מבזקי חדשות מהעולם ליום 2-4-2022. מתעדכן

*- השחקנית ילידת ליטא, אינגבורגה דפוקנייטה, שבין השאר גילמה את שגרירת רוסיה בנורבגיה בסדרה "כיבוש" בנטפליקס, הודיעה כי היא עוזבת את רוסיה והודתה כי הייתה צריכה לעשות זאת אחרי סיפוח קרים ב-2014. "אילו היה אפשר להעריך את העתיד ולשנות את העבר, אבל כן, זו הייתה טעות. אין תירוצים", אמרה.

*- נשיא רוסיה פוטין חתם על צו שקובע כי מדינות "בלתי ידידותיות" יצטרכו לפתוח חשבונות בבנקים רוסיים כדי לשלם על משלוחי הגז ברובלים.

"אם לא יבוצעו תשלומים כאלה, נתייחס לכך בתור הפרת חוזה מצד הרוכשים, עם כל ההשלכות של זה", הצהיר. "אף אחד לא מוכר כלום בחינם, ואנחנו גם לא נעשה עבודת צדקה. חוזים קיימים יבוטלו אם לא יהיה תשלום".

הצו פורסם אחרי שראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, סיפר כי פוטין הבטיח לו בשיחתם היום כי "החוזים הקיימים יישארו בתוקף, חברות אירופיות ימשיכו לשלם באירו או בדולרים".

*- חשד לניסיון הטייה של תוצאות הבחירות בהונגריה ביום ראשון: שקים עם מעטפות הצבעה, חלקן שרופות, התגלו בין ערימות של פסולת בניין במרכז רומניה, ומהדיווחים עולה כי כל הפתקים סומנו כהצבעה למען האופוזיציה. משטרת רומניה חוקרת את הזירה ופעילי זכויות אזרח בהונגריה הגישו תלונה פלילית.

"תמיד ידענו שהם ירמו בבחירות, אבל כעת כולם רואים באילו אמצעים הם ישתמשו", אמר מנהיג האופוזיציה המאוחדת, פיטר מרקי-זאי הוא קרא למצביעים ללכת לקלפיות ביום ראשון "כדי לזרוק את הרמאים למקום שאליו הם שייכים: לפח האשפה של ההיסטוריה".

הונגרים שמתגוררים בחו"ל ואשר נרשמו להצבעה יכולים לשלוח את הפתק שלהם בדואר. על חלק מהמעטפות שהתגלו ברומניה לא היו בולים על אף שהן היו אמורות להגיע להונגריה, אולם חוק הבחירות קובע כי פתקי ההצבעה תקפים גם בלי בולים.

*- דיווח בצרפת: ראש המודיעין הצבאי, גנרל אריק וידאו, נאלץ לעזוב את תפקידו אחרי שבעה חודשים בלבד בשל כשלים סביב המלחמה באוקראינה, ובהם "עדכונים בלתי מספקים" ו"חוסר מומחיות בנושאים". לפי הדיווח, הרמטכ"ל, גנרל תיירי ברקהרד, עדכן את וידאו כי הוא יצטרך לפרוש בקיץ, אולם וידאו החליט לעזוב באופן מיידי.

*- תחקיר בהונגריה: שירותי המודיעין הרוסיים פרצו לשרתי המחשבים של משרד החוץ בבודפשט, כולל לרשת המאובטחת למידע מסווג והנהלת המשרד יודעת על כך לפחות חצי שנה. למרות זאת, הממשלה לא שינתה את עמדותיה הפרו רוסיות ושר החוץ פטר סיירטו אף קיבל בסוף דצמבר עיטור כבוד במוסקבה ונמנע מלהתעמת עם מארחיו הרוסיים.

התחקיר ציין כי "הדיפלומטיה ההונגרית הפכה לספר פתוח עבור מוסקבה באמצעות הפריצה לרשתות המשרד. הרוסים יכולים לדעת מראש מה משרד החוץ ההונגרי חושב ומתכנן וזה מתרחש בתקופה רגישה. החדירה הרוסית נותרה פעילה לפני ובאופן חלקי גם אחרי הפלישה לרוסיה. אין סימן לכך שממשלת הונגריה מחתה בפומבי בפני רוסיה".

*- איברהים אל-ג'עפרי, ששימש ראש ממשלת עיראק בין מאי 2005 למאי 2006, הלך לעולמו בגיל 75. באוגוסט 2003, עמד אל-ג'עפרי בראש מועצת הממשל העיראקית – שהוקמה על ידי כוחות הקואליציה אחרי הפלת משטר סדאם חוסיין – ובנוסף הוא כיהן בתפקיד סגן הנשיא הזמני וכיהן בתפקיד שר החוץ בשנים 2014 עד 2018.

*- מכינים את החזית הבאה? נשיא "הרפובליקה של דרום אוסטיה", אנטולי ביבילוב, הודיע כי הוא מתכוון להשיק מהלך של הצטרפות המחוז הבדלני לרוסיה. "אני מאמין שאיחוד עם רוסיה הוא המטרה האסטרטגית שלנו והשאיפה של העם", אמר. הניסיון של ממשלת גיאורגיה להחזיר את שליטתה על דרום אוסטיה ואבחזיה במבצע צבאי ב-2008 הוביל למלחמה עם רוסיה, שבעקבותיה הכירה מוסקבה בעצמאותם של שני המחוזות.

*- נציגים רשמיים של רוסיה ובלארוס לא הוזמנו לאירועים לציון 77 שנה לשחרור מחנות הריכוז בוכנוואלד ומיטלבאו-דורה שיתקיימו באפריל – כך הודיע מנהל קרן ההנצחה, פרופ' ינס-כריסטיאן ווגנר. "אחרי המוות האלים של בוריס רומנצ'נקו, אי אפשר היה לדמיין שנציגים רשמיים של שתי הממשלות שהיו אחראיות למותו יתקבלו בברכה", אמר. "מאות ניצולים אחרים של מחנות ריכוז מאוימים בגלל התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה. על כן, פנינו לנציגים הדיפלומטיים ואמרו להם שהם לא מוזמנים לאירועים".

*- ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, הודיע כי ארצו פועלת להתנתק מהנפט הרוסי עד סוף השנה הנוכחית וכי היא צפויה להפסיק גם עם ייבוא הפחם בחודשיים הקרובים. "אין מקום לחזרה למדיניות הגרועה והפלילית שהפכה את אירופה לתלויה באספקה הרוסית", הכריז.

*- רומן גריבוב, לוחם משמר הגבול של אוקראינה שהיה מוצב באי הנחשים ונכנס לדפי ההיסטוריה כאשר קרא בקשר "ספינה רוסית, לכי להזדיין" ביום הראשון של המלחמה, חזר לארצו אחרי ששוחרר מהשבי הרוסי. מושל מחוז צ'רקסי, איהור טבורק, העניק לו ציון לשבח וכינה אותו "איש צבא אגדי".

*- בין נייטרליות לנטרול. הקריקטורה של @PatChappatte בבוסטון גלוב :