מבזקי חדשות מהעולם ליום 29-1-22. מתעדכן

*- גשר בשדרות פורבס בעיר פיטסבורג שבפנסילבניה התמוטט הבוקר, שעות ספורות לפני שהנשיא ג'ו ביידן אמור לבקר בעיר כדי לקדם את רפורמת התשתיות ההיסטורית, שגם מקצה מיליארדי דולרים לתיקון גשרים. מספר כלי רכב נפלו באזור הקריסה ואוטובוס נלכד תחת ההריסות, אולם לא נמסר עדיין על נפגעים. הרשויות דיווחו על ריח חזק של גז טבעי וקראו לתושבים להתרחק מהאזור.

*- חברת טויוטה משתפת פעולה עם סוכנות החלל של יפן לפיתוח הלונאר קרוזר, גרסה ייעודית של רכב השטח הפופולרי שאמורה לשמש אנשי צוות שיחיו על הירח בעשורים הבאים. מנהל הפרויקט בטויוטה, טקאו סאטו, אמר לסוכנות אי-פי כלי הרכב מבוסס על הרעיון שכפי שאנשים אוכלים, עובדים, ישנים ומתקשרים בבטחה בתוך מכוניות בכדור הארץ, ניתן לעשות את זה גם בחלל.

*- סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, שוחחה בפומבי עם סגן נשיאת טייוואן, לאי צ'ינג-טה, בעת שנכחו בטקס השבעתה של נשיאת הונדורס החדשה, שיומארה קסטרו. התקשורת בטייוואן ציינה כי השניים דיברו כ-30-20 שניות וכי לאי הודה להאריס על התמיכה. האריס סיפרה כי הם דיברו על "אינטרס משותף" במרכז אמריקה ולא עסקו בסין. כעת נותר להמתין לתגובה מבייג'ינג.

*- קוריאה הצפונית עדכנה על שני הניסויים שבוצעו השבוע: אתמול שוגרו שני טילי קרקע-קרקע טקטיים מונחים שפגעו במטרת אי. ביום שלישי שוגרו שני טילי שיוט ארוכי טווח שפגעו במטרת אי במרחק של 1,800 ק"מ.

*- קנצלר גרמניה, אולף שולץ, נשא הערב דברים בטקס של סוכנות האו"ם אונסק"ו לציון יום השואה הבינלאומי והכריז כי המאבק נגד האנטישמיות הוא "מאבק למען עתיד האנושות". "חברות חופשיות וליברליות אינן יכולות להניח לאויבי החופש לפעול כרצונם", הכריז. "זה מאבק נגד רוע המוסווה לרוב תחת מעטה של שגרה".

שולץ גם התייחס לצורך להמשיך ולדבר על השואה, במיוחד לאור המספר המצטמצם של הניצולים. "בקרוב, נצטרך לחיות ללא עדויותיהם של אחרוני הניצולים ועדי הראייה. ובכל זאת אסור לנו לתת לזיכרונם לדעוך! אנחנו חבים זאת לנרצחים", אמר. "אנחנו חבים זאת לאלה ששרדו ונשאו עמם באומץ את נטל זיכרונותיהם הכואבים. אולם אנו חבים זאת גם לעצמנו: אנו הרוצים לשמור על האנושיות שלנו על ידי זיכרון העבר שלנו, שרוצים לוודא שההיסטוריה לא תחזור על עצמה".

*- לבן בתוך השחור: עיר החוף ביבלוס (גבל) בלבנון, אחת הערים העתיקות בעולם, התכסתה הבוקר מעטה לבן של שלג מהסופה שפקדה את האזור וסיפקה לתושבי ארץ הארזים אתנחתא קלה ממצוקות היומיום. "לבנון, כזו מדינה שלעולם לא מפסיקה להדהים אותנו על אף הבעיות הפוליטיות האנדמיות", כתב אחד הגולשים בטוויטר.

*- חיפוש בעמוד הלינקדאין של המדען מאוניברסיטת אוגסבורג שבבוואריה אשר נאשם בריגול מלמד כי הוא למד לתואר ראשון בהנדסת חומרים בשנים 2010-14 באוניברסיטה הטכנית באומן במוסקבה, מוסד אקדמי ותיק שהוציא מתוכו מדענים סובייטיים ורוסיים מובילים בתחום החלל. האם שם הוא גויס על ידי הביון הרוסי?

*- התביעה בגרמניה חשפה כי כתב אישום על עבירות ריגול הוגש נגד אילנור נ., מדען ששימש עוזר מחקר באוניברסיטת בוואריה שעבד לכאורה עם שירות ביון החוץ הרוסי (SVR) מאז סוף 2019. לפי התביעה, המדען, שנעצר ביוני שעבר, נפגש עם סוכנים רוסים שמוצבים בגרמניה והעביר מידע על פרויקטים טכנולוגיים בתחום החלל, ובייחוד על שלבי הפיתוח של הרקטה אריאן, וקיבל סכום כולל של 2,500 אירו.

*- ארטם ריאבצ'וק, החייל שהרג חמישה בני אדם במתקפת ירי במפעל ביטחוני באוקראינה לפנות בוקר, נלכד אחרי מצוד. שר הפנים, דניס מונסטירסקי, הודיע על הקמת ועדת חקירה לבירור התקרית. "נבחן כיצד הוא עבר את הוועדה הרפואית של הצבא, את מצבו הנפשי בזמן שקיבל את הנשק", אמר. "לאחר מכן, נקבל החלטות, כולל אישיות".

*- ממשלת אוסטריה בהובלת הקנצלר קרל ניהאמר מציינת את יום השואה הבינלאומי עם התגית #WeRemember. "אנחנו מתייצבים נגד כל סוג של אנטישמיות, כי לשנאה אין מקום באוסטריה", הצהיר ניהאמר. "חובה על כולנו להבטיח שהפרק האפל ביותר בהיסטוריה שלנו לעולם לא יחזור ושיהודים יוכלו לחיות בבטחה!".

*- אנרגיה ים תיכונית: שרת האנרגיה של קפריסין, נטסה פילידס, מסרה כי הנציבות האירופית הקצתה 657 מיליון אירו לטובת מיזם "מגשר אירו-אסיה", כבל חשמל תת ימי של 2,000 מגה-וואט שיחבר את רשתות החשמל של ישראל, קפריסין ויוון. לדבריה, הכסף יאפשר את תחילת העבודה על הקטע שבין קפריסין לכרתים שעלותו הכוללת מגיעה ליותר מ-1.5 מיליון אירו.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות