מתכוננים: מה יקרה אם נשיא אוקראינה זלנסקי יחוסל או יפול בשבי הרוסים ?

וושינגטון ובעלות בריתה דנות כיצד להבטיח יורש באוקראינה במקרה שהנשיא וולודימיר זלנסקי ייתפס או ייהרג על ידי כוחות רוסים, כך מדווח ה"ניו יורק טיימס" , תוך ציטוט של בכירים מכמה ממשלות.

החששות נסובים בעיקר סביב הרצון לוודא שהממשלה העצמאית של אוקראינה תמשיך להתקיים בצורה כלשהי, גם אם רוסיה תמצא דרך להמליך הנהגה נאמנה לה בבירה קייב.

גורמים במערב אומרים שהכרה במנהיג עצמאי תעזור למנוע מכל מנהיג הנתמך על ידי רוסיה לקבל לגיטימציה בין לאומית.

נוכחותו של זלנסקי ונאומי המוטיבציה היו גורמים מרכזיים בשמירה על המורל של הצבא האוקראיני ואנשיו, וגורמים רשמיים אמרו שחשוב להמשיך לעשות זאת.

ההתמקדות בהבטחת יורשו של זלנסקי מגיעה, בין השאר, בזמן שהנושא לא מובהר בחוקת אוקראינה ומשום שזלנסקי עצמו אמר שהוא לא רוצה לעזוב את המדינה.

למרות הדיווחים בחדשות, ה"ניו יורק טיימס" אומר כי בכירים אמריקאים מכחישים שהציעו לפנות את הנשיא או יעצו לו לעזוב. נחישותו להישאר במקום ולהילחם בזמן שכוחות רוסים ניסו להתקדם ברחבי המדינה זכתה לשבחים על ידי ממשלות המערב.

ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי לא יכירו בממשלה שתוקם על ידי רוסיה.

עם זאת, ערעור הממשלה הנשלטת על ידי מוסקבה בקייב תהיה קלה יותר עבור ארצות הברית ובעלות בריתה אם יהיה מנהיג לגיטימי מוכר של אוקראינה חופשית, במקום פוליטיקאים שיתחרו על תפקיד זה.

עם זאת, כמה סוגיות מעשיות ומשפטיות ממלאות תפקיד גם בצורך למצוא יורש לזלנסקי, אומר ה"ניו יורק טיימס" בהתייחסו לתרומות צבאיות וכלכליות של האיחוד האירופי ונאט"ו,לתמיכה באוקראינה.

מדינות אירופה שלחו נשק אוטומטי, טילי נ"מ ניידים סטינגר, טילים נגד טנקים שונים וציוד מגן כדי להוכיח שבעלות הברית מתכוונות לשפר את יכולתה של אוקראינה להסב נזק לכוחות הצבא של רוסיה.

העיתון מסביר כי לשמור על תמיכה ציבורית זו "קל הרבה יותר עם ממשלה מתפקדת שמקבלת עזרה, גם אם היא פועלת במערב אוקראינה או כממשלה גולה בפולין או ברומניה".

במהלך השבוע האחרון, דיונים אינטנסיביים בבית הלבן ופגישות סגורות בקונגרס התמקדו כיצד לספק סיוע לאוקראינה אם רוסיה תשתלט על הבירה.

הממשל מתכנן כעת להמשיך לספק נשק בגלוי לאוקראינים. בהקשר זה, שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, הודיע ​​ביום ראשון כי ארצו מתאמצת להגיע להסכם עם פולין לספק לאוקראינה מטוסי קרב.

במהלך ביקור במולדובה הוא אמר לכתבים: "אני לא יכול לדבר על לוח זמנים, אבל אני יכול להגיד שאנחנו מתמודדים עם זה בצורה מאוד פעילה".

ה"ניו יורק טיימס" מציין שככל שהצבא האוקראיני הסדיר ישרוד זמן רב יותר את הקרב נגד רוסיה, כך גדל הסיכוי שאוקראינה תוכל לשמור על השליטה בכל המדינה או בחלקה.

Mohamed Moawed (@MohMoawed1) / Twitter

קרדיט: אלחורה