גורמים רשמיים: הגענו לשלב האחרון של המשא ומתן עם איראן

גורמים אמריקאים ל"פוליטיקו": דו"ח צפוי של סבא"א עלול להפריע להשגת הסכם גרעין עם טהראן.

בכירים אמריקאים אמרו שהשיחות להחייאת הסכם הגרעין עם איראן נכנסו ל"שלב הסופי" שלהם, כאשר חברי משלחות המשא ומתן חזרו לבירותיהם כדי לקבל הנחיות פוליטיות לגבי הצעדים שיש לנקוט בימים הקרובים.

דיפלומטים מערביים עומדים בפני תאריך יעד של אמצע פברואר לנסות להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015 שריסן את תכנית הגרעין של איראן בתמורה להקלה בסנקציות.

גורמים במערב מודאגים מההתקדמות המהירה של איראן בתחום הגרעין מאז פרשה ארה"ב מההסכם בשנת 2018. בהקשר זה צפוי להתפרסם בקרוב דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, המפרט את ההתפתחויות הגרעיניות החשאיות של איראן, שעלולות להיות ליצור חיכוכים חדשים בין טהראן למערב.

לפי כתב העת "פוליטיקו", השבועות הקרובים יהיו קריטיים בקביעה אם הסכם הגרעין יקום לתחייה או שהשיחות בווינה יקרסו לחלוטין.

בכיר אמריקאי שמכיר את הנושא הביע את תחושת ה"דחיפות של המחסור בזמן" של המערב, והוסיף: "אף אחד לא צריך להיות מופתע שהגענו לשלב סופי ושאנחנו צריכים החלטות פוליטיות בנושאים הקשים ביותר, ואחר כך כל הדיפלומטים יחזרו לבירותיהם".

לטענת גורמים המכירים את השיחות, התוצאה עשויה להיות לשני הכיוונים: תחיית ההסכם או קריסת השיחות.

למרות שהושגה התקדמות רבה מאז חידוש המשא ומתן בנובמבר האחרון, ארה"ב ואיראן עדיין לא פתרו את כל הבעיות הקיימות.

דיפלומט מערבי בכיר, שדיבר בעילום שם, אמר לפוליטיקו: "אנחנו מצפים לסוף המשא ומתן הזה, אבל חשוב להבין שהנושאים הפוליטיים המרכזיים בכל הנושאים נותרו לא פתורים".

בצד החיובי, הדיפלומט המערבי אמר שהושגה התקדמות בנושאים מרכזיים, כולל כיצד לרסן שוב את תכנית הגרעין של איראן, כיצד להסיר את הסנקציות שהוטלו מחדש, והכי חשוב כיצד לארגן את הצעדים הללו.

הדיפלומט הודה שהמשא ומתן הזה מתנהל "בקצב איטי " . הבעיה היא שהמו"מ מחייב את הנושאים ונותנים "ליצור ריקוד עדין" בין ארצות הברית לאיראן כשהם מתווים את הצעדים שעליהם לנקוט במהלך החודשים הקרובים אם יושג הסכם.

זה עשוי לכלול שארצות הברית עושה את הצעד הראשון בהסרת מספר סנקציות , וסוללת את הדרך להפיכת עסקים גלובליים עם איראן לכדאיים שוב. איראן מעוניינת לראות את הפעולות הללו באמת עוברות שוב כדי לוודא את הסרת הסנקציות, שכן היא רוצה לראות, למשל, מכלית נפט מעמיסה דלק ומוכרת את המטען שלה לחו"ל.

בתמורה, איראן תצטרך לנקוט בצעדים להגבלת תכנית הגרעין שלה ולשלוח עודפי חומר גרעיני אל מחוץ למדינה ולהיפטר מהצנטריפוגות המתקדמות הרבות המשמשות להעשרת אורניום.

אבל, כמו תמיד, "השטן נמצא בפרטים" שעדיין לא גובשו.

בנוסף למועד האחרון של אמצע פברואר, דיפלומטים בווינה ממתינים לדו"ח הקרוב של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שצפוי לפרט את הגידול הנוסף במלאי האורניום המועשר מעבר למותר של איראן, וכן לספק מידע נוסף על מספר הצנטריפוגות המתקדמות הפועלות בתוך מפעלי הגרעין העיקריים של איראן.

הדו"ח צפוי לספק גם עדכון לגבי מצבם של חומרים גרעיניים איראניים בלתי מורשים שנמצאו בארבעה אתרים באיראן. איראן לא הצליחה לספק הסבר משכנע לקיומם של חומרים גרעיניים כאלה באותם אתרים עד כה.

גילויים כאלה עלולים לסבך את השיחות ולעודד את מתנגדי החייאת הסכם הגרעין עם איראן.

מתקן גרעיני עראק באיראן

קרדיט לתמונות: רשת אלערביה ו-NZZ