אנליסטים: הפלישה הרוסית לאוקראינה היא "הטעות הגדולה ביותר של פוטין"

אנליסטים אומרים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשה את "הטעות הגדולה ביותר בחייו הפוליטיים" כשהחליט לפלוש לאוקראינה השכנה, והחליש את רוסיה לשנים הבאות.

פוטין בשלטון יותר משני עשורים, שבמהלכם הוא בנה בקפידה את תדמיתו כמנהיג קשוח וחזק, הנלחם למען האינטרסים של רוסיה ומחזיר את המדינה למעמדה כמעצמת-על גיאופוליטית וכלכלית.

שגריר ארה"ב לשעבר בנאט"ו, קורט וולקר, אמר ל- CNBC כי "כל מה שפוטין עשה לפני הפלישה לאוקראינה, למרות שפגע במוניטין של רוסיה, אך גם חיזק את כוחה".

"אבל כעת, לאחר ההחלטה לפלוש, הוא החליש מאוד את רוסיה, מכל הבחינות", והוסיף כי הוא לא יכול היה לחשוב על שום דבר שפוטין עשה בחייו הפוליטיים שיכול להשתוות להחלטתו לפלוש".

מנהיגי העולם מתאספים באירופה היום, יום חמישי, עם פסגת נאט"ו יוצאת דופן בבריסל, כדי לדון במלחמה באוקראינה וכיצד לעזור למדינה לשרוד את המתקפה הרוסית, כמו גם פגישות של האיחוד האירופי וקבוצת שבעת המנהיגים.

נאט"ו צפויה לבצע "הגדלה משמעותית" במספר החיילים לאורך האגף המזרחי שלה וכן לספק יותר נשק וסיוע הומניטרי לאוקראינה.

מזכ"ל נאט"ו, יאנס סטולטנברג, אמר בראיון ל-CNBC ביום חמישי כי פוטין "עשה טעות גדולה בכך שיצא למלחמה נגד מדינה עצמאית וריבונית".

"פוטין לא העריך את הכוח והאומץ של העם האוקראיני ושל הכוחות המזוינים האוקראינים", הוא הוסיף.

למרות שהכוחות הרוסיים פתחו בהתקפות מסיביות והפציצו מדי יום ערים אוקראיניות ואימצו את הטקטיקה של הטלת מצור באזורים מסוימים, הם הצליחו לכבוש רק עיר אחת, חרסון.

"ברור יותר ויותר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשה מקח טעות", אומר האנליסט, טאראס קוסיו, במאמר שפרסמה המועצה האטלנטית.

"נראה שהוא האמין לטענות התעמולה הבדיוניות של הקרמלין על חולשת הצבא האוקראיני והנכונות של אוקראינים רגילים לקבל את פני הכוחות הפולשים שלו עם פרחים וממתקים".

בנוסף, מציין קוסיו, נראה כי פוטין לא היה מוכן לתגובה הבינלאומית או להיקף ההתנגדות המקומית לפלישתו.

הוא מראה כי "עקב השיקולים השגויים וההרסניים הללו, פוטין מוצא את עצמו כעת ללא אפשרויות טובות לסיים מלחמה שמאיימת להאיץ את ההידרדרות הגיאופוליטית של רוסיה כמעצמה גדולה".

לרוסיה נותרו חברים מעטים על הבמה העולמית, כשהפלישה גונתה כמעט בכל העולם, ואפילו סין בעלת בריתה של רוסיה נראית לא רגועה לגבי הסכסוך העלול להתארך באוקראינה ולהשפיע על הכלכלה העולמית.

משקיפים אומרים כי ישנם סימני ייאוש הולכים וגוברים במערכת הצבאית הרוסית ויש התוהים כמה רחוק ילך פוטין כדי להשיג את מטרותיו.

נאט"ו העריך שכ-40,000 חיילים רוסים נהרגו, נפצעו, נתפסו או ערקו במהלך החודש הראשון של מלחמת הקרמלין באוקראינה, אישר גורם נאט"ו ל-NBC News.

הבכיר אמר לרשת כי בין 7,000 ל-15,000 חיילים רוסים נהרגו, תוך שהוא מסתמך על דו"ח המודיעין האחרון של נאט"ו.

הפלישה הרוסית מתמודדת עם התנגדות אוקראינית בלתי צפויה, שמסבכת את העניינים עבור הקרמלין, שרגיל להשגת הצלחות צבאיות מיידיות, מסיפוח קרים ב-2014 ועד להתערבותה בסוריה לצדו של בשאר אל-אסד.

 

קרדיט : אלחורה ואלערביה