פוטין רואה במודיעין הרוסי אחראי לדשדוש הצבאי באוקראינה

בשיא כוחו היה ה-KGB בין סוכנויות הביון המפחידות ביותר בעולם, הנשק האולטימטיבי בו השתמש לקידום האינטרסים של ברית המועצות מבית ומחוץ. אך מאז, נראה כי המודיעין הרוסי חווה נפילה מהירה, כך טוען העיתון הבריטי " טיימס " בכתבה שפרסם .

פוטין כועס על מידע מוטעה

העיתון, על פי דיווח שהכין הכתב, טופ בול, ומסתמך על מומחים ביטחוניים , ציין כי האירגון המכונה "FSB ", אחת מהסוכנויות שירש את ה-KGB, מואשם בחלקו בפלישה המקרטעת של רוסיה לאוקראינה, וכי ולדימיר פוטין כועס על המודיעין הלא מדויק שקיבל.

אנדריי סולדטוב, העורך הראשי של אתר התחקירים Agentura, המתמחה במעקב אחר המודיעין הרוסי, אומר שה-FSB "אינו ארגון כשיר למשימה זו, והדו"חות הסופיים שהם סיפקו על המצב בשטח בתקופה שלפני הפלישה לא היה מדויק וזו הסיבה העיקרית לביצועים הגרועים של רוסיה שם".

בנוגע לאחריות הבסיסית של שירות הביטחון הפדרלי, שפוטין היה מנהלו בין 1998 ל-1999, הכותב אומר התעסקו בענייני פנים, מלחימה בטרור ועד לביטחון גבולות, אך הרחיבו בשנים האחרונות את פעילותם ועקבו גם אחרי מדינות ברית המועצות לשעבר.

סולדאטוב מוסיף כי מאז 2014, הסוכנות הזו השקיעה זמן ומשאבים רבים בניסיון לעורר תסיסה במערב אוקראינה בקרב קבוצות ימין קיצוניות, אבל זה בסופו של דבר לא עלה הצליח, והיא "טעתה בגדול" במידת התמיכה העממית בקרב האוקראינים לפלישה הרוסית, והמעיט בערכה של ההתנגדות הצפויה לו.

עם זאת, אומר סולדאטוב, "לא ניתן לומר שהמודיעין שאספו היה למעשה לא מדויק, אבל ייתכן שהבעיה היא שגורמי מודיעין כל כך מפחדים להגיד לפוטין את מה שהוא לא רוצה לשמוע, ושעשויים לדרוש מהם לשנות את זה כדי לא להכעיס אותו".

קרדיט לתמונה: הגארדיאן

אנשים צרי אופקים

מנגד, המבוכה הפומבית שחוו קציני הסוכנות בימים האחרונים גרמה להשפלה רבה יותר עבורם. הסוכנות יותר מדיי מסורבלת מסיבות בירוקרטיות, וכל כך חסרת תוחלת, עד שהותירה את המדינה לא מוכנה להשלכות של סנקציות מערביות.

סולדאטוב מצדיק זאת בכך שמי שעובדים במנגנון זה אינם מהמעמד המשכיל הגבוה, כפי שקורה בבריטניה, למשל, אלא הם לרוב אנשים צרי אופקים שעזבו את בתי הספר וקיבלו את השכלתם באקדמיית ה-FSB, ולעתים קרובות הם מצטרפים למנגנון הזה כי אביהם או סבא שלהם היה גם קצין מודיעין, הם מקבלים שכר טוב ולכל אחד יש דירה משלו.

שיטות פרימיטיביות של ריגול ותקשורת

דוגמה לחוסר האינטליגנציה שלהם, הכותב אומר שזה מדהים שחשיפת הריגתו של הגנרל הרוסי ויטלי גרסימוב הגיעה לאחר ששירות הביטחון הפדרלי הצליח ליירט שיחת טלפון שערך קצין ביטחון פדרלי ,המסופח לארמיה 41 המקיימת מצור על העיר חרקוב, עם קצין אחר שהודיע ​​לו על מותו של הגנרל.אז האוקראינים חשפו את תוכן השיחה לציבור.

הכותב ציין כי הכשל נעוץ בעובדה שהם השתמשו בכרטיס סים רגיל לביצוע השיחה, במקום להשתמש בערוץ תקשורת מאובטח, כפי שקורה במקרים דומים.

שפת הגוף של פוטין חושפת מה מסתתר

בכתבה גם ציטטו את פיליפ אינגרם, מומחה אבטחה וקצין מודיעין בריטי לשעבר,שאמר כי "ה-FSB הוא עדיין ארגון ותיק יחסית שמנסה לרגל בדרך הישנה, ​​כלומר זו שהצליחה בעבר, וכי עכשיו אין לקנא בהם כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כועס מאוד על הביצועים שלהם".

אינגרם ציין כי שירות הביטחון הפדרלי הרוסי הקצה את קציניו לשרת כ"קומיסרים פוליטיים" בכל יחידה צבאית, והמטרה היא "לוודא שאין התנגדות לקו הכללי של המדינה, מה שמפחיד את מפקדי הצבא, וכי לא מפרים פקודות וכי הכוחות בשטח מחוייבים למשטר."

ما سر غضب بوتين من الاستخبارات الروسية؟ | أخبار | الجزيرة نت

מפקדת ה-FSB הרוסי במוסקבה (קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות     קרדיט לידיעה: אוריינט ניוז)