מעניין בשכונה – מילה על מה שהיה ומה שמחכה לנו

מה עוד היה לנו בשבוע החולף?
בפסקה האחרונה של הפוסטים האחרונים בהם דיברתי על התקפות של המיליציות החות’יות על הממלכה הסעודית, ועל פגישת המשולשת בשארם א-שייח’, של ראש ממשלת ישראל, נשיא מצרים ונסיך הכתר של דובאי, אמרתי שיהיה מאוד מעניין.
כשמסתכלים על דיווחי החדשות של הימים האחרונים, רואים שאכן ממשיך להיות מאוד מעניין בשכונה המזרח תיכונית.
מצד אחד אנו שומעים על המשך גל תקיפות של החות’ים, המשגרים טילים ומל"טים אל עבר ערב הסעודית, ומתמקדים לא במטרות צבאיות, אלא בשדות תעופה אזרחיים, מתקנים של חברת הנפט הסעודית, ושוב גם במתקן התפלת מי ים.
בגל התקיפות מאתמול, לאחר שהסעודים הצליחו ליירט לפחות תשעה מל"טים, שיגור החות’ים גל נוסף לתקיפה משולבת של טילי שיוט ומל"טים, שחלקם פגעו במטרותיהם, ושוב העולם מדבר על פגיעה במתקני הנפט של ערמקו ומראים לנו תמונות וסרטונים של עמודי עשן שחור המיתמרים מעל מתקן נפט בג’דה, ושוב כמעט לא שומעים (אם בכלל מדווחים) על פגיעה בשדות התעופה האזרחיים ומתקן התפלה.
הסעודים מגיבים לתקיפות החות’יות בגל תקיפות שלהם, בחזיתות הלחימה השונות בתימן, ועל מטרות חות’יות ברחבי תימן, וגם בשבת ה 26 במרץ, המשיכו לתקוף מטוסי הקואליציה מטרות בצנעא וחודיידה, בסדרת תקיפות המתוארת בגדולה, הממושכת והאלימה ביותר מאז שהחלה המלחמה נגד המיליציות החות’יות בתימן, לפני שבע שנים בדיוק ב 26 במרץ 2015.
רמזתי בעדינות בפוסט הראשון הדן בהסלמה במלחמה בין החות’ים לקואליציה הערבית, שלא כדאי לחות’ים לפגוע במתקני התפלת המים הסעודים, היות והם לא הבינו את הרמז ושוב תקפו מתקן התפלה,שוב ראינו עלייה בעוצמת התקיפות של מטוסי הקואליציה, והעלאת הילוך בלחימה הקרקעית, ככפי שרואים לדוגמה באזור מאריב.
מצד שני אנו שומעים על המשך פגישות פסגה בין מנהיגי האזור, כשמספרים לנו על פגישת פסגה מרובעת בעקבה, שבה אירח המלך עבדאללה השני, את נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ואת נסיך הכתר של דובאי, מוחמד בן זאיד אל-נהיאן ואת ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כאזמי.   בחלק מהדיווחים לא ממש נתנו ביטוי לנוכחותו (לא לאורך כל הפגישה המדוברת) של טורקי בן מוחמד בן פהד בן עבדולעזיז אל-סעוד  שר המדינה וחבר מועצת השרים הסעודית  שהיא המועצה העליונה של הממשלה הסעודית, ומקבילה פחות או יותר לקבינט שלנו, ועוד פחות דובר בעיתונות על נוכחותו של שייח' מוחמד בן חמד בן טחנון אל נהיאן -נסיך הכתר מדובאי, יועץ לעניינים מיוחדים במשרד הנשיאות האמירתי שמתלווה לMBZ לפגישות רבות עם מנהיגי העולם.

תמונה

מה יהיה לנו בשבוע הקרוב?
כזכור לכם, גם שאלתי "האם נראה שליח אמריקאי מיוחד שיגיע בקרוב למסע דילוגים בבירות האזור?” ומסתבר שהאמריקאים לא רק שולחים שליחים, אלא גם את שר החוץ האמריקאי, שיגיע לישראל ביום ראשון הקרוב ה 27 למרץ, לפגוש את שר החוץ הישראלי, שיארח לפגישה פסגה היסטורית מרובת משתתפים, גם את שרי החוץ של איחוד האמירויות, מרוקו ובחריין, שיתארכו בישראל לסבב שיחות בן יומיים.
אם תשאלו על מה ידברו שרי החוץ של ישראל, מרוקו, בחריין והאמירויות ביניהם, ועל מה ידברו עם שר החוץ האמריקאי? יש להניח שהתשובה תהייה דומה על מה דיברו בכל הפגישות האחרונות של מנהיגי האזור, ויספרו לנו שהם ידברו על התפתחויות האחרונות באזור ובעולם.
ואם יהיו נדיבים וירצו לחלוק אתנו פרטים נוספים, אולי יגידו ששרי החוץ ידונו בהשפעתן של התפתחויות האחרונות על המדינות, ואם ירצו להיות ממש נדיבים במידע שירצו לחלוק אתנו, ייתכן שגם יאמרו לנו שהם ידונו גם בשיתופי פעולה בין המדינות, בעקבות התפתחויות האחרונות.
הייתי שמח לו יכולתי לקבל שידור חי של מה שיראה וישמע הזבוב על הקיר, בחדר הדיונים ביו יערכו השיחות בין שרי החוץ שיבואו לביקור בישראל בתחילת השבוע.
ייתכן שתקופה הקרובה, נראה עוד פגישות של מנהיגי מדינות האזור, וסביר להניח שנראה עוד בכירים אמריקאים באים לדבר עם מנהיגים ובכירים באזור.
אציין ששר החוץ האמריקאי אמור להמשיך לסדרת פגישות בבירות שונן במזרח התיכון וצפון אפריקה, וכן נאמר שהוא אמור להגיע לפגישה עם ראשי הרש"פ ברמאללה.

תמונה

ומה עוד היה לנו לצד האירועים המדוברים?
ובמקביל לפגישות הפסגה של מנהיגי האזור, שדנים בהשפעות אירועים גלובאליים ואזוריים על מדינות האזור, גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולחיאן, יוצא בשבוע שעבר לסיבוב משלו בבירות האזור, לדון עם מקביליו ובכירים אחרים, בהתפתחויות בערבות המלחמה באוקראינה, ולדון בהתפתחויות נוספות.
עבדולחיאן מגיע לביקור בסוריה ואומר שהשיחות בין איראן לסוריה בנושאי סחר, כלכלה ופוליטיקה, הן ברמה הטובה ביותר.
מדמשק המריא שר החוץ האיראני לבירות, ושם אומר במסיבת עיתונאים : "הרפובליקה האסלאמית של איראן מוכנה תמיד לבנות גשרים של שיתוף פעולה עם הרפובליקה הלבנונית האחות בתחומים שונים, במיוחד כלכלה, סחר ופיתוח".
בביקורו בבירות, בנוסף לפגישה עם שר החוץ הלבנוני ובכירי ממשל נוספים, כמובן שעבדולחיאן החביב, הלך לפגישה מתוקשרת, גם בבונקר המפורסם של הצדיק הידוע נסראללה, ומטבע הדברים נאמר שהם דנו בדברים שברומו של עולם, ושכמובן נוגעים ישירות לתחומי השפעתו של צדיקי החיזבאללה, כגון התפתחויות האחרונות באזור ובעולם.
ואני רואה את מצבן של המדינות שלהן יש עם איראן את אותו שיתוף פעולה, וכמה איראן הצליחה בדרכה המיוחדת לעזור לכלכלתן, ובכלל כמה טוב לסוריה, לבנון, עיראק ותימן, שיש להן חברה כל כך טובה כמו איראן שעוזרת להן…

בנוסף לכל הנאמר לעיל, אספר לכם שאחמד אבו אל-רייט (أحمد أبو الغيط) מזכ"ל הליגה הערבית, גינה השבוע בתקיפות ובחריפות את התקיפות של החות’ים כנגד אזרחים ומתקני תשתית בממלכה הסעודית, ואמר שהתקיפות "מהוות מהוות איום חמור על ביטחון האזור ועל אספקת האנרגיה, בתקופה בה נמצאת כלכלת העולם במצב עדין.”
עוד אמר אל-רייט: "הפגיעה באזרחים ומתקנים אזרחיים, מהווה התפתחות חמורה שהקהילה הבינלאומית חייבת לשים אליה לב, ולהתמודד ביתר תקיפות עם פעולות הטרור והפרות החוק הבין לאומי, המבוצעות ע"י הקבוצה החות’ית".
אל-רייט השתמש במונח جماعة الحوثي, ואבהיר שהמילה جماعة = ג’מעת = קהילה / קבוצה, ויש המקרים בהם משמשת כחלק משמו של ארגון טרור, לדוגמה: ג'מעת אל איסלמיה, ג'מעת אל תאוח'יד ולג'יהאד, ג'מעת אל-מוג'אהידין, ועוד ארגוני טרור רבים, כמו גם בשמה של תנועת האחים המוסלמים = جماعة الإخوان المسلمين, שאזכיר שברבות ממדינות ערב בשכונה, מוגדרת כארגון טרור והוצאה מחוץ לחוק.
את הדברים אמר אל-רייט, כשנכח השבוע בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם, שדנה בנושא שיתוף פעולה בין מועצת הביטחון לליגה הערבית.
כמו כן פגש אל-רייט ביום חמישי האחרון, עם אנטוניו גוטרש, מזכ"ל האו"ם, ושוחח אתו על ההתפתחויות בזירה האזורית והבין לאומית, על השלכות המלחמה באוקראינה על הכלכלה העולמית בכלל, ועל המדינות הערביות בפרט, שמתמודדות עם השפעות מגפת הקורונה, ועם סכסוכים מקומיים.
בנוסף נמסר שהשיחה בין השניים נסובה על ההתפתחויות האחרונות בלוב, סוריה, ותימן, והסכימו שיש להגביר את המאמצים להשגת הסכמי רגיעה ושלום בכל המשברים באזור, ולהגיע לביטחון ויציבות, ולהבטיח מימוש השאיפות הלגיטימיות של העמים הערבים, כולל הפלסטינים.

תמונה

ומה אומרים הפלסטינים על אירועי השבוע האחרון?
לצד העובדה שקשה לפלסטינים מכל הפלגים בשטחי הרש"פ וחמסתן בעזה, לראות עכשיו בגלל הקוצים שננעצו בעיניהם למראה הפגישות בזמן האחרון של בכירים ישראלים עם מנהיגים ובכירים במדינות ערב, שרוב הפגישות אף היו גלויות לתקשורת האזורית והעולמית, כולל פגישות מתוקשרות של מראש ממשלת ישראל, דרך שר הביטחון והרמטכ"ל, ושר החוץ, בשבוע האחרון היו רבים ברחוב הפלסטיני שחגגו את התקיפות החות’יות בסעודיה.
אבל היום יש חדשות, ואספר לכם שאבו מאזן, ראש הרש"פ ששומע את התבטאויות המגיעות מצד חמאס וארגוני טרור פלסטינים נוספים, כמו גם מחלקים נוספים בחברה הפלסטינית, התעורר ברמאללה והחליט סוף סוף להשמיע את קולו = קולה הרשמי של הרש"פ, והיות והראיס הפלסטיני מבין באיזה צד מרוחה החמאה בשכונה המזרח תיכונית, החליט להשמיע קול שונה מאשר כל אותם חלקים רחבים מהרחוב הפלסטיני, שכבר שבוע שלם מביעים הזדהות ותמיכה במיליציות החות’יות.
אבל הראיס שבניגוד לכל העולם הערבי שגינה את ההתקפות החות’יות על מטרות אזרחיות בסעודיה, כבר בתחילת השבוע )ויש לציין שהפעם גם כך עשה גם שאר העולם( התעורר בשבוע איחור, ושיגר היום שבת ה 26 במרץ, מברק רשמי למלך הסעודי, ובו הוא מביע "גינוי חריף ביותר למעשה הטרור המתועב וכל צורות מעשי האיבה והמעשים הפליליים המשפיעים על ביטחונה ויציבותה של ערב הסעודית, ומנוגדים לחוקים, נורמות, אנושיות ומוסר בינלאומיים".

אבל מברק אחד לא מספיק למי שמתעורר בשבוע איחור, ולכן שיגר הראיס גם ליורש העצר הסעודי, וגם במברק הזה הוא מגנה "גינוי חריף למתקפת הרקטות הפחדנית ולכל צורה של מעשים פליליים שמטרתם לערער את ביטחונה ויציבותה של ערב הסעודית".
כמובן שהראיס מוסיף בשני המברקים, את הסולידריות המלאה עם הממלכה הסעודית והנהגתה, ונחמד לראות שבמברק למלך הסעודי, אבו מאזן מכנה את הממלכה הסעודית "אחות".
לא בטוח שהסעודים שמחים לקרבה שעליה החליט אבו מאזן, אבל בטוח שיהיה מעניין לראות תגובות של סעודים ברשתות החברתיות…

תמונה
מילה לסיום
השבוע החולף בשכונה היה מאוד מעניין ובעל השלכות רבות לעתיד.
אין ספק שיהיה מעניין לראות מה יהיו ההשלכות הגלויות והפומביות לרצף פגישות מנהיגי האזור, ואילו שיתופי פעולה פומביים יתפתחו מפגישות אלו.
מעניין אף יותר לנסות להבין מה יהיו ההשלכות שלא יקבלו ביטוי פומבי ושיתופי פעולה קיימים וחדשים, שיימשכו מתחת לפני השטח, להניע תהליכים ולפעול מאחורי הקלעים.
יהיה מעניין גם לראות האם ערב הסעודית אכן תאלץ בעקבות התקיפות החות’יות על מתני הנפט, להקטין את אספקת הנפט שהממלכה מייצאת ללקוחותיה, ואת תגובת שווקי העולם למהלך כזה.
עלולות להיות השפעות מרחיקות לכת למחירי הנפט, כאשר יש שילוב של פגיעה באספקת הנפט הסעודי לעולם, עם השלכות המלחמה באוקראינה, בהן החרם של מדינות העולם המערבי על רוסיה, שבין היתר גרם לפגיעה באספקת נפט הרוסי ללקוחות עם חוזים חתומים, וכך גם חוזים עתידיים, היות וחברות ביטוח לא ששות לבטח מכליות שמוטענות בנפט במסופי הנפט הרוסיים, ויש עובדי נמל שמסרבים לפרוק את תכולתן בנמלי היעד, וקברניטים שמסרבים להשיט את המכליות לנמלי הנפט הרוסיים.
החשש מעליית מחירי הנפט, ואיתם עליית מחירים כוללת בכל העולם, גרמה לאחרונה לממשל האמריקאי לנסות לשכנע את הסעודים, האמירותים, והקטרים להגדיל את תפוקת הנפט, ולשלוח שליח מיוחד לוונצואלה, כדי לנסות להחזירה למעגל ספקיות הנפט, וזה לאחר הסנקציות האמריקאיות על וונצואלה.
אין מה להתפלא על עצימת העין האמריקאית לזינוק מתחילת השנה, בייצוא הנפט האיראני, כמובן למרות ועל אף הסנקציות האמריקאיות, ואין מה להתפלא אם מחירי הנפט העולים, מהווים שיקול משמעותי, בריצה האמריקאית לחתימת הסכם התרפסות עם האיראנים, המלווה בוויתורים שלפי הדיווחים, עלול לכלול את הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.
לעניות דעתי, כדאי גם בשבוע הקרוב להמשיך לעקוב אחת ההתרחשויות בשכונה, כי אפשר להניח שיותר תמיד, הולך להיות מעניין בשכונה.

 קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות

רק רציתי לעדכן ולפרגן…….

עדכון: אל פגישת הפסגה ההיסטורית שתחל מחר בישראל, יצטרף גם שר החוץ המצרי.
פרגון: התמונה המצורפת, היא התמונה עם הסמל הרשמי של הפגישה, שהוציא משרד החוץ הישראלי.

במיוחד בימים אלו, טוב וחשוב שמפגש של משלחות שרי החוץ של ארבע מדינות ערביות, שר החוץ האמריקאי, ושר החוץ הישראלי, מתקיימת דווקא בנגב, וחשובה הסמליות של הפגישה דווקא בשדה בוקר.

אני מוריד את הכובע בפני אנשי משרד החוץ ושר החוץ, הן על שהצליחו לתאם ועשות מה שצריך כדי שמפגש פסגה היסטורי זה יתקיים, והן על תמונת הסמל הרשמי של פסגת הנגב.

יישר כח, ושיהיה בהצלחה.

קרדיט : אביעד – ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונה: משרד החוץ הישראלי.