איראן, מדינות המפרץ והברחות "חצות"- מה אם השיחות בווינה ייכשלו?

המגזין הבריטי "אקונומיסט" הדגיש את חשיבות הקשרים הכלכליים בין מדינות המפרץ לאיראן, גם על רקע האווירה הפוליטית המתוחה, וציין את החשיבות של החייאת הסכם הגרעין עבור כל הצדדים.

המגזין, תחת הכותרת "המפרץ הוא חבל הצלה כלכלי לאיראן", אומר שאם לא יושג הסכם בין איראן למעצמות העולם, הדבר עשוי לבשר על חזרת ההברחות לנמל ח'סאב בסולטנות עומאן, ומשם הסחורות יוברחו, לאחר רדת החשיכה, לנמל האיראני הסמוך בנדר עבאס כמו שהיה נהוג לפני כ-10 שנים.

למדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ (GCC) יש יחסים מעורפלים עם איראן, אך מתחים פוליטיים מתקיימים במקביל לקשרים כלכליים עמוקים, שהפכו יותר ויותר חיוניים ככל שמעצמות העולם מבקשות להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015.

המשא ומתן המתנהל בווינה הופסק זמנית לאחר שהצדדים המשתתפים כמעט הגיעו להסכמה, בשל הבקשה הרוסית שלא לקשור את הסנקציות שהוטלו עליה עקב הפלישה לאוקראינה עם הסחר שלה עם טהראן.

הדיווח של המגזין מציין כי למרות שאיחוד האמירויות רואה באיראן "איום" ויש לה מחלוקת איתה על שלושה איים, לשתי המדינות יש את "היחסים הכלכליים החזקים ביותר בין מדינות המפרץ", והסיבה לכך היא "בחלקה" נוכחותם של מספר רב של מהגרים איראנים בדובאי. 

שתי המדינות הן שותפות סחר מרכזיות, שכן איראן אחראית לכ-3% מהיצוא השנתי של איחוד האמירויות, ומדברים על הכפלת עסקאות סחר דו-צדדיות ל-30 מיליארד דולר ב-2025, ויש מיליארדי דולרים של נכסים איראניים בבנקים האמירתיים.

למרות הסנקציות של ארה"ב, איראן ייצאה עד מיליון חביות נפט ביום, בעיקר לסין, וחלק ממנו נשלח דרך מדינה שלישית, כולל איחוד האמירויות, שנטלה חלק גדול מהמסחר הזה, מה שהדאיג את וושינגטון, ששלחה משלחת ממשרד החוץ בדצמבר האחרון לאבו דאבי כדי להעלות את נושא הפרות הסנקציות, כך טען אז האקונומיסט.

קטאר גם חיזקה את יחסי הסחר שלה עם איראן, לאחר החרם במפרץ ב-2017, שחשף אותה להאשמת ממשלו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בפגיעה בקמפיין "הלחץ המקסימלי" נגד טהראן.

מהדו"ח עולה כי איחוד האמירויות קיוותה שיחסי הסחר עם איראן יסייעו להגן עליה מפני התקפות, אך היא הותקפה על ידי החות'ים שנתמכו על ידי טהראן בינואר האחרון, מה שפגע במוניטין ה"יציבות" שלה.

אך למרות התקיפות, משלחת סחר איראנית, בראשות שר המסחר, ביקרה באיחוד האמירויות בחודש שעבר.

"אם הסכם הגרעין יקום לתחייה, איחוד האמירויות עשויות להציע מיליארדי דולרים במסחר ובהשקעות בתמורה לשקט אזורי", מצטט המגזין דיפלומט מערבי.

אבל אם זה לא יקרה, פעולות ההברחה עלולות לחזור שוב לנמל ח'סאב.

 

קרדיט: אלחורה ו-mdeast.news