי, ומאיים לרצוח את בני המשפחה.

* בחצרמוות, אדם חמוש שדד מסגד… כן, שוד של מסגד בחודש הרמדאן!

* נישאר במחוז חצרמוות, עם סיפורה של העיתונאית חלא באדווי, שלמרות שבית המשפט הורה לשחררה, לאחר שנעצרה ע"י המודיעין הצבאי, בגין אשמת תקשורת עם גורם זר, והייתה במעצר ללא משפט במשך מאה ימים, שוב נעצרה ע"י הרשויות.
יכולתי להביא לכם דוגמאות מכל אזור בתימן, בין אם בשליטת החות‘ים, ובין אם רק מושפע מכל הטוב הזה שהם יצרו בתימן, אבל גם המעט האלה כדוגמאות, נוגעים בחוליים שפשטו בתימן, ומאפשרים לכם לקבל הצצה קטנה, לתמונת מצב של מה שפעם הייתה תימן.

ולסיום שתי מילים על חדשות טובות שרק מראות עד כמה רע המצב בתימן…
מילה ראשונה:
ארגון הבריאות העולמי – WHO ,הכריז על תחילת טיפול לתת תזונה, ב 18 אלף ילדים תימנים. זה נשמע כמו חדשות טובות, אז למה אני מדבר על מצב רע?
בואו "נניח על השולחן“ כמה דברים קטנים כדי להכניס דברים לפרופורציות.
בתימן הצליחו החות‘ים לגרום לרעב המוני של כמעט חצי מהאוכלוסייה, ומדובר בהערכות על מאות אלפים במצב תת תזונה ולפי נתוני האום ישנם 17 מיליון תימנים במצב של רעב, וכמעט מיליון תלויים בסיוע הומניטרי של מזון ותרופות כדי להמשיך לחיות.
אז ארגון הבריאות העולמי, בסיוע הממשלה הסעודית ובחסות המלך סלמאן, פתח במזל טוב במבצע שבו אנשי הארגון החלו בהכשרת צוותים בשמונה בתי חולים בתימן, ואספקת תרופות, ציוד החיוניים להצלת הלוקים בתת תזונה חריפה, ומדובר על 18 אלף ילדים מתחת לגיל חמש, שאולי יזכו לקבל טיפול.
אבל יש עוד עשרות אלפים רבים שלא זוכים לטיפול, ילדים מתחת ומעל גיל חמש, וכן גם מבוגרים.
וישנם מאות אלפים עם תת תזונה, שלא מוגדרת כחריפה, ומיליונים אחרים רעבים.
אבל העיקר שהאו"ם הרוויח הזדמנות צילום לתמונות שנראות יפה, ואני מניח שאת התמונות האלה, נראה בכתבות נרגשות בערוצי התקשורת בעולם הנאור, שימשיכו להתעלם מהזוועה שאליה החות‘ים דרדרו את תימן.
והעולם הנאור יצקצק בלשונו למראה תינוק תימני גווע ברעב, וימשיך להתעלם מכל הרע שהחות‘ים עושים בתימן, כי זו תימן, זה רחוק, ולמי זה אכפת?!

1,415 mines in Yemen cleared within a week | Arab News

קרדיט: ערב ניוז

מילה שנייה:
אתמול פנו תשעה ארגוני זכויות אדם לשליח האום המיוחד לתימן בקריאה נרגשת, וביקשו שהאדון הנכבד הנס גרונברג ילחץ על החות‘ים למסור את מפות שדות המוקשים אותם הניחו החות‘ים ברחבי תימן.
במכתב ששיגרו לשליח הנכבד, אמרו הארגונים שדואגים לחיי התימנים, שהם רואים במסירת מפות שדות המוקשים, ”שער מרכזי לשלום" בתימן, ודבר שיבטיח ביטחון ויציבות אמיתיים לכולם.
נחמד לראות אנשים נחמדים, שבאמת רוצים ועזור, ונחמד לראות שהתמימות שהופכת אותם לכלי משחק בידי החות‘ים, עדיין קיימת.
אבל שוב ברשותכם אניח את העובדות על השולחן, ואזכיר כי החות‘ים הפכו את תימן לשדה מוקשים אחד ענק, ולמרות מבצעים שמתקיימים ובהם הצליחו ארגונים שונים העוסקים בפינוי מוקשים ומטעני נפץ שהונחו בידי החות‘ים בכל חור בתימן, לפנות עשרות אלפי מוקשים, אבל בשטח עוד טמונים מאות אלפי מוקשים ומטענים, וזירות מוקשים ממולכדות, כולל בבתי אזרחים ומבני ציבור, בכל כפר ועיירה שהחות‘ים נאלצו לסגת מהן. (ומאות אלפים זו ההערכה הנמוכה, וישנם הערכות של מעל מיליון מוקשים…)

קרדיט: ערב ניוז

עוד אזכיר כי במהלך שנות הלחימה, כבר היו אלפי הרוגים ממוקשים ומטענים )הערכות בטווח הנמוך מדברות על כ 4,000 הרוגים ועוד כ- 6,000 פצועים.
ואציין כי שדות המוקשים מונעים עיבוד שדות חקלאיים במקומות רבים, ובתימן מדברים על מאות אלפי כפריים שלא יכולים לעבד את שדותיהם, ומטבע הדברים אזכיר שדבר כזה רק מחריף את המחסור החריף במזון בתימן.
אז אולי מכתב הפנייה הנרגשת של ארגונים חביבים יעשה מעט רעש (אולי!) והחות‘ים ימשיכו בעסקים כרגיל, ואולי ביד אחת יתנו איזו מפה חלקית, וביד השנייה ימשיכו לטמון מוקשים.
והעולם הנאור שוב יצקצק בלשונו, כי מוקשים זה לא יפה, וימשיך לעסקיו כרגיל, כי זו תימן, ואת מי זה מעניין…!
אז אם מישהו ישאל האם הפסקת האש נשמרת, התשובה היא לא, אציין שזו הפסקת האש ראשונה מאז 2016 ,ולא כי לא היו ניסיונות להביא את הצדדים להפסקת אש.
ואם תשאלו אם נראה את התפוררות הכאילו הפסקת האש הזו, ואת המשך הלחימה, אומר שסביר שזה מה שנראה בעתיד הקרוב.

Who are Yemen's Houthis? | Wilson Center

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: מכון וילסון