השבוע שבין ה-26.3.22 ל- 6.4.22 אצל שכנינו הפלסטינים

בניגוד לתחזיות המוקדמות, חודש הרמדאן שהחל בשבת לא הביא התגברות של גל הטרור, אלא דווקא ירידה מסוימת בהיקפו. עם זאת, מביא החודש מתיחות רבה בירושלים, בדגש על שער שכם, שם מתכנסים מדי לילה אלפי צעירים המחפשים להתעמת עם שוטרי משטרת ישראל ומג"ב. האירועים מקבלים הד נרחב בתקשורת הפלסטינית והערבית, ואיומים להתרחבות המתח לגזרות נוספות.

התמונות משער שכם

הירידה בהיקף הטרור, הינה בעיקרה פועל יוצא של עשיה בלתי פוסקת של כוחות הביטחון, ולא חוסר מוטיבציה של המחבלים. במסגרת זו, חוליית טרור של הגא"פ חוסלה ע"י כוח שב"כ וימ"מ בדרכה לפיגוע בשבת האחרונה, כאשר אחד מאנשי הכוח נפצע בינוני – קשה במהלך ההיתקלות. בנוסף, בוצעו מאות פעילויות מעצר של מחבלים, חלקם מבוקשים כבדים, בעיקר בגזרת ג'נין. מחבל נוסף מגזרת ג'נין חוסל בתקרית אחרת. בגא"פ איימו שפגיעות כאלו יביאו להתלקחות מחודשת מהרצועה, והכריזו על יום זעם במסגרתו תצאנה אחר תפילת יום השישי הקרוב הפגנות מעשרות מסגדים ברצועה. עם זאת, בחמא"ס לא מעוניינים בהתלקחות בשלב זה, ומנעו מאנשי הג'יהאד לירות רקטות לעבר ישראל אפילו על בסיס ספורדי. ברקע, דווח על פיצוץ בבסיס אימונים של הגא"פ מערבית למחנה הפליטים נוציראת במהלך ניסיון לשגר רקטה לעבר הים, אם כאימון ואם כאיתות אזהרה.

הנה תמונות:

ועדיין, נבהיר שהשטח ממש לא שקט, ובמסגרת זו נרשמו השבוע שורה של תקריות ירי לעבר הישוב אפרת בגוש עציון, וכן ירי לעבר עמדות צבאיות בגזרות ג'נין, טול כרם, ובהר גריזים.

התמונות מהירי לעבר הישוב אפרת

בנוסף, נמשכות הפרות סדר אלימות, בעיקר ביום שישי, אך גם בעקבות פעילות מעצרים של צה"ל בשטח. במסגרת זו, דווח על מות מתפרע בהפרות סדר אלימות בחברון.

הנה תמונות:

מנגד, ישראל מגיבה בהקלות נוספות לפלסטינים, ובראשן פתיחת היציאה הדרומית של קלקיליה הסגורה מאז שנת 2000 מטעמי בטחון. בנוסף, חולקו השבוע כמה מאות היתרי תעסוקה בישראל לפועלים מרצועת עזה, כחלק ממכסת 20 אלף הרישיונות שהובטחה לפלסטינים.
בתחום הכלכלי, נמשכות טענות על עליית המחירים, ובראשם מחירי הירקות, הקמח והלחם וכן מחירי העופות. ממשלות החמא"ס והרש"פ מנסות ללא הצלחה להתמודד עם סיטואציה שקצת גדולה עליהן. בין היתר חייב משרד החקלאות של החמא"ס בעזה את כל מגדלי העופות, להעביר לשחיטה מיידית כל עוף שהגיע לגודל המתאים לשחיטה, כדי להוריד את מחיר העופות. בנוסף, הועמדו לדין 21 סוחרים באשמת הפקעת מחירים.

הנה כתבה מעזה:

ובאיו"ש המורים מחריפים את העיצומים במחאה על כך שהרש"פ משלמת להם שכר חלקי בלבד, בנימוק של קשיי תקציב. מספר ימים הופסקו הלימודים בשעה מוקדמת, אך בשל העובדה שמדובר ברמדאן, הדבר אינו מעורר הדים של ממש. גם עובדי הסיעוד בבתי החולים באיו"ש מאיימים בעיצומים אם שכרם המלא לא ישולם בהקדם.
ברקע, טען אסטיפאן סלאמה, יועצו הכלכלי של מחמד אשתייה, ראש משלת הרש"פ,, כי מתנהלים מגעים להעברת סיוע בהיקף 300 מיליון דולר מהאיחוד האירופי לרש"פ, נוכח המשבר הכלכלי בו היא נתונה, לאחר תקופה של הקפאה, בשל סירוב הרש"פ להוציא תכני הסתה מספרי הלימוד. לא פלא שהאיחוד האירופי מתקפל, כאשר ישראל בתורה כלל אינה דורשת את הפסקת ההסתה, ועוקפת את החוק לקיזוז כספי הקצבאות למשפחות המחבלים, באמצעות הגדרת הכסף "כהלוואות שאין צורך לפרוע אותן".
בתחום הפנים, דווח על הרוג בקרב חמולות ברפיח. מהלומה נוספת לטענת החמא"ס על הצלחתו להשליט חוק וסדר ברצועה.
ובאיו"ש: בביר זית דווח על הרס וונדליזם בגן העירוני, ובאזור מגדל המים.
בשכם, תושב איים להצית עצמו לאחר שקיבל קנס. למרבה המזל האירוע הסתיים ללא פגע.

הנה תמונות:

ולסיום רמדאן מביא עמו מספר סדרות טלוויזיה בהפקת רשת הטלוויזיה "אלאקצא" של החמא"ס. בין היתר מוצגת עונה שניה של הסדרה "בידם של בני החורין" העוסקת בין היתר בחשיפת פעילות סיירת מטכ"ל בח'אן יונס, והאירועים שהביאו להתפתחות מבצע "שומר החומות". כמו כן, מוצגת סידרה בשם: "אות הניצחון" העוסקת בבריחה מכלא גלבוע.

הנה הפרק הראשון בסדרה זו:

בשל חג הפסח, לא תצא סקירה בשבועיים הקרובים- שבת הגדול שלום, ופסח כשר ושמח