אבדות רוסיה באוקראינה גדולות מאלו של ארה"ב בעיראק ואפגניסטן גם יחד

כשבעת אלפים חיילים הם האבדות של הכוחות הרוסיים שלושה שבועות לאחר פלישתם לאוקראינה, שהחלה ב-24 בפברואר, שזה הרבה יותר ממספר החיילים שאיבדה  ארצות הברית במלחמות בעיראק ובאפגניסטן, שנמשכו שנים רבות.

מספר זה גם קרוב לכמחצית ממספר החיילים שאיבדה ברית המועצות במהלך פלישתה לאפגניסטן בשנות השמונים של המאה הקודמת, שנמשכה כ-10 שנים.

אחת התעלומות הגדולות ביותר של המלחמה עד כה הייתה הביצועים הצבאיים ה"חלשים" של רוסיה בשבועיים האחרונים, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוצא את עצמו כעת במצוקה כאשר כוחותיו באוקראינה מאטים.

הצבא הרוסי איבד עד כה כ-10% מחייליו, בין 14,000 ל-21,000 חיילים- כך טוענים גורמים בפנטגון ל"ניו יורק טיימס".

דיווחי המודיעין המערביים דיברו על ירידה במורל של החיילים הרוסים עד כדי כך שהם החלו לעזוב את כלי הרכב הצבאיים שלהם ולברוח או להיכנע לכוחות האוקראינים.

הכוחות הרוסיים לא הצליחו להישתלט על בירת אוקראינה, קייב, למרות ההפצצות המתמשכות על העיר מאז תחילת הפלישה.

עימותים אלימים מתרחשים מדי יום מצפון לקייב, כ-30 ק"מ ממרכז העיר, על רקע התנגדות עזה של הצבא האוקראיני ומתנדבים הנלחמים לצד הכוחות הסדירים.

כוחות אוקראינים הכריזו גם על התקפות נגד בערים גדולות אחרות, כולל הנמל הדרומי של מיקולאיב, וחרסון, הבירה האזורית האוקראינית היחידה שרוסיה כבשה מאז תחילת המלחמה ב-24 בפברואר.

אוקראינה אישרה כי ביצעה תקיפה אווירית על שדה התעופה בחרסון, שהוא כיום בסיס אווירי רוסי. תמונות לוויין של שדה התעופה הראו שבעה מסוקים רוסיים הרוסים או פגועים, חלקם בוערים.

קייב גם אמרה כי הפילה שני מטוסי סוחוי סו-30 רוסיים מעל הים השחור מול אודסה.

נתונים בשטח מצביעים על כך שמוסקבה סובלת באוקראינה, בניגוד למה שציפתה לפני תחילת הפלישה.

המומחה הצבאי והאב אל-עלי אומר כי "הכוחות הרוסיים נכנסו לנקודת שפל, מה שאומר שאין להם עוד תחמושת או כוח אדם מספיק כדי להמשיך את המומנטום ההתקפי".

אל-עלי הוסיף לאתר החדשות ה אמריקאי -אל-חורה כי "יחידות רוסיות רבות סובלות ממחסור בדלק ובתחמושת, והדבר ניכר כאשר השיירה הארוכה שנעה לכיוון קייב נעצרה".

והוא ממשיך, "השיירה הזו הפכה למטרה קלה עבור הכוחות האוקראינים, מכיוון שהיא נמצאת בשטח פתוח ועוברת בשטחים רחבי ידיים. היא נחשבת למטרה סטטית שניתן לתקוף אותה מהאוויר והיבשה".

עוד מציין אל-עלי כי "כישלונה של מוסקבה לשלוט בשמי אוקראינה ,לאחר שלושה שבועות של מלחמה, גרם לכוחות הקרקע הרוסיים להיכשל בכמה אזורים, מה שגרם להם לאבדות כבדות, בין אם במשוריינים, או טנקים או מסוקים".

הוא גם מאמין ש"ההתפרסות הרוסית באוקראינה תצריך יותר כוחות, כי 190,000 החיילים שגייסה לפני הפלישה, כבר כולם  נכנסו לאוקראינה, אך עדיין לא הצליחה להשתלט על הערים הגדולות, וזה מהווה דילמה עבורם."

אל-עלי מסביר את הסיבות העיקריות שהובילו לאבדות הכבדות שנגרמו במהלך המתקפה על אוקראינה, וכן את אלו שתרמו להתקדמותם האיטית.

"חוסר התיאום בין הכוחות הרוסיים והיעדר טכנולוגיות תקשורת מתקדמות ,הקלו על האוקראינים להסב הפסדים לרוסים", לפי אל-עלי.

הוא סבור כי "הנקודה החשובה ביותר קשורה להתנגדות האוקראינית הבלתי צפויה, לפחות מצד הרוסים, שהאמינו שהצבא האוקראיני יתמוטט תוך שעות, אבל מה שקרה בשטח הפתיע את כולם, כולל את הרוסים ואת שאר העולם, שבו הצליחו הכוחות האוקראינים להדוף את ההתקפות רוסיה ואף יצאו להתקפות נגד שהסבו לרוסים אבדות כבדות .

אל-עלי טוען כי "משך המלחמה גרם לכוחות הרוסים לחרוג מהיכולות הלוגיסטיות שלהם, כוחותיהם חסרי הניסיון התעייפו מאוד וחוסר יכולתם להתמודד עם יריב אמיץ המגן על אדמתו".

המומחה הצבאי סבור כי "זה יהיה גרוע יותר ממה שחוו הרוסים באפגניסטן, כאשר הם איבדו יותר מ-15,000 חיילים במהלך עשר שנות הפלישה הסובייטית למדינה זו ולאחר מכן נאלצו לעזוב בהשפעת הלחץ העממי".

עוד אמר: "אובדן של 15,000 חיילים בשנות ה-80 השפיע מאוד על דעת הקהל בברית המועצות, וכיום מדברים על מאות אבדות בתוך שלושה שבועות. איך זה ישפיע על פנים רוסיה? צריך לחכות ולראות".

בנוסף, אל-עלי מוסיף כי "אוקראינה קיבלה סיוע צבאי מערבי רב, לפני ואחרי הפלישה, נשק קטלני נגד שריון ונ"מ, והדבר העלה את מחיר המלחמה לרוסיה ופגע בהתקדמות הרוסית בתוך שטח אוקראינה".

בהודאה פומבית שלרוסיה הדברים לא מתקדמים לפי התוכנית, אמר ויקטור זולוטוב, ראש המשמר הלאומי, אחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כי המבצע הצבאי של רוסיה באוקראינה לא הולך מהר כמו שהקרמלין רצה.

פוטין, לא הבין את המציאות של צבאו ויכולותיו, וקיבל מודיעין כוזב על אוקראינה", כך טוען מאמר אנליטי שפרסמה הרשת האוסטרלית ABC News.

לפי הניתוח, "מוסקבה בהחלט לא פיתחה את יסודות הלחימה הקרקעית, שילוב אווירי וקרקעי, לחימה צמודה ופיקוד טוב, יכולות בסיסיות שנעדרו באופן בולט מהכוחות הרוסיים באוקראינה".

עם חוסר האירגון המשווע בקרב כוחות היבשה של רוסיה, פוטין הסתמך יותר ויותר על זרוע האוויר כדי לתקוף ערים אוקראיניות, בנייני דירות, בתי חולים ואפילו בתי ספר.

גורמים רשמיים אומרים שההפצצות האוויריות סייעו לכסות על הביצועים הגרועים של הצבא הרוסי בשטח.

בסוף השבוע שעבר דיווחו אתרי חדשות ברוסיה כי פוטין הכניס שני בכירים מהמודיעין למעצר בית, בגין מתן מידע מודיעיני גרוע לפני הפלישה, לפי אנדריי סולדטוב, מומחה לשירותי הביטחון של רוסיה.

"הם היו אחראים לספק מידע פוליטי ולטיפוח רשתות תמיכה באוקראינה. הם אמרו לפוטין מה שהוא רוצה לשמוע, לא את האמת", אמר סולדאטוב בראיון.

הוא הדגיש כי הרוסים עצמם שומעים על המלחמה רק ממה שפוטין מספר להם וזאת לאחר שהטיל משמעת ברזל על כלי החדשות של רוסיה.

فى ثان أيام الغزو.. أرقام خسائر روسيا وأوكرانيا حتى الآن (إنفوجراف) - اليوم السابع