בכיר אמריקאי: רוסיה סיכלה את תכנית מפת הדרכים אמריקאית לפתרון בסוריה

השליח האמריקאי לשעבר לסוריה, ג'ואל רייבורן, חשף כי רוסיה היא זו שנכשלה ביישום מפת דרכים משולבת לפתרון מדיני בסוריה.

רייבורן אמר כי ב-2018, ארה"ב הציגה "מפת דרכים" משולבת לכפיית פתרון מדיני בסוריה, ודנה בה בפרוטרוט עם רוסיה, והסבירה כי הרוסים "טענו בטעות שהם לא הבינו את זה".

דבריו נאמרו בראיון לערוץ " סוריה טי וי" , שם הסביר כי המפה כללה את ששת התנאים שעל משטר אסד לעמוד בהם כדי לשקם את היחסים עם ארה"ב, כלומר ניתוק הקשרים הצבאיים עם איראן, מסירת הארסנל הכימי, יצירת תנאים להחזרת פליטים והטלת אחריות על פושעי מלחמה, ולהפסיק לתת חסות לטרור ולא לאיים על שכניו.

רייבורן חשף מצב שביעי שלא הופיע בעבר בתקשורת, והוא הדרישה של אסד לשחרר את כל האמריקנים המוחזקים בבתי הכלא שלו.

הוא הדגיש כי על פי הפירוש הרחב של מדיניותה של וושינגטון כלפי סוריה, לא יהיה ממשל אמריקאי שיוכל לשפר את מצבו הנוכחי של בשאר אל-אסד, וכי הקונגרס ודעת הקהל הפופולרית באמריקה לא יתמכו במדיניות כזו.

באשר לשאלה למה וושינגטון לא הסכימה להטיל אמברגו אווירי לנטרול חיל האוויר של אסד אחרי הטבח שביצע בסורים?, רייבורן מצדיק זאת בחשש של ממשל אובמה מהיכולות האוויריות של אסד , והוסיף שמאז תחילת המהפכה הסורית ב-2011 , הממשל הגזים בהערכת עוצמת ההגנה האווירית של משטר אסד, כמו גם הפנים את הלקחים שהאמריקאים למדו ממלחמת עיראק.

הוא ציין שהמצב בסוריה מסוכן מאוד, כי כל הנקודות האפשריות שעלולות לגרום למלחמה רחבה יותר בין שחקנים אזוריים לכמה גורמים בינלאומיים עדיין קיימות, אפילו הבעיה של "דאעש" עדיין לא הסתיימה, בנוסף לבעיה של האיראנים, "חיזבאללה" ואסד, אלה שמשתמשים בסוריה כדי ליצור סכנה חמורה שמאיימת על שכנותיה, והבעיה בין טורקיה ל"YPG" עלולה להתפוצץ בכל עת, ואז זאת תהיה הבעיה של רוסיה, שמנסה לעורר את כל הקונפליקטים הללו כדי לקדם את האינטרסים שלה.

למצב בסוריה יש השפעה על הביטחון הבינלאומי שהחמיר מאוד בשנה וחצי האחרונות, בנוסף לכך שהפך את סוריה למוקד להברחת סמים למדינות האזור. בעיית כדורי הסם קפטגון הפכה לבעיה ענקית שהגיעה עד למפרץ ולאזורים רבים ברמה הבינלאומית.

בחזית הפנים אני מאמין שאחרי 11 שנות מלחמה אף אחת מהסיבות שהובילו לכך לא טופלה, כל הבקשות הלגיטימיות והצודקות שדרשו הרוב המכריע של הסורים מאז 2011 כלל לא הושגו. רק החמירו עוד יותר.

Foreign Forces Points in Syria End of 2021 and Beginning of 2022

קרדיט: ג'וסור