תגבורות שיעיות איראניות גדולות לדרום סוריה ולגבול ישראל. משמעות

במהלך הימים האחרונים שלחו המיליציות האיראניות תגבורות צבאיות גדולות , שלא נראו כמותן עד כה  מתחילת השנה, לדרום סוריה, כשיעדן משולש המוות המפורסם המתפרס בין המחוזות סווידא – דרעא – ריף דמשק, תגבורות שיצאו מהאזור המדברי של סוריה במזרח המדינה – כך מסרו מקורות בשטח לאתר החדשות  "נידאא אל-פראת" – "نداء الفرات".

על פי המקורות, שיירות ענק של מיליציות "כוחות הגיוס העממי (אלחשד אלשעבי העיראקי), חיזבאללה, חטיבת פתמיון, חרקת אל-נוג'בה ועסאייב אהל אל-חק" ("الحشد الشعبي، وحزب الله، ولواء فاطميون، وحركة النجباء، وعصائب أهل الحق" )  יצאו לדרך מהאזור הכפרי של מחוזות א-רקה, דיר א-זור ,מדבר תדמור,  והאזור הכפרי של מחוז חומס, והן בדרכן לעבר מחוזות  סווידא, דרעא ודמשק. בשיירות נצפו  מכוניות עם הנעה קידמית חמושות במקלעים בינוניים וכבדים.

לפי המקורות, הכבישים, בהם נעים השיירות ,  מאובטחים על ידי מחסומים של כוחות המשטר וסיורים קבועים של יחידות הביטחון מאז מוצאי שבת, במקביל לגיחות כוחות אבטחה ספורדיות של כוחות המשטר הפועלים באתרים שונים  בבדיה (המדבר) הסורית.

המקורות ציינו כי השיירות הנ"ל נסעו בדרכים מיוחדות ביציאה מהבדיה למחוזות הדרומיים של המדינה מחשש לתקיפות אוויריות עליהן. (הפיקוד השיעי-איראני בסוריה מעריך כי ישראל לא תראה בעין יפה תנועת כוחות שכאלו לקרבת גבולה ולכן הם צפויים לפעולת נגד).

זהו המהלך הראשון מסוגו של מיליציות איראניות מאז תחילת שנה זו, 2022, ושיגור השיירות התרחש במקביל להפגנות נגד משטר אסד באס-סויידה הנמשכות ברציפות כבר יותר משבוע, ודרישות של בכירים סורים פרו-איראניים לדכא את התנועה העממית במחוזות של דרום המדינה.

יש לציין כי את עיקר נטל ההפגנות נגד המשטר נוטלת העדה הדרוזית המרוכזת בעיקר במחוז סוידא . הרקע להפגנות הוא בעיקר ההדרדרות במצב הכלכלי של אנשי האזור לאור ביטול הסובסידיות של מוצרים חיוניים על ידי המשטר המרכזי בדמשק. 

הרוסים ,שניסו בתחילה לפשר בין הצדדים ולהרגיע את המצב, נכשלו כישלון חרוץ במשימתם , והם ראו איך המחאה האזרחית בדרום סוריה רק הולכת ומתגברת וחששם היה כי היא תתפשט לכל רחבי המדינה, הנמצאת במשבר כלכלי קשה ביותר, וכי אש המרד האזרחי ברחבי המדינה תוצת מחדש וכל השקעתם לקראת שיקום סוריה אחרי יותר מ-11 שנות מלחמת אזרחים , ירדו לטימיון .

אי כך , ומתוך הבנה שאת המחאה האזרחית בדרום סוריה ניתן לדכא אך ורק ביד ברזל ועם הרבה מאוד כוחות ביטחון , מה שאין לרוסים, נתבקשו האיראנים ביחד עם צבא המשטר לשלוח במהירות כוחות גדולים שינסו לדכא את המרי האזרחי המקומי.

בכוחות שנשלחו למשימה זאת ידועים בחוסר סבלנותם כלפי כל סימן למחאה ואם זה יגיע לעימותים חזיתיים עם תושבי המקום זה יכול יהיה להסתיים בשפיכות דמים קשה. 

ניתן גם להעריך כי הבאת כוחות זרים, שהגיעו מחוץ לסוריה, לקרבת הגבול עם ישראל תביא גם היא להתנגדות ישראלית חזקה שיכולה להדרדר במהירות למכות ישראליות קשות על הכוחות הזרים בניסיון להדוף אותם מקרבת גבול הגולן.

אין ספק , האיראנים מנסים לבסס נוכחות צבאית משלהם , בהסכמה רוסית מאולצת, עם או בלי מרכאות , לאורך גבול ישראל, וכן לאורך גבול ירדן, ולהקים בסיסי פעולה פוטנציאליים נגד 2 השכנות של סוריה, פוטנציאל נפיץ לכשעצמו.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות