צ׳ייקובסקי בשרות האמנות הביקורתית ברוסיה

 

כותרתו מקריאה: ״מהדורת ׳נוביה׳, אשר נוצרה לפי הכללים של החוק הפלילי הרוסי ששונה״

זוהי התייחסות ישירה לחוק־״הפייק״ (זה שמו) שעבר בפה אחד בדוּמָה (הפרלמנט הרוסי), המגדיר ״פייק״ כ־״כל פרסום ע״י דבר־חדשות, ידיעה, או דיווח באשר הוא, שאינו ׳מאומת׳ ע״י גופי־החדשות הרשמיים״, וכלשונו בעצמו: ״..כנגד הפצה פומבית של מידע שקרי ביודעין לגבי השימוש בכוחות המזוינים של הפדרציה רוסית לשמירה על אינטרסייה ואזרחייה״.
העונש הגלום בו עשוי להגיע עד ל־15 שנות־מאסר וקנס בסך 1.5 מיליוני־רובלים (נכון לעכשיו כ־40,000₪, אך הסכום צפוי לפחות משמעותית בהמשך)

בשפה פשוטה, זוהי דרך יעילה להפליא לסתום את הפיות אחת ולתמיד לכל מי שמנסה לחתור תחת הנרטיב הקרמליני, ובין השאר לכל מי שמכנה את ״המבצע המיוחד״ – ״מלחמה״ או ״פלישה״.
בעקבותיו כמה עשרות מוצאות־תקשורת ברוסיה (ובהן כאלו עם ותק של שנים) סגרו את שעריהן ופעילותן, פשוט כי החוק הופך את כל מי שעובד בהן לעבריין כבד, שמרחפת מעליו סכנת־כליאה ממשית וקנס משתק.

אני מעלה את התמונה הזו, כי היא טומנת בחובה התייחסות מעניינת. מעבר לפטרייה האטומית, שהיא התייחסות לנשקייה הגרעינית שבאמתחת־הקרמלין, וספק להתרחשות הבלתי־סבירה למדי של מלחמת־עולם 3, עומדות 4 בלרינות בשורה. מדוע?

חדי־ההבחנה ורחבי־הדעת מכם יקלטו בחוש שזוהי סצנה מ־״אגם־הברבורים״ של צ׳ייקובסקי, מגולות־הכותרת של הבלט הרוסי.
מדוע דווקא זה, ומה הקשר?
ובכן, בבריה״ם, בכל פעם ששידורי־הטלוויזיה הרגילים נקטעו עקב טלטלות פוליטיות הרות־גורל, הוצגה במחזוריות הסרטה שלו (במקום הכיתוב: ״אנו חווים תקלה טכנית, נחזור לשדר בהקדם״) .
מתי זה קרה? מהפעמים הבולטות ניתן למנות את ימי־האבל בעקבות פטירתם של ברז׳נב ואנדרופוב, מנשיאי־בריה״ם, (אז מתכונת־השידורים הופסקה לכ־24 שעות, שרק בסופן הודע לציבור על דבר־פטירתם), ואת פוטש־אוגוסט 1991, כאשר ילצין חטף את השלטון בכח מגורבצ׳וב בהפיכה (אז היא הוצגה במשך 3 ימים רצוף, כי הלה הכה קודם בכל גופי־התקשורת, לבל תתפשט הידיעה), ומכאן, הדבר נצרב בזכרון הקיבוצי של כל רוסי שגדל בבריה״ם, שכאשר במקום המתכונת הרגילה מוצג ״אגם־הברבורים״, סימן שמשהו רציני מתרחש אי־שם במוסקבה, והוא האחרון לדעת.

כאשר גוף־התקשורת הטלוויזיוני הגדול והעצמאי ״דוֹזְ׳ד״ נסגר לפני כמה ימים בעקבות החוק הנ״ל, הוא הציג בשעת־שידוריו האחרונה את ההסרטה כהתייחסות למסופר לעיל, וכסימן מנבא רעות לעתיד התקשורת ברוסיה, שכיום הינה יותר כמו כלב־המחמד של ״הדמוקרטיה״.

אגם הברבורים גרסת הפטריה – מהדורת ׳נוביה׳:

קרדיט : ערוץ הטלגרם המוחבראת      קרדיט לתמונה: נוביה