מבזקי חדשות מהעולם הערבי ליום 2-4-2022. מתעדכן

*- מה לא עושים בשביל המיליארדים מסעודיה?
נשיא טורקיה ארדואן שבשנים קודמות הסתכסך כמעט עם כל המדינות החשובות במזרח התיכון מנסה לתקן. ראינו את זה מול ישראל והאמירויות ועכשיו הגיע תורה של סעודיה.

אתמול ובאופן מפתיע הורה התובע הכללי באיסטנבול להפסיק את ההליכים המשפטיים נגד החשודים ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י על אדמת טורקיה לפני כ-4 שנים.

החיסול של העיתונאי והדרך בו הוא נעשה כשגופתו לא נמצאה עד היום דירדרה את יחסי טורקיה-סעודיה וארדואן הפך לאחת הדמויות השנואות בממלכת הנפט לאחר שנהג לתקוף תכופות את יורש העצר מוחמד בן סלמאן. עתה, ארדואן מתכנן לצאת לביקור בסעודיה במטרה למשוך משם משקיעים ותיירים מחדש ולכן דאג להסיר את אבן הנגף הזו. פוליטיקה במיטבה…

*- סיום "חמוץ מתוק" לאקספו דובאי
בטקס מרשים ננעלה היום תערוכת "אקספו 2020" אותה אירחה דובאי במשך חצי השנה האחרונה. בטקס הנעילה הופיעו אומנים ידועים ובראשם הזמרת כריסטינה אגילרה ונגן הצ'לו האמריקאי יו יו מה.

האקספו הבא ייערך בשנת 2025 בעיר היפנית אוסקה.

דובאי נועלת ששה חודשים מאתגרים שהחלו ב-30 בספטמבר 2021 במהלכם ביקרו בתערוכה קרוב ל-23 מיליון איש. עם זאת, בדובאי כשזכו באירוח התערוכה בשנת 2013 היו תקוות רבות שכנראה ברובן לא ימומשו. הצפי היה שבחמש השנים לאחר האקספו תמשוך דובאי השקעות בשווי של למעלה מ-33 מיליארד דולר בעיקר לתחום הנדל"ן והעסקים. נגיף קורונה שיבש את התכניות הללו ודחה בשנה את הפתיחה. המיתון העולמי בעקבותיו לא מגביר את האופטימיות בדובאי כי יעדי ההשקעה יושגו.

*- הצהרה ריאלית מכיוון טורקיה
מבלוט ג'אוויש אוגלו, שר החוץ הטורקי, יצא בהצהרה מעניינת לגבי אפשרות שיתוף הפעולה עם ישראל בתחום הגז הטבעי. בדברים שאמר היום לפני הצהריים הוא הצהיר שהקמת צינור גז מישראל לטורקיה "אינה אפשרית" בטווח הקצר. הוא עוד ציין כי יצירת תחלופה לאספקת הגז הרוסי לאירופה לא תתאפשר במהירות.

ההתקרבות האחרונה בין ישראל לבין טורקיה מוסברת ברצון של אנקרה להפוך לשחקן רלוונטי בשוק הגז לאחר שבודדה על ידי שאר השחקנים באגן הים התיכון. יצוין כי שר החוץ הטורקי הוסיף כי יגיע ביחד עם שר האנרגיה לישראל באמצע חודש מאי.

*- מצילים את מצרים
מדינות המפרץ מתגייסות לסייע כלכלית למצרים נוכח התקופה הקשה אותה היא עוברת בייחוד מאז פרוץ המלחמה באירופה. היום הודיעה סעודיה על הפקדת 5 מיליארד דולר בחשבון הבנק המרכזי בקהיר.

אתמול, התחייבה מדינת מפרץ אחרת, קטר כי תשקיע בכלכלה המצרית 5 מיליארד דולר. לא נמסרו פרטים נוספים.

במקביל, קטר מרחיבה את נוכחותה בשוק הגז באגן הים התיכון, באמצעות מצרים. אתמול נודע על רכישת 40% על ידי קטר בזיכיון לחיפושי הגז ב"צפון מראקיה" שבמים הטריטוריאליים של מצרים. לפני מספר שבועות הודיעה קטר על השקעה באחד הזיכיונות לחיפוש נפט וגז בים סוף.

*- יותר ויותר ירדנים מואסים בחיים
לפי נתונים רשמיים שפורסמו אתמול בירדן, בשנה שעברה התאבדו 186 ירדנים. מדובר בעלייה של כ-10% בהשוואה לשנת 2020.

עם זאת, מומחים בירדן טוענים כי הנתונים אינם משקפים כלל את המציאות ובפועל המספרים גבוהים הרבה יותר. בשל שיקולי מסורת ושיקולים חברתיים השלטונות נמנעים מלפרסם את מספר המתאבדים ומספר הניסיונות. מומחים עצמאיים מעריכים שבשנים האחרונות המספר מזנק בין השאר בשל המצוקה הכלכלית.

*- "סוכן הנפט של ישראל" בכורדיסטאן על הכוונת של איראן?
האם איראן מאיימת על חייו של אחד מעשירי כורדיסטאן בשל קשריו עם ישראל? הבניין שאיראן הפציצה לפני מספר שבועות בארביל בטענה שזהו "מטה המוסד הישראלי" בכורדיסטאן שייך לאיש העסקים שיח' באז כרים אלברזנג'י, אחד מעשירי החבל בצפון עיראק. האיש מכחיש קשר לישראל אבל מקורות בכורדיסטאן מספרים סיפור אחר.

שיח' באז מתרחק מהתקשורת. הוא בשנות החמישים לחייו. לאחר נפילת סדאם בשנת 2003 הקים חברת נפט שזכתה במכרז לפיתוח שדה הנפט הגדול בכורדיסטאן (ח'ורמלה). החברה של באז היא בעלת 40% בצינור הנפט מכורדיסטאן לטורקיה. 60% הנותרים מוחזקים על ידי חברה רוסית. ההכנסות שלו מהובלת נפט בצינור נאמדות בכ-1 מיליון דולר ליום. הטענה היא שהחברה של באז אחראית על מכירת נפט לישראל ולכן הוא עלה על הכוונת של איראן.

*- המיליארדים והמיליארדרים זורמים לדובאי
בנקאים, סוכני נדל"ן וכלי רכב בדובאי מדווחים על גידול אדיר בביקושים מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה. מדובר בעשירי רוסיה שמוצאים מקלט באמירות המפרצית שאינה מיישרת קו עם הסנקציות הבינלאומיות. חלק מהעסקאות מבוצעות במטבעות דיגיטליים וחלק אחר באמצעות העברת כספים מרוסיה, דרך אנשי קש.

שוק הנדל"ן באמירות רותח כשהמשקיעים הרוסים רוכשים דירות יוקרה או משלמים דמי שכירות לשנה מראש.

המיליארדר הצעיר ביותר ברוסיה, קיריל שמאלוב, בעלה לשעבר של הבת של הנשיא פוטין הוא דוגמה לאחד מעשירי רוסיה שהשתקע בדובאי. שמאלוב הנמצא ברשימת הסנקציות עשה את הונו בעסקי הפרמצבטיקה.

יצוין כי לדובאי היסטוריה ארוכה של "עוקפת סנקציות" כשמדובר היה באיראן. כמו כן היא נודעת בהיותה מרכז להלבנת כספים עם מעט שאלות מצד הרשויות על מקורות ההון.

*- א-סיסי "מוכר" את סיני
החלטה נשיאותית שפורסמה בכתובים ביום שישי מחוללת סערה במצרים. ההחלטה של הנשיא א-סיסי החריגה שלושה אזורים בדרום סיני מתקנות "חוק הפיתוח המשולב של חצי האי סיני". כדי לא לסבך יותר מידי לפי ההחלטה החדשה מעתה ניתן למשקיעים זרים להשקיע בחברות המפתחות את אזור דהב, שארם א-שיח' ומפרץ עקבה. עד כה אזורים אלה היו מחוץ לתחום ותחת שליטתו המוחלטת של הצבא במצרי.

ההחלטה הזו יצרה מהומה רבתי ברשתות החברתיות. נטען כי זה שהיא פורסמה יום אחרי הפסגה של ראש הממשלה בנט עם א-סיסי ויורש העצר של האמירויות "מוכיחה" שהנשיא המצרי "מוכר" את סיני לישראלים ולאמירותים. אחרים טענו כי האפשרות למשקיעים זרים לפעול מעתה בשלושת האזורים הללו בסיני היא חלק מהשת"פ הכלכלי הנרקם בין ישראל, מצרים והאמירויות בחצי האי.

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין   קרדיט לתמונה: לשכת העיתונות המצרית