מבזקי חדשות מהעולם ליום 26-2-2022

*- ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, בביקור במרכז המבצעים של הצבא: "אין שאלה בכלל אם לקבל את ההצעות של השמאל ולשלוח חיילים וכלי נשק לאוקראינה. הונגריה חייבת להישאר מחוץ לסכסוך הצבאי הזה כי הביטחון של הונגריה הוא האינטרס החשוב ביותר. הצבא, בשיתוף פעולה עם המשטרה, חייב להיערך למצב שבו העניינים יסתבכו ויגיעו פליטים". הפעם, הונגריה לא חוסמת את הפליטים: ממשלת אורבן הודיעה שהיא תספק הגנה לפליטים מהמלחמה באוקראינה – אוקראינים ואזרחי מדינות אחרות – וכי היא תאפשר להם להיכנס למדינה ולהגיש לאחר מכן בקשה למקלט מדיני, וזאת בניגוד לנוהל הקיים שקובע כי יש להגיש את הבקשה בשגרירות בקייב ולהמתין שבועות עד התשובה.

*- קרוב ל-14 שנה אחרי שהייתה קורבן בעצמה למתקפה רוסית, גיאורגיה מתייצבת לצד אוקראינה: "האומה הגיאורגית המומה מהתוקפנות הרוסית באוקראינה", צייצה הנשימה, סלומה זורבישווילי. "אנחנו ניצבים בסולידריות לצד העם האוקראיני וקוראים להפסקת הפעילות הצבאית. סלאבה אוקראיני (תהילה לאוקראינה)".

*- ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הודיע כי הוא מפסיק את השימוש בחוק מצבי החירום שהופעל כדי לאפשר לרשויות לטפל במחאת המשאיות באוטווה ובמעברי הגבול. "כבר לא מדובר במצב חירום", אמר. "אנחנו בטוחים שהחוקים הקיימים מספיקים לשמור על ביטחון האנשים". החוק הופעל לפני תשעה ימים, בפעם השנייה בהיסטוריה, וקיבל השבוע את אישור הפרלמנט, וזאת אחרי שהמשטרה פינתה את המפגינים שחסמו את עיר הבירה במשך שלושה שבועות. גם הרשויות באונטריו הודיעו על סיום מצב החירום בפרובינציה.

*- דוח חדש של היורופול ושל המרכז האירופי למאבק בהברחת מהגרים מציין כי על אף מגבלות התנועה בשל הקורונה, נרשמה עלייה בפעילות של כנופיות להברחת מהגרים לתוך גבולות האיחוד במהלך 2021, כאשר אחד הנתיבים החדשים שהתפתח בשנה האחרונה הוא באזור הגבול שבין בלארוס לפולין.

לפי הדוח, האמצעים כללו בין השאר סירות עץ רעועות וסירות יוקרתיות, אוטובוסים ומשאיות שאליהן הוכנסו המהגרים בצפיפות. המחיר הממוצע שאדם שילם למבריחים בנתיב שבין טורקיה לאיטליה זינק מ-6,000 ל-12 אלף אירו. עוד עולה מהדוח כי 50 אלף מהגרים בלתי חוקיים ניסו לחצות את התעלה האנגלית לכיוון בריטניה וכמחציתם הצליחו.

*- ארכיאולוגים חשפו בדרום לונדון את הפסיפס הרומי הגדול ביותר שהתגלה בעיר מזה יותר מ-50 שנה. הפסיפס מורכב משני פאנלים שמציגים פרחים גדולים וצבעוניים, דוגמאות גיאומטריות ומוטיבים בסגנון ייחודי. ההערכות הן שהפסיפס קישט חדר אוכל, ייתכן שבמבנה אירוח לשליחים ולבכירים רומאים שביקרו בעיר.

*- מחקר של תוכנית הסביבה של האו"ם מתריע כי מספר השריפות הקיצוניות ברחבי העולם, כדוגמת השריפות באוסטרליה וקליפורניה, צפוי לגדול ב-14 אחוז עד שנת 2030 וב-50 אחוז עד סוף המאה הנוכחית, כאשר יש סיכון גובר גם באזורים שלא היו פגיעים עד כה, כדוגמת האזור הארקטי.

בסוכנות האו"ם התריעו כי הממשלות אינן ערוכות לאיום השריפות ויש לשים דגש על מערכות מעקב ושיתופי ידע. "עלינו לצמצם את הסיכון של שריפות קיצוניות באמצעות הכנה טובה יותר: השקעה גדולה יותר בצמצום סיכונים, עבודה עם קהילות מקומיות וחיזוק המחויבות העולמית למאבק בשינויי האקלים", אמרה מנהלת הסוכנות, אינגר אנדרסן.

*- משרד ההגנה האמריקאי אישר להציב מאות חיילים של המשמר הלאומי בבירה וושינגטון לאחר בקשה של המשטרה המקומית ומשטרת הקפיטול לקבל סיוע לקראת הגעתה של שיירת מחאת המשאיות נגד מגבלות הקורונה. המפגינים, שפועלים בהשראת המחאה בקנדה, מאיימים לחסום את הכביש (Beltway) שמקיף את עיר הבירה והם ינסו להגיע לאזור גבעת הקפיטול לקראת נאום המצב האומה של הנשיא ביידן ב-1 במרץ.

*- סין ממשיכה ליישם את מיזם הדרך והחגורה לתוך אירופה: קו חדש של רכבות מטען בין עיר הנמל צ'ינגדאו שבסין לבין העיר מנהיים שבגרמניה נחנך ביום שישי האחרון עם רכבת שיצאה לדרך עם מאה מכולות שבהן רכיבים כימיים, חלפים לרכב ומוצרים נוספים בשווי של 2.5 מיליון דולר. המסע לאורך 12,300 ק"מ צפוי להימשך 22 יום בסך הכל.

"הביקוש פורח בדרך המשי החדשה, המסילה שמחברת את אירופה וסין", נמסר מדויטשה, באהן, חברת הרכבות הגרמנית. בשנת 2020, השלוחה של דויטשה באהן העבירה כ-200 אלף מכולות בין אסיה לבין אירופה, ובחברה מתכננים להגיע לחצי מיליון מכולות עד שנת 2025.

*- דונלד טראמפ הצליח להבטיח רוב שמרני בבית המשפט העליון, אבל היום זה לא עזר לו: השופטים דחו היום את עתירתו של הנשיא לשעבר נגד העברת הרשומות של הבית הלבן לוועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי ה-6 בינואר.

*- סוכנות יונהאפ הדרום קוריאנית דיווחה כי הצבא ביצע היום ניסוי מוצלח של מערכת ההגנה האווירית L-SAM שנמצאת בשלבי פיתוח, על רקע רצף שיגורי הטילים הצפון קוריאניים בחודש שעבר. המערכת מיועדת ליירט טילים בגובה של 60-50 ק"מ והצבא מתכנן לפרוס אותה עד 2026 לצד סוללות הפטריוט-3 והת'אאד האמריקאיות והמערכת המקומית KM-SAM ליירוט בטווח בינוני.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי        קרדיט לתמונה: צבא דרום קוריאה