מות שני קצינים איראנים בסוריה והצפי לתגובה איראנית

בבוקר יום שני, 07.03, בשעה 05:05, תקפה ישראל באמצעות מטוסי קרב מספר מטרות במרחב דמשק. המטרות שהותקפו קשורות למערך הברחות האמל"ח מאיראן לסוריה ומשם לחזבאללה בלבנון.

כתגובה לתקיפה, שוגרו מספר טילים ממערכות ההגנ"א הפרוסות בסוריה בניסיון ליירט את התקיפה. אחד מהטילים החטיא את המטרה ונפל על מפעל שיש באזור התעשייה שבסלמיה.
עפ"י הטענות הרוסיות (רוסיה בעלת אינטרס לשווק את "הישגי" מערכות ההגנ"א שלה, גם על חשבון האמת – ה"ה) מטוסי חיה"א שיגרו שמונה טילי שיוט לעבר המטרות כששבעה מהם יורטו בהצלחה ורק אחד פגע במטרה וכתוצאה מכך נהרגו "שני אזרחים".
כיממה לאחר התקיפה, איראן הרשמית הודיעה כי שני קצינים ממשמרות המהפכה נהרגו בתקיפה הישראלית באזור דמשק.
הקצינים, בדרגות המקבילות לאל"מ, ככה"נ שהו באחד המבנים שהותקף, מה שהוביל למותם.

שעת תקיפת צה"ל יחסית חריגה, שכן לרוב התקיפות מתבצעות בשעות הקטנות הקטנות הלילה ולא לקראת השחר, מה שיכול להצביע על כך שהאתרים שהותקפו מאויישים גם בשעות הקטנות של הלילה ולכן ישראל ניסתה לתקוף כמה שיותר בשעות המאוחרות, ע"מ לא לגרום להרוגים ולהסלים את הגזרה. נראה שהדבר לא צלח כמצופה…

באותו יום של פרסום ההודעה, נחת בשדה"ת בדמשק מטוס מטען של החברה Fars Air Qeshm.
המטוס נחת יום לאחר שטיסה נוספת של אותה החברה נעה על ציר איראן-דמשק.
סמיכות הטיסות הינו דבר חריג שלא קורה בשגרה, כך שככה"נ בטיסה חריגה זו הובאו לאיראן גופות הקצינים האיראנים.

מיד לאחר שאיראן הודיעה על מות שני הקצינים, משה"מ איימו כי "ללא ספק ישראל תשלם על הפשע הזה".
בנוסף, דובר משרד החוץ של איראן, סעיד ח'טיב-זאדה, אמר כי "לחוצפה הזו תהיה תגובה על ידי ציר ההתנגדות באזור". לניסוח זה נחזור בהמשך.
הלווית הקצינים התקיימה בימים רביעי וחמישי באיראן, בנוכחות בכירים ואנשי משמרות המהפכה רבים, כשהיא מלווה בסיקור תקשורתי צמוד.
בהלוויה צולמה תמונה שקיבלה יחס רב ברשתות התקשורת השונות.
בתמונה נראים מפקד משה"מ, חסין סלאמי ומפקד חיל האוויר של משה"מ, אמיר עלי חאג'י-זאדה, כשהם מרכינים את ראשם ליד ארונות הקבורה.
נוכחותו של מפקד חיה"א, בכבודו ובעצמו, מצביעה על מעמדם הרם של שני הקצינים שנהרגו ורומזת על תפקידם הקשור לחיל האוויר (דיוק, כטב"מ או הגנ"א) ונותנת משנה תוקף לאיומי האיראנים.

כדי לנסות לצפות מה תהיה התגובה האיראנית, נחזור לאירועים הקודמים בהם איראן הגיבה על תקיפות ישראל בסוריה.

בעבר, איראן הגיבה על תקיפות ישראל בסוריה במספר מתווים: מטענים, צליפה, כטב"מים, רקטות ואף סייבר (היה אף נסיונות התנקשות בגורמים ישראלים בחו"ל אך הדבר מצריך הכנה רבה מראש ואינו טז"מי).
הטריגרים שגרמו לאיראן להגיב היו הרג איראנים או תקיפת מטרות כואבות.

האירוע הכי משמעותי, שגם נגרם כתוצאה מהודאה של איראן בהרג פעילים איראנים התרחש ב-29.04.18, אז תקפה ישראל בונקרים איראניים ובהם מערכות נ"מ מתקדמות. בתקיפה נהרגו פעילים רבים, בהם איראנים, ומדינתם הבטיחה להגיב.
התגובה התרחשה ב-10.05.18, אז שיגרו משה"מ משטח סוריה 20 רקטות לעבר מטרות בישראל (יומיים לפני כן ישראל הצליחה לסכל נסיון תגובה דומה). בתגובה לתקיפה זו צה"ל פתח במבצע תקיפות רחב לעבר מטרות איראניות בסוריה שזכה לשם "בית הקלפים".
באירוע זה ידה של ישראל הייתה על העליונה ובאיראן הבינו שתגובה ברקטות מסוריה רק נותנת לגיטימציה לישראל לתקוף חזק יותר מטרות איראניות בסוריה.

לפני אירוע זה, בפברואר 2018 איראן ניסתה להחדיר כטב"מ שהמריא משטח סוריה לשטח ישראל אך האחרון יורט.

ב-25.08.19 ישראל סיכלה פיגוע רחפנים איראני שעמד לצאת משטח סוריה. גם באירוע זה ידה של ישראל הייתה על העליונה ובאיראן הבינו שרחפנים מסוריה גם כן לא משתלם.

בנובמבר 2019 אירע אירוע נוסף של שיגור רקטות מסוריה לשטח ישראל, מה ששוב הוביל לתקיפה ישראלית רחבה כנגד מטרות איראניות בסוריה.

במהלך פברואר 2020 צה"ל חיסל בסיכול ממוקד שני קצינים במשה"מ האיראנים. בתגובה, חוליית צלפים בהכוונת איראן עמדה להוציא לפועל ביום הבחירות, 02.03.20, פיגוע צליפה, שסוכל ע"י מסוק צה"ל.

ב-17.11.20 זירת מטענים שהוטמנו ברמה"ג באכוונת יחידה 840 של כוח קודס נחשפה ונוטרלה. בתגובה ישראל תקפה מטרות איראניות בשטח סוריה.

בנוסף לאירועים המוזכרים לעיל, היו אירועים נוספים בהם עפ"י דיווחים לא רשמיים חוסלו גורמים איראניים אך איראן לא הודתה בכך רשמית, למעט באפריל 2018.
התייחסות איראן והודאתה בהרג אנשיה, מחשקים אותה להגיב ומראים כי זו אכן כוונתה.

לאחר סקירה זו, ננסה להבין מה יכולה להיות התגובה הקרובה.
זוכרים את איומו של דובר משרד החוץ האיראני: "לחוצפה הזו תהיה תגובה על ידי ציר ההתנגדות באזור"?
אם נלך לפיו, "ציר ההתנגדות" פרוס בתימן, עזה, לבנון, סוריה, עיראק ואיראן.

עפ"י הסקירה לעיל, לאיראן לא כדאי להגיב משטח סוריה, שכן ישראל יודעת למנף זאת לטובת תקיפה נרחבת של אתרים איראנים במדינה.

הסבירות לתגובה מלבנון, תימן או עזה נמוכה מכיוון שאף גורם מארגוני הפרוקסי באזורים אלה לא התייחס לאירוע, מה שגם איראן לא תרצה לערב אותם במצב הנוכחי.

מעיראק או מאיראן ניתן להגיב באמצעות טק"ק, רק"ק, טילי שיוט או כטב"מי נפץ.
רק לאחרונה ראינו שאיראן מסוגלת לשגר כטב"מים משטחה ומשטח עיראק לעבר שטח ישראל, אך טרם ראינו שימוש של איראן בשיגור טילים מעיראק או איראן לעבר ישראל.
במידה ואיראן תחליט לפעול משטחה, זו תהיה הפעם הראשונה שאיראן תוקפת קינטית את ישראל משטחה ובצורה גלויה, מה שיחייב את ישראל להגיב ישירות באיראן, תרחיש שאיראן כלל לא רוצה להיכנס אליו כרגע.

נשארנו עם הזירה העיראקית, שהיא האופציה הכי כדאית לאיראן.
שיגור רקטות/טילים מעיראק לעבר שטח ישראל מאפשר לאיראן גם להגיב על האירוע בצורה מכובדת ומיד גם מכניס את ישראל למלכוד – איך להגיב על הפעולה הזו.

כמו שנכתב לא אחת בערוץ, מאז תחילת הסכסוך בין איראן לישראל – ישראל לא השכילה להסתכל על "ציר ההתנגדות" כמקשה אחת, כך שפעולות מלבנון לא זכו לתגובה בסוריה, ירי רקטי מלבנון לתגובה בעזה וכדו' (ובמיוחד לאחר השת"פ שנראה בשומר החומות (https://t.me/thethinkingman/1173)).
זוהי עובדה שתקשה על ישראל להגיב על הפעולה האיראנית בזירות אחרות שאינם עיראק, ששם לישראל אין אינטרס לתקוף כיום, כך שהדבר מחייב שינוי גישה ישראלית כלפי ציר ההתנגדות.

למרות כל האמור לעיל, כמובן שאי אפשר לשלול תגובה איראנית קינטית משטח סוריה, אך עפ"י אירועי העבר – איראן רק תצא מופסדת מכך ולכן הגיוני יותר שלא תחזור על טעויותיה בעבר.

כמובן שתחת תגובה זו איראן תוכל להכניס גם את התגובה לפיצוץ המסתורי באתר כטב"מים בכרמנשאה (https://t.me/thethinkingman/1278), חיסול מדען הגרעין פח'ריזאדה, תקיפות הסייבר באיראן, המערכה הימית, ועוד ועוד 🙂

**חזבאללה עד כה מילא את פיו במים וכלל לא הגיב לאירוע. דבר זה יכול להעיד על המשך "התנתקות" נצראללה ממחוייבות לפטרון האיראני, מגמה שנראית מאז חיסולו של קאסם סלימאני ומתחזקת מעת לעת.

תמונת אילוסטרציה:

Air Force strikes Iranian targets in Syria | IDF

קרדיט : ערוץ הטלגרם האיש החושב – @thethinkingman    קרדיט לתמונה: דובר צה"ל