כדורי "אקמול": מדענים חושפים את הסכנה הקטלנית מאחורי תרופה זו

מדענים מאוניברסיטת אדינבורו בסקוטלנד, שחקרו את הסיכונים של נטילת כקודי אקמול, גילו את הסכנה הקטלנית של התרופה "Paracetamol" המיועדת לשיכוך כאבים, לפי מה שפורסם באתר "ahajournals".

סכנות אקמול

לפי האתר, מומחים אישרו כי אם משתמשים בתרופה זו לאורך זמן, קיימת אפשרות להתפתחות מחלות לב ושבץ מוחי, במיוחד בחולים עם לחץ דם גבוה.

לאחר מחקר שנערך על ידי מדענים ובו 110 מתנדבים שיש להם בעיה עם לחץ דם גבוה, חלקם נטלו אקמול ארבע פעמים ביום במשך שבועיים, בעוד שאחרים נטלו פלצבו.

המומחים ציינו מתוצאות המחקר, כי נטילת אקמול באופן קבוע תגביר את הסיכון למחלות לב או שבץ מוחי בכ-20%, מכיוון שלחץ הדם של המשתתפים, שהמשיכו ליטול את התרופה, השתנה ולאחר הפסקת נטילתה לחץ הדם שלהם חזר לרמה שהייתה בתחילת המחקר.

תוצאות המחקר המדעי על הסיכונים של אקמול

אקמול או פרצטמול נמצאים בשימוש נרחב כקו טיפול ראשון בכאב כרוני בגלל הבטיחות הנתפסת שלו וההנחה שבניגוד לתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות, יש לה השפעה מועטה או בכלל לא על לחץ הדם (BP).

למרות שמחקרים מבוקרים מצביעים על כך שאצטמינופן עשוי להעלות את לחץ הדם, ניסויים קליניים אינם זמינים. אז מדענים חקרו את ההשפעות של מינונים קבועים של פרצטמול על לחץ הדם אצל אנשים עם לחץ דם גבוה.

התוצאה העיקרית הייתה השוואה של השינוי בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע בשעות היום מקו הבסיס ועד סוף הטיפול בין הקבוצה שקבלה את הפלצבו וקבוצה שקבלה את הפרצטמול.

תוצאות:

פרצטמול רגיל, בהשוואה לפלצבו, העלה באופן משמעותי את לחץ הדם הסיסטולי הממוצע בשעות היום (132.8 ± 10.5 עד 136.5 ± 10.1 מ"מ כספית [פרצטמול] לעומת 133.9 ± 10.3 עד 132.5 ± 9.9 מ"מ כספית [מקום 0-0 מ"מ Hg [place a] 0-0 מ"מ). עלייה מתוקנת של 4.7 מ"מ כספית (95% CI, 2.9-6.6) ולחץ דם דיאסטולי ממוצע ביום (81.2 ± 8.0 עד 82.1 ± 7.8 מ"מ כספית [פרצטמול] לעומת 81.7 ± 7.9 עד 80.9 ± [תרופות] פלסבו]; P = 0.005) עם עלייה מתוקנת פלצבו של 1.6 מ"מ כספית (95% רווח סמך, 0.5-2.7). תוצאות דומות התקבלו עבור לחץ דם אמבולטורי ו-24 שעות במרפאה.

מסקנות:

מתן יומי קבוע של 4 גרם של פרצטמול מעלה את לחץ הדם הסיסטולי אצל אנשים עם יתר לחץ דם ב-≈5 מ"מ כספית בהשוואה לפלסבו. הדבר מגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם ומעמיד בספק את הבטיחות של שימוש קבוע בפרצטמול במצב זה.

ראוי לציין כי אקמול  500  מ"ג היא התרופה הנפוצה ביותר בעולם המשמשת כמשכך כאבים מאז שנות החמישים של המאה הקודמת, היא שייכת לקבוצת התרופות משככי כאבים הלא נרקוטיות ומשמשת מבוגרים וילדים. היתרונות שלו הם שהוא אינו גורם לדימום או כיבים בקיבה וניתן להשתמש בו עם תרופות נוגדי קרישת דם.

אבל כאן עלינו להזכיר, שרופאים משירות הבריאות הלאומי בבריטניה, הזהירו קודם לכן כי נטילת אקמול עלולה לגרום למספר תופעות לוואי, כולל שינוי צבע העור.

למרות שהתרופה נמצאת בשימוש נרחב ומסייעת בהקלה על כאבים ובהורדת חום גבוה, חלק מהאנשים הנוטלים אותה עלולים לחוות סיבוכים.

סיכוני אקמול.. מדענים חושפים סכנה קטלנית לתרופה הנפוצה הזו