מבזקי חדשות ליום 26-2-2022

*- בטורקיה כבר מרגישים את המשבר באוקראינה
האפקט הכלכלי של המשבר במזרח אירופה מורגש היטב בטורקיה. הלירה המקומית איבדה בשלב מסוים היום כ-1.5% מערכה ל-13.9025 עבור 1 דולר, קרוב לשערה הנמוך ביותר השנה. נוכח הירידה נקט הבנק המרכזי פעולות לייצוב ונכון לכתיבת שורות אלה היא נסחרת בשער של 13.8.

הכלכלה הטורקית במצב רעוע והאינפלציה בשיא של קרוב ל-50%. נסיקת מחירי תשומות האנרגיה בעקבות המשבר היא בעיה קשה לטורקיה שמייבאת את מרביתן ולכן הצפי להמשך רמת האינפלציה הגבוהה.

*- עוד אטרקציה מדהימה נפתחה בדובאי
אמירות דובאי לא מפסיקה להתחדש והיום נחנכה בה אטרקציה ייחודית. מדובר ב"מוזיאון העתיד" ששליט דובאי שפתח אותו כינה "המבנה היפה בעולם".

מדובר במבנה בן 7 קומות בצורת אליפסה מחוררת כשבחוץ היא מעוטרת בציטוטים מדברי השליט בשפה הערבית. המוזיאון משתרע על שטח של 30 אלף מ"ר וגובהו 77 מטרים. המיצגים במוזיאון טרם נחשפו אך לפי היזמים הוא לוקח את המבקרים "לסיור בשנת 2071." הגינה הצמודה למוזיאון כוללת 80 זנים של צמחים ומערכת השקיה חכמה.

*- שר האנרגיה הקטרי צודק: אירופה משלמת את מחיר מדיניותה
במסיבת עיתונאים אתמול, הצהיר שר האנרגיה הקטרי סעד אל כעבי כי משבר האנרגיה באירופה אינו תוצאה של העימות הרוסי – אוקראיני אלא תוצאה של מדיניות האיחוד. במילים אחרות, החקיקה הקשיחה נגד חיפושי הגז והנפט מתוך שיקולי שינויי האקלים הביאה לירידת ההשקעות בפיתוח שדות חדשים. הצהרותיו מגובות גם בנתונים: ייצור הגז הטבעי ביבשת צנח בכ-50% בעשור שהסתיים בשנת 2020 לעומת העשור הקודם. עם ירידת הייצור חלה עלייה בייבוא ובעיקר מרוסיה שהפכה את אספקת הגז לכלי פוליטי. כאשר החלה המתיחות הפוליטית בשנה שעברה ורוסיה הורידה את הכמויות המסופקות אירופה פנתה לגז מארה"ב. היבוא האירופי של גז רוסי ירד ל-10.7 מיליארד רגל מעוקב ליום בשנה שעברה, בהשוואה ל-11.8 ו-14.1 מיליארד רגל מעוקב ליום, ב-2020 וב-2019, בהתאמה.

למרות שיצוא הגז מנורבגיה לאירופה גדל מ-10.4 מיליארד רגל מעוקב ליום בשנת 2020, ל-11.1 מיליארד רגל מעוקב ליום בשנה שעברה, הוא לא הספיק כדי לקזז את הירידה ביבוא הגז הרוסי.

*- ממשל ביידן ממשיך לאכזב את האמירויות וסעודיה
בעוד ממשל ביידן היה עסוק בתקופה האחרונה לנסות ולגייס את סעודיה וגם האמירויות במטרה להגביר את היצע הנפט נוכח המשבר באוקראינה, הוא ממשיך לאכזב את שתי המדינות המפרציות. היום הכריזו הרשויות בארה"ב על סנקציות כנגד רשת שעוסקת במימון הטרוריסטים החות'ים הפרו איראנים בתימן. הרשת כוללת חברות קש ואניות. קודם לכן הוטלו סנקציות על ג'מאל א-סייד הנחשב למממן הראשי של החות'ים. כל אלה לא עונים על הציפיות של ריאד ואבו דאבי שדורשות מוושינגטון להכריז מחדש על החות'ים כארגון טרור, כפי שהיה בתקופת הנשיא טראמפ.

ארה"ב טוענת כי הכרזה על החות'ים, שתוקפים בטילים וכטב"מים את סעודיה והאמירויות, כארגון טרור יקשה עוד יותר על המאמץ ההומניטרי בתימן.

*- מלכוד הסנקציות
הסנקציות שהוכרזו השבוע על רוסיה היו "סמליות" עם פוטנציאל נזק מינורי. אז אילו סנקציות משמעותיות יכול המערב להטיל על רוסיה? סנקציות על הבנקים המובילים בבעלות ממשלתית שנכסיהם מוערכים בכ-750 מיליארד דולר. לבנקים האלה תפקיד חשוב במימון מגזר האנרגיה הרוסי ולכן עלול לגרום נזק כלכלי רציני. עם זאת, צעד זה כולל סיכון למערב שכן מוסקבה יכולה להגיב בצמצום או הפסקת האספקה לאירופה.

עוד סנקציה אפשרית ומשמעותית – ניתוק רוסיה מסוויפט (מערכת התשלומים הבינלאומית), כלומר רוסיה תתקשה לבצע עסקאות. מנגד מומחים מזהירים שצעד זה יפגע במערכת הפיננסית במערב מאחר שבנקים במדינות כמו אוסטריה ואיטליה חשופים לשוק הרוסי. בשנת 2014, אז גם נשקלה הסנקציה הזו, העריכו ברוסיה שהיא עלולה להסב נזק של 5% לתוצר. כיום מצב הכלכלה הרוסית במצב טוב יותר ומאז גם הוקמה מערכת תשלומים רוסית שאחראית על 20% מהעסקאות בשוק.

עוד סנקציה משמעותית – איסור יצוא לרוסיה של מוצרים, טכנולוגיות ושירותים כמו למשל שבבים או רכיבים למטוסים. כמובן יש עוד אפשרויות, אבל הבעיה היא שככל שרמת הסנקציות תחריף כך גם הנזק הכלכלי למערב.

*- עוד עלייה שתשפיע על הכיס של כולנו
המלחמה הרוסית על אוקראינה נותנת אותותיה על השוק העולמי. היום זינוק של קרוב ל-6% במחירי החיטה של ארה"ב – 926.12 דולר לטון – שיא של תשע שנים. הזינוק במחיר מבטא את חשש הסוחרים שיחול שיבוש באספקת החיטה מרוסיה, יצואנית החיטה הגדולה בעולם. עליית מחירי החיטה תגרור עליית מחירים של מוצרי מזון נוספים.

אבל לא רק חיטה עוד מחירי סחורות מזנקים ובהם אלומיניום (3%) והניקל שמחירו בשיא של עשור.

*- ניתוח ראשוני של הסנקציות ולמה מחכים בוושינגטון
הנהגת אוקראינה מאוכזבת מהסנקציות עליהן הכריז הממשל האמריקאי הערב. בקייב דרשו ניתוק רוסיה ממערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT, סנקציות על מגזר האנרגיה הרוסי, סנקציות על הבנקים הגדולים וסנקציות אישיות על פוטין. מכל אלה, הסכים ממשל ביידן להטיל עיצומים על שני בנקים גדולים ועוד מוסדות מימון וכן התמקד בעצירת ייצוא הטכנולוגיות לשוק הרוסי. ברשימת הסנקציות האמריקאיות גם כמה שמות אישים מקורבים ביותר לפוטין, כולל בבלארוס.

למערב יש בקנה עוד צעדי ענישה כלכליים נגד רוסיה שבינתיים הוא נמנע מהם. לפי הערכות, סבב הסנקציות הבא, כולל אישיות על הנשיא פוטין, יצטרכו לחכות עד השתלטות הרוסים על קייב. כרגע, "מאזן האימה" מול רוסיה מונע סנקציות על מגזר האנרגיה הרוסי שעלולות לגרום נזק קשה לכלכלת המערב.

ומחוץ לארה"ב, בריטניה היא המדינה הראשונה במערב שהכריזה היום על סנקציות על חברת התעופה הלאומית של רוסיה "אירופלוט". מהיום למטוסי החברה אסור להשתמש במרחב האווירי של בריטניה.

*- יהלומים זה נחמד אבל מישהו דואג למשבר התעופה?
בורסת היהלומים של ישראל הודיעה היום על פתיחת משרד ייצוג בבורסת היהלומים של דובאי. זהו צעד משמעותי שנועד להקל על סחר היהלומים בין שני הצדדים. על פתיחת המשרד הוכרז במסגרת "ועידת היהלומים החמישית של דובאי" בה השתתפו למעלה מ-500 איש.

ניתן לברך על הצעד הזה שמהווה עוד נדבך בהרחבת יחסי הסחר בין דובאי לישראל. ברם, ברקע מרחף משבר מעל היחסים – המשך הטיסות לדובאי. כרגע ישנה מחלוקת על נוכחות אנשי השב"כ בשדה התעופה של דובאי – העמוס ביותר בטיסות בינלאומיות. אם לא יימצא פתרון בעוד שבוע הטיסות מישראל יופסקו וזה דווקא כשהשמים נפתחים מחדש.

היום התבטא שר התיירות רזבוזוב כי הוא מטפל בעניין אבל עם כל הכבוד לשר הסוגייה הזו מצריכה טיפול של הדרגים הגבוהים ביותר ואם רוצים טיסות מישראל כדאי שבירושלים יתעוררו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין      קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות