מספר רב של משתמשים נותקו מהאינטרנט באיראן "עקב שריפה במרכז נתונים"

בכיר בתקשורת האיראנית הודיע ​​באמצעות ציוץ בטוויטר כי פרצה שריפה במרכז נתונים ממשלתי ששיבשה את האינטרנט עבור משתמשים רבים באיראן.

מהדי סאלם, סגן שר התקשורת, אמר כי "חיבור חשמלי" לא תקין גרם לשריפה, אך הוא תוקן מאוחר יותר.

קבוצת NetBlocks, העוקבת אחר ביצועי האינטרנט, דיווחה על הפסקת אינטרנט גדולה, שהשפיעה על הבירה טהראן ואזורים נוספים.

לא היה ברור באיזו מידה תעבורת האינטרנט עדיין הושפעה מאוחר יותר ביום שישי.

שלטונות איראן פוגעים לרוב ב"איכות" תקשות האינטרנט כל פעם שהמחאות הציבוריות בתוך איראן עולות מדרגה וכוחות הביטחון מאבדים שליטה לרגע. כרגע לא ידוע על כל אירוע יוצא דופן בחזית הפנימית האיראנית.

Iran's Insoluble Paradox of Cutting Off the Internet

קרדיט : אלחורה – netblocks ויורוניוז

מה קרה לאינטרנט באיראן?

רצים כל מני דיווחים שונים ומשונים על שהאינטרנט באיראן הפסיק לעבוד, דיווחים אחרים מדברים על טהראן.
בחלק מהדיווחים מדברים שהאינטרנט עדיין לא פועל, ובחלק אומרים שהכל תקין.

קצת סדר בדברים

מה אומרים דוברי המשטר?
הבוקר הייתה שריפה במרכז התקשורת בטהראן, שנגרמה לפי דוברי המשטר, מהפסקות חשמל שגרמו לתקלה במערכות ה UPS שבהם החלה השריפה, ודבר זה גרם להפלת התקשורת האינטרנטית בטהראן ובקראג'.

לפי דוברי המשטר, התקלה טופלה ותקשורת האינטרנט חזרה לפעילות מלאה בכל מקום.

חלק מדוברי המשטר אומרים שתוך חצי שעה כבר החזירו את תקשורת האינטרנט לפעילות, ויש אחרים שאמרו שלאחר שעתיים חזרו מערכות תשתיות התקשורת לפעילות מלאה, וזה מבלי להזכיר את דבריו של מהדי סאלם (مهدی سالم) יועץ שר התקשורת וראש מערך היח"צ של המשרד, שמעבר להסברים שהכל בסדר, אמר גם שבעלי הטלפונים הסלולריים שנתקלים בבעיה בתקשורת אינטרנט, צריכים לכבות את מכשיר הטלפון ולהדליקו מחדש, וזה לדבריו, יפתור להם את התקלה.

ומה לומדים כשבודקים מה נאמר ע"י מי שאינם שופרות המשטר?
נתחיל בזה שבאמת הייתה שריפה במרכז התקשורת הנמצא ברח’ שייח’ בהאי (شیخ بهایی) בטהראן, שבו נמצאות תשתיות התקשורת המקשרות את מערך האינטרנט האיראני לעולם, וממנו מתבצע החיבור של ספקי האינטרנט השונים באיראן לרשת האינטרנט העולמית.

למקום הגיעו לפחות שלוש כבאיות ורכבי כיבוי נוספים, והתברר שאכן שריפה פרצה בחדר הסוללות של מערכות גיבוי החשמל במרכז התקשורת בבניין, וכן מתברר הכבאים שלכבאים הייתה עבודה בבניין, ושי הטוענים שמערכות הכיבוי האוטומטיות לא כיבו את השריפה לפני הגעת כוחות הכיבוי.

ואם נבדוק קצת מה קורה בשטח, נראה כי בנוסף לטהראן וקראג’, היו שיבושים בתקשורת האינטרנט בערים נוספות באיראן, ולמרות ההודעות של דוברי המשטר, שהכל בסדר ותקשורת האינטרנט חזרה לפעולה סדירה, עדיין ישנם דיווחים של חלק מהאיראנים בעיות בגישה לאינטרנט, גם לרשת העולמית, וגם בגישה לאתרים ושירותים איראניים, כגון אפליקציות תשלום שחוות שיבושים באישור תשלומים ובעסקאות בנקאיות.

לסיכום אזכיר שכל הודעה שיוצאת מטעם דוברי המשטר באיראן, צריכה להיבדק במשנה זהירות, וכרגיל אזכיר שתמיד מומלץ לבדוק אמינות ידיעה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון